logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe wspomaganie projektowania samolotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 2890

Status zajęć: wybierany dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

semestr 7: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy z zakresu modelowania i obliczenia z zastosowaniem metod numerycznych wybranych zagadnień z zakresu mechaniki lotu, obciążeń i projektowania samolotu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z zajęć projektowych, studenci korzystają z laboratorium Konstrukcji Samolotów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gudmundsson S. General aviation aircraft design: applied methods and procedures Elsevier, Oxford.. 2013
2 Raymer D. P. Aircraft Design: A Conceptual Approach, AIAA Education Series Washington, D.C.. 2012
3 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII, DARcorporation The University of Kansas.. 1990
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Baron B., Pasierbek A., Maciążek M. Algorytmy numeryczne w Delphi. Księga eksperta Helion, Warszawa. 2006
2 Fiszdon W. Mechanika Lotu, tom I, II PWN, Warszawa. 1961
3 Fortuna Z., Macukow B., Wąsowski J. Metody numeryczne WNT, Warszawa. 1998
4 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
5 Raymer D. P. Aircraft Design. A Conceptual Approach AIAA Educa¬tion Series, Washington. 1989
6 Torenbeek E. Synthesis of Subsonic Airplane Design Delft University Press. 1976
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII . 1990

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 7

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: aerodynamiki i mechaniki lotu

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie modelowania charakterystyk samolotu (technicznych i operacyjnych), wykorzystania technik obliczeniowych oraz systemów CAD w procesie projektowania samolotów. wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_W06+
K_U01+++
K_U03++
K_K01+++
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_U01+++
K_U03+
K_K01+
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
03 Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla budowy modelu obliczeniowego i projektowania samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_W06+
K_W08+
K_W10+
K_U01+
K_U03+++
K_K01+
K_K04+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
04 Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna, obserwacja wykonawstwa K_K01+++
P6S_KR
05 Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa K_U03+
K_K04+++
P6S_KO
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie. Metody numeryczne w budowie i projektowaniu konstrukcji lotniczych. W01 MEK03 MEK04
7 TK02 Model samolotu, rodzaje modeli stosowanych w projektowaniu samolotu, model topologiczny, wybór układu samolotu, modele parametryczne. W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK03 Modelowanie konstrukcji - wykorzystanie technik MES. Modelowanie charakterystyk masowych samolotu. W03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK04 Modelowanie charakterystyk aerodynamicznych. Wykorzystanie technik CFD. W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK05 Modelowanie charakterystyk zespołu napędowego. Wybór i optymalizacja zespołu napędowego. W05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK06 Modelowanie charakterystyk osiągowych. Model misji. Optymalizacja charakterystyk operacyjnych samolotu. W06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK07 Wykorzystanie modeli obliczeniowych w procesie projektowania samolotu. Techniki MDO oraz optymalizacji multikryterialnej. W07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
7 TK08 Wprowadzenie. Omówienie możliwości wykorzystania komputerów w projektowaniu technicznym. P01 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK09 Metody wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych skrzydła. Zastosowanie metody panelowej. Zastosowanie programu TORNADO. P02, P03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK10 Metody wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych skrzydła. Zastosowanie metody linii nośnej. P04, P05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK11 Metody wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych profilu lotniczego. Wykorzystanie programów XFOIL oraz XFLR 4. P06, P07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK12 Modelowanie CAD. Modele bryłowe wybranych elementów płatowca. P08, P09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK13 Modelowanie CAD. Modelowanie powierzchniowe powłoki skrzydła. P10, P11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK14 Model obliczeniowy samolotu. Sposoby opisu geometrii, charakterystyk aerodynamicznych, masowych oraz osiągowych samolotu. P12, P13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK15 Metody optymalizacji stosowane w projektowaniu samolotu: metody losowe oraz systematycznego przeszukiwania. Algorytmy obliczeniowe oraz przykładowe realizacje numeryczne. P14, P15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie ustnego sprawdzianu wiedzy.
Projekt/Seminarium Na podstawie pisemnych raportów z poszczególnych ćwiczeń.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z ocen ze wszystkich zrealizowanych ćwiczeń i ustnego sprawdzianu wiedzy.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Analysis of the performance of an aircraft powered by hybrid propulsion 2023
2 D. Lichoń; T. Lis; A. Majka RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace 2023
3 M. Klimczyk; K. Kucharski; A. Majka; J. Muszyńska-Pałys Hydrogen Valley as a Hub for Technological Cooperation Between Science, Business, Local Government and NGOs. An Overview of Approaches in Europe 2023
4 P. Cichosz; M. Drajewicz; M. Góral; A. Majka; W. Nowak; J. Sęp; R. Smusz Design of Newly Developed Burner Rig Operating with Hydrogen Rich Fuel Dedicated for Materials Testing 2023
5 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak Determination of the flight trajectory in terms of emission and fuel consumption minimization 2022
6 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
7 A. Majka Weryfikacja i walidacja nowego algorytmu planowania tras w przestrzeni FRA 2020
8 A. Majka; P. Wacnik Współpraca ponadeuropejska w obszarze lotnictwa w świetle realizacji celów agendy flightpath 2050 2020
9 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
10 M. Kuźniar; A. Majka; M. Pawlak; J. Pawluczy Model of emission of exhaust compounds of jet aircraft in cruise phase enabling trajectory optimization 2020