logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka dyskretna i metody numeryczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Automatyzacja systemów wytwarzania i intralogistyki, Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 289

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Antoni Szczepański

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu na stronie: https://aszczep.v.prz.edu.pl/konsultacje

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. prof. PRz Mariusz Borkowski

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z danymi na stronie https://usos.prz.edu.pl/kontroler.php?_action=home/plany/pokaz&plan_id=2676

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zapoznanie studentów z wybranymi metodami obliczeniowymi matematyki dyskretnej oraz z wybranymi metodami numerycznymi, czyli algorytmami obliczeniowymi stosowanymi podczas rozwiązywania problemów matematycznych poprzez wykonywanie w komputerze obliczeń na liczbach (najczęściej rzeczywistych)

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ten jest tematycznie podzielony na dwie części (Matematykę Dyskretną i Metody Numeryczne), które są realizowane w wymiarze czasowym: 14 + 16 godzin wykładów oraz 7 + 8 godzin ćwiczeń. Zagadnienia realizowane w ramach Matematyki Dyskretnej dotyczą wybranych metod obliczeniowych kombinatoryki i teorii różnic oraz antyróżnic. Studenci poznają niektóre metody matematyczne stosowane do rozwiązywania problemów zliczania, a także poznają dyskretne odpowiedniki ciągłej pochodnej oraz całki, i wzory z tym związane. Obliczeniowa część tego modułu kształcenia, czyli Metody Numeryczne, obejmuje: metody całkowania numerycznego funkcji jednej zmiennej, metody rozwiązywania układów równań algebraicznych i metody interpolacji wielomianowej.

Materiały dydaktyczne: http://www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html - Materiały są dostępne po zalogowaniu.

Inne: http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Matematyka_dyskretna_1

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ake Bjorck, Germund Dahlquist Metody numeryczne PWN, Warszawa. 1987
2 Robin J. Wilson Wprowadzenie do teorii grafów PWN, Warszawa. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Marciniak A., Gregulec D., Kaczmarek J. Podstawowe procedury numeryczne w języku Turbo Pascal „NAKOM”, Poznań.. 1997
2 Z. Palka, A. Ruciński Wykłady z kombinatoryki WNT, Warszawa. 1998
3 Victor Bryant Aspekty kombinatoryki WNT, Warszawa. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ronald L. Graham, Donald E. Knuth, Oren Patashnik Matematyka konkretna PWN, Warszawa. 2015
2 Kenneth A. Ross, Charles R.B. Wright Matematyka dyskretna PWN, Warszawa. 2005
3 Dmytryszyn R., Drałus G. Matematyka dyskretna (algorytmy, ćwiczenia, projekt) Oficyna Wydawnicza PRz. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na drugi semestr studiów inżynierskich na kierunku Automatyka i Robotyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: ma podstawową wiedzę w zakresie równań algebraicznych, rachunku różniczkowego, liczb zespolonych, macierzy oraz obiektów kombinatorycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi rozwiązywać równania liniowe i kwadratowe, umie operować na liczbach zespolonych, umie różniczkować elementarne funkcje; oblicza wyznacznik macierzy, potrafi myśleć logicznie i algorytmicznie

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz jest gotowy podporządkować się zasadom pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi rozwiązywać liniowe równania rekurencyjne jednorodne i niejednorodne metodą przewidywań wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
P6S_UU
P6S_WG
02 potrafi stosować zwyczajną i wykładniczą funkcje tworzące do rozwiązywania równań rekurencyjnych oraz zadań zliczania wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemna, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
P6S_UU
P6S_WG
03 potrafi obliczać pochodną dyskretną funkcji oraz wyznaczać zwartą postać sum oznaczonych wykład interaktywny, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
P6S_UU
P6S_WG
04 potrafi numerycznie rozwiązać układ równań liniowych wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
K_K02+
P6S_KO
P6S_UU
P6S_WG
05 umie całkować numerycznie oraz wyznaczyć wielomian interpolacyjny wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, egzamin pisemny K_W01++
K_U05+
K_K02+
P6S_KO
P6S_UU
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Równania rekurencyjne pierwszego i drugiego rzędu, jednorodne i niejednorodne. Warunki początkowe równania rekurencyjnego. Zastosowanie równania charakterystycznego do rozwiązywania równań liniowych jednorodnych o stałych współczynnikach. Przykłady problemów matematyki dyskretnej, które można rozwiązać formułując odpowiednie równanie rekurencyjne. Metoda przewidywań dla równań niejednorodnych. Rozwiązanie ogólne i szczególne. Zasada przewidywań rozwiązania szczególnego dla funkcji niejednorodności zadanej w postaci iloczynu wielomianu i funkcji potęgowej. W01, W02, C01 MEK01
2 TK02 Definicja zwyczajnej funkcji tworzącej. Wyprowadzenie jej dla przykładowych ciągów. Tabela funkcji tworzących dla popularnych ciągów. Twierdzenia o funkcji tworzącej. Funkcja tworząca splotu dwóch ciągów. Zastosowanie zwyczajnej funkcji tworzącej do rozwiązywania równań rekurencyjnych liniowych i do zagadnień zliczania. Zliczanie kombinacji bez powtórzeń i z powtórzeniami, podziałów liczby, wyrazów o ograniczeniach nałożonych na liczbę wystąpień liter itp. W03, W04, C02 MEK02
2 TK03 Definicja wykładniczej funkcji tworzącej. Wykładnicza funkcja tworząca wybranych ciągów. Twierdzenia o wykładniczej funkcji tworzącej. Twierdzenie o splocie dwumianowym. Zastosowania wykładniczej funkcji tworzącej do rozwiązywania nieliniowych równań rekurencyjnych oraz do zagadnień zliczania. W05, W06, C03 MEK02
2 TK04 Pochodna dyskretna. Różnica funkcji jednej zmiennej. Różnice wyższych rzędów. Twierdzenia o różnicowaniu. Wykładnicza funkcja ubywająca. Całka dyskretna. Wzory Stirlinga. Antyróżnica. Sumowanie przez części. Sumowanie poprzez zaburzanie. W07, C04 MEK03
2 TK05 Numeryczne metody rozwiązywania układów równań algebraicznych. W08, W09, W10, C05 MEK04
2 TK06 Metody całkowania numerycznego. Metoda prostokątów, trapezów, parabol. W11, W12, W13, C06 MEK05
2 TK07 Metody interpolacji wielomianowej. W14, W15, C07 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Po rozmowie dydaktycznej, na podstawie obecności i aktywności na wykładach.
Ćwiczenia/Lektorat Na podstawie ocen cząstkowych ze sprawdzianów przeprowadzonych na ćwiczeniach oraz na podstawie aktywności na tych zajęciach.
Ocena końcowa Po otrzymaniu _pozytywnych_ ocen końcowych z obu części modułu (z Matematyki Dyskretnej i z Metod Numerycznych). Ocena końcowa zależy od obu ocen cząstkowych, zgodnie z regułą: { ocena z MD, ocena z MN } -> ocena końcowa: {3.0,3.0} -> 3.0, {3.0,3.5} -> 3.0, {3.0,4.0} -> 3.5, {3.0,4.5} -> 3.5, {3.0,5.0} -> 4.0, {3.5,3.5} -> 3.5, {3.5,4.0} -> 3.5, {3.5,4.5} -> 4.0, {3.5,5.0} -> 4.0, {4.0,4.0} -> 4.0, {4.0,4.5} -> 4.0, {4.0,5.0} -> 4.5, {4.5,4.5} -> 4.5, {4.5,5.0} -> 5.0, {5.0,5.0} -> 5.0.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Na egzaminie z matematyki dyskretnej można mieć notatki osobiste oraz wydrukowane pliki. Zabrania się korzystać ze smartfona, tabletu i komputera. Można mieć kalkulator sprzętowy.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Borkowska; M. Borkowski A numerical analysis of the generalised collocation Trefftz method for some 2D Laplace problems 2023
2 M. Borkowski; I. Moldovan Direct boundary method toolbox for some elliptic problems in FreeHyTE framework 2021
3 M. Borkowski; I. Moldovan On rank-deficiency in direct Trefftz method for 2D Laplace problems 2019
4 M. Borkowski; R. Kuras Application of conformal mappings and the numerical analysis of conditioning of the matrices in Trefftz method for some boundary value problems 2019