Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 2890
Status zajęć: wybierany dla specjalności Samoloty
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
semestr 7: dr inż. Daniel Lichoń
Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu modelowania i obliczenia z zastosowaniem metod numerycznych wybranych zagadnień z zakresu mechaniki lotu, obciążeń i projektowania samolotu.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z zajęć projektowych, studenci korzystają z laboratorium Konstrukcji Samolotów
1 | Gudmundsson S. | General aviation aircraft design: applied methods and procedures | Elsevier, Oxford.. | 2013 |
2 | Raymer D. P. | Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Education Series | Washington, D.C.. | 2012 |
3 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII, DARcorporation | The University of Kansas.. | 1990 |
1 | Baron B., Pasierbek A., Maciążek M. | Algorytmy numeryczne w Delphi. Księga eksperta | Helion, Warszawa. | 2006 |
2 | Fiszdon W. | Mechanika Lotu, tom I, II | PWN, Warszawa. | 1961 |
3 | Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J. | Metody numeryczne | WNT, Warszawa. | 1998 |
4 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
5 | Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach | AIAA Educa¬tion Series, Washington. | 1989 |
6 | Torenbeek E. | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
1 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | . | 1990 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 7
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: aerodynamiki i mechaniki lotu
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie modelowania charakterystyk samolotu (technicznych i operacyjnych), wykorzystania technik obliczeniowych oraz systemów CAD w procesie projektowania samolotów. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K_W06+ K_U01+++ K_U03++ K_K01+++ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
02 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K_U01+++ K_U03+ K_K01+ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW |
03 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla budowy modelu obliczeniowego i projektowania samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, raport pisemny |
K_W06+ K_W08+ K_W10+ K_U01+ K_U03+++ K_K01+ K_K04+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
04 | Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. ustna, obserwacja wykonawstwa |
K_K01+++ |
P6S_KR |
05 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | projekt zespołowy | obserwacja wykonawstwa |
K_U03+ K_K04+++ |
P6S_KO P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01 | MEK03 MEK04 | |
7 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
7 | TK08 | P01 | MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK09 | P02, P03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK10 | P04, P05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK11 | P06, P07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK12 | P08, P09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK13 | P10, P11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK14 | P12, P13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK15 | P14, P15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie ustnego sprawdzianu wiedzy. |
Projekt/Seminarium | Na podstawie pisemnych raportów z poszczególnych ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich zrealizowanych ćwiczeń i ustnego sprawdzianu wiedzy. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion | 2023 |
2 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
3 | M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys | Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe | 2023 |
4 | P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz | Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing | 2023 |
5 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak | Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization | 2022 |
6 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
7 | A. Majka | Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA | 2020 |
8 | A. Majka; P. Wacnik | Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 | 2020 |
9 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
10 | M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy | Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization | 2020 |