logo
Karta przedmiotu
logo

Wprowadzenie do systemu LaTeX

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Fizyka techniczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ekologiczne przemiany energii, Informatyczne systemy diagnostyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 2896

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Michał Inglot

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 12:00 - 14:00 K46A; czwartek 12:00 - 13:00 K46A

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z pracą nad tekstem w systemie LaTeX. Pokazanie możliwości pracy z tekstem wielostronicowym, przygotowanie prezentacji multimedialnej i zapoznanie z innymi typami wizualizacji wyników naukowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Środowisko LaTeX jest to oprogramowanie służące do składu tekstu bazujące na języku niskiego poziomu TeX. Przedmiot dostarczy studentom podstawowego narzędzia do wizualizacji skomplikowanych formuł matematycznych w celu przeprowadzenia poprawnej analizy, przetwarzania i przekazywania tekstów naukowych.

Materiały dydaktyczne: Wykład, zadania laboratoryjne umieszczony na stronie kursu moodle, fizmoodle.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Antoni Diller LaTeX. Wiersz po wierszu ISBN: 8371973411 / 83-7197-341-1. 2001/
2 Leslie Lamport LATEX Podręcznik i przewodnik użytkownika ISBN: 83-204-2878-5. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 LaTeX. Wiersz po wierszu Antoni Diller ISBN: 8371973411 / 83-7197-341-1. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Tobias Oetiker, Hubert Partl, Irene Hyna i Elisabeth Schlegl Nie za krótkie wprowadzenie do systemu LaTeX2e online. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów informatycznych na poziomie szkoły średniej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość obsługi komputera (system windows).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Sprawna umiejętność korzystania z klawiatury i urządzenia wskazującego. Potrafi włączyć/wyłączyć komputer i inne urządzenia peryferyjne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi zainstalować i skonfigurować środowisko LaTeX na platformie Windows wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_U001+
T1A_U01+
T1A_U05++
02 Wie jak poprawnie przygotować plik źródłowy w LaTeX wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W008++
InzA_W02+
03 Zna podstawowe style formatowania przygotowanego tekstu źródłowego wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W008+
InzA_W02+
04 Zna podstawowe własności klasy report, article, revtex4 wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U001+
T1A_U01++
T1A_U05++
05 Potrafi poprawnie przygotować prezentację multimedialną oraz plakat naukowy korzystając z klasy beamer wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K005+
K_K006+
T1A_K01++
T1A_K04+
06 Wie jak skonstruować proste elementy graficzne wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_U020+
T1A_U01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowisku komputerowym, MiKTeX implementacja dla WINDOWS, prawa autorskie, pierwsza instalacja W01, L01 MEK01
1 TK02 Struktura pliku źródłowego, polecenia LaTeXa, tryby (akapitowy, matematyczny, wierszowy), wyszukane formatowania W02, L02, L03 MEK02
1 TK03 Otoczenia typu listowego, ramki, tabele, tworzenie bibliografii, tworzenie skorowidza W03, L04, L05 MEK03
1 TK04 Standardowe klasy dokumentów (article, report, book, letter), praca z tekstem wielostronicowym, tworzenie plików pdf W04, L06, L07 MEK03
1 TK05 Podstawy składu matematycznego, wprowadzenie do AMS-LaTeX W05, L08,L09, L10 MEK04
1 TK06 Beamer - prezentacja W06 L11, L12 MEK05
1 TK07 Beamer - poster, proste rysunki W07, L13, L14 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.50 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność na wykładach
Laboratorium Średnia ocen z poszczególnych zadań 55%, ocena z kolokwium 45%
Ocena końcowa Na podstawie oceny zaliczeniowej z laboratorium 80%, wykład 20%.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Przyklad.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie