Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Automatyzacja systemów wytwarzania i intralogistyki, Komputerowe systemy sterowania
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć: 289
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Antoni Szczepański
Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu na stronie: https://aszczep.v.prz.edu.pl/konsultacje
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Mariusz Borkowski
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z danymi na stronie https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=home/plany/pokaz&plan_id=2676
Główny cel kształcenia: zapoznanie studentów z wybranymi metodami obliczeniowymi matematyki dyskretnej oraz z wybranymi metodami numerycznymi, czyli algorytmami obliczeniowymi stosowanymi podczas rozwiązywania problemów matematycznych poprzez wykonywanie w komputerze obliczeń na liczbach (najczęściej rzeczywistych)
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ten jest tematycznie podzielony na dwie części (Matematykę Dyskretną i Metody Numeryczne), które są realizowane w wymiarze czasowym: 14 + 16 godzin wykładów oraz 7 + 8 godzin ćwiczeń. Zagadnienia realizowane w ramach Matematyki Dyskretnej dotyczą wybranych metod obliczeniowych kombinatoryki i teorii różnic oraz antyróżnic. Studenci poznają niektóre metody matematyczne stosowane do rozwiązywania problemów zliczania, a także poznają dyskretne odpowiedniki ciągłej pochodnej oraz całki, i wzory z tym związane. Obliczeniowa część tego modułu kształcenia, czyli Metody Numeryczne, obejmuje: metody całkowania numerycznego funkcji jednej zmiennej, metody rozwiązywania układów równań algebraicznych i metody interpolacji wielomianowej.
Materiały dydaktyczne: http://www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html - Materiały są dostępne po zalogowaniu.
Inne: http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Matematyka_dyskretna_1
1 | Ake Bjorck, Germund Dahlquist | Metody numeryczne | PWN, Warszawa. | 1987 |
2 | Robin J. Wilson | Wprowadzenie do teorii grafów | PWN, Warszawa. | 2012 |
1 | Marciniak A., Gregulec D., Kaczmarek J. | Podstawowe procedury numeryczne w języku Turbo Pascal | „NAKOM”, Poznań.. | 1997 |
2 | Z. Palka, A. Ruciński | Wykłady z kombinatoryki | WNT, Warszawa. | 1998 |
3 | Victor Bryant | Aspekty kombinatoryki | WNT, Warszawa. | 2007 |
1 | Ronald L. Graham, Donald E. Knuth, Oren Patashnik | Matematyka konkretna | PWN, Warszawa. | 2015 |
2 | Kenneth A. Ross, Charles R.B. Wright | Matematyka dyskretna | PWN, Warszawa. | 2005 |
3 | Dmytryszyn R., Drałus G. | Matematyka dyskretna (algorytmy, ćwiczenia, projekt) | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2004 |
Wymagania formalne: rejestracja na drugi semestr studiów inżynierskich na kierunku Automatyka i Robotyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: ma podstawową wiedzę w zakresie równań algebraicznych, rachunku różniczkowego, liczb zespolonych, macierzy oraz obiektów kombinatorycznych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi rozwiązywać równania liniowe i kwadratowe, umie operować na liczbach zespolonych, umie różniczkować elementarne funkcje; oblicza wyznacznik macierzy, potrafi myśleć logicznie i algorytmicznie
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | potrafi rozwiązywać liniowe równania rekurencyjne jednorodne i niejednorodne metodą przewidywań | wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin pisemny |
K_W01++ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
02 | potrafi stosować zwyczajną i wykładniczą funkcje tworzące do rozwiązywania równań rekurencyjnych oraz zadań zliczania | wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemna, egzamin pisemny |
K_W01++ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
03 | potrafi obliczać pochodną dyskretną funkcji oraz wyznaczać zwartą postać sum oznaczonych | wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin pisemny |
K_W01++ K_U05+ |
P6S_UU P6S_WG |
04 | potrafi numerycznie rozwiązać układ równań liniowych | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin pisemny |
K_W01++ K_U05+ K_K02+ |
P6S_KO P6S_UU P6S_WG |
05 | umie całkować numerycznie oraz wyznaczyć wielomian interpolacyjny | wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia rachunkowe | sprawdzian pisemny, egzamin pisemny |
K_W01++ K_U05+ K_K02+ |
P6S_KO P6S_UU P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, W02, C01 | MEK01 | |
2 | TK02 | W03, W04, C02 | MEK02 | |
2 | TK03 | W05, W06, C03 | MEK02 | |
2 | TK04 | W07, C04 | MEK03 | |
2 | TK05 | W08, W09, W10, C05 | MEK04 | |
2 | TK06 | W11, W12, W13, C06 | MEK05 | |
2 | TK07 | W14, W15, C07 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | |||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Inne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Po rozmowie dydaktycznej, na podstawie obecności i aktywności na wykładach. |
Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie ocen cząstkowych ze sprawdzianów przeprowadzonych na ćwiczeniach oraz na podstawie aktywności na tych zajęciach. |
Ocena końcowa | Po otrzymaniu _pozytywnych_ ocen końcowych z obu części modułu (z Matematyki Dyskretnej i z Metod Numerycznych). Ocena końcowa zależy od obu ocen cząstkowych, zgodnie z regułą: { ocena z MD, ocena z MN } -> ocena końcowa: {3.0,3.0} -> 3.0, {3.0,3.5} -> 3.0, {3.0,4.0} -> 3.5, {3.0,4.5} -> 3.5, {3.0,5.0} -> 4.0, {3.5,3.5} -> 3.5, {3.5,4.0} -> 3.5, {3.5,4.5} -> 4.0, {3.5,5.0} -> 4.0, {4.0,4.0} -> 4.0, {4.0,4.5} -> 4.0, {4.0,5.0} -> 4.5, {4.5,4.5} -> 4.5, {4.5,5.0} -> 5.0, {5.0,5.0} -> 5.0. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Na egzaminie z matematyki dyskretnej można mieć notatki osobiste oraz wydrukowane pliki. Zabrania się korzystać ze smartfona, tabletu i komputera. Można mieć kalkulator sprzętowy.
1 | D. Borkowska; M. Borkowski | A numerical analysis of the generalised collocation Trefftz method for some 2D Laplace problems | 2023 |
2 | M. Borkowski; I. Moldovan | Direct boundary method toolbox for some elliptic problems in FreeHyTE framework | 2021 |
3 | M. Borkowski; I. Moldovan | On rank-deficiency in direct Trefftz method for 2D Laplace problems | 2019 |
4 | M. Borkowski; R. Kuras | Application of conformal mappings and the numerical analysis of conditioning of the matrices in Trefftz method for some boundary value problems | 2019 |