Cykl kształcenia: 2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 29
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek: godz. 14.00-15.00 środa: 10.30-11.30
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. arch. Dominika Kuśnierz-Krupa
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z historią i rozwojem ochrony zabytków, wykształcenie umiejętności prawidłowej interpretacji procesów konserwatorskich
Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologi. Scharakteryzowanie rozwoju ochrony zabytków od starożytności do współczesności. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie z historią ochrony zabytków w Polsce.
Materiały dydaktyczne: prezentacje multimedialne
Inne: wzorcowe dokumentacje konserwatorskie
1 | Andrzej Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii | Kraków. | 2000 |
2 | Bogusław Szmygin | Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku | Lublin. | 2000 |
3 | Edmund Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie | Wrocław. | 1994 |
4 | Marek Gosztyła, Peter Pasztor | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. | 2011 |
1 | Andrzej Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii | Kraków. | 2000 |
2 | Bogusław Szmygin | Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku | Lublin. | 2000 |
3 | Edmund Małachowicz | Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie | Wrocław. | 1994 |
4 | Marek Gosztyła, Peter Pasztor | Konserwacja i ochrona zabytków architektury | Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz.. | 2011 |
1 | Marek Gosztyła | Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków architektury woje | Rzeszów . | 2006 |
2 | Władysław Borusewicz | Konserwacja zabytków budownictwa murowanego | Warszawa . | 1985 |
3 | Ustawa z 23. 07. 2003 o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, z dnia 23 lipca 2003r, Dz. U. z dn | . | 2003 |
Wymagania formalne: Ukończenie kursu z zakresu historii architektury powszechnej, historii architektury polskiej, architektury i urbanistyki.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod działań konserwatorskich
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Projektuje strategię badawczą i programy konserwatorskie
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zachowuje ostrożność interpretując wyniki badań, pracuje w zespole badawczym
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna i rozumie procedury, metody i sposoby konserwacji stosowane w Polsce i i za granicą | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W36++ |
T1A_W03+++ InzA2W07++ InzA3W08+ |
02 | Posiada świadomość wartości obiektów i historycznych układów urbanistycznych jako isotnego elementu dziedzictwa kulturowego | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W46+++ K_W47++ |
T1A_W03+++ InzA2W07++ |
03 | Zna metody i sposoby sporządzenia wytycznych konserwatorskich. | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_U32++ |
InzA5U13+++ InzA6U14++ InzA7U15++ InzA8U16++ |
04 | Zna i rozumie zasady i sposoby gromadzenia, analizowania i interpretowania danych archiwalnych. | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_U32++ |
InzA5U13++ InzA6U14+++ InzA7U15++ InzA8U16+ |
05 | Ma świadomość wartości zabytków i potrzeby ich ochrony. | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_K12+++ |
InzA1K02+ T1A_K05++ T1A_K07++ |
06 | Ma świadomość roli architekta w konserwacji obiektów zabytkowych | wykład, wykład problemowy | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_K12++ K_K16++ |
InzA1K02++ T1A_K05+++ T1A_K07+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W1-W10 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK02 | W11-W13 | MEK02 MEK05 | |
5 | TK03 | W14-W16 | MEK04 MEK05 | |
5 | TK04 | W17-W19 | MEK02 MEK05 | |
5 | TK05 | W20-W22 | MEK01 MEK06 | |
5 | TK06 | W23-W24 | MEK02 MEK04 MEK05 | |
5 | TK07 | W25-W30 | MEK03 MEK04 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny, egzamin ustny. |
Ocena końcowa | Średnia ważona z części pisemnej i ustnej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykladowe_Pytania.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie