logo
Karta przedmiotu
logo

Elementy i układy elektroniczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Automatyzacja systemów wytwarzania i intralogistyki, Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 286

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Ptak

Terminy konsultacji koordynatora: wg harmonogramu pracy

semestr 3: dr inż. Łukasz Ciura

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zrozumienie podstawowych problemów z zakresu elektrotechniki i elektroniki.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł bazuje na dotychczas uzyskanej przez studenta wiedzy z zakresu fizyki. Celem modułu jest przekazanie wiedzy w zakresie elektrotechniki i elektroniki, niezbędnej w dalszym procesie dydaktycznym oraz działalności zawodowej.

Materiały dydaktyczne: Wszystkie materiały do zajęć będą dostarczane na pierwszych zajęciach wprowadzających

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 1. W. Marciniak, Przyrządy półprzewodnikowe i układy scalone, WNT, Warszawa 1984 Przyrządy półprzewodnikowe i układy scalone, WNT, Warszawa 1984 WNT, Warszawa . 1984
2 U. Tietze, Ch. Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa . 1987
3 A. Filipkowski, Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa . 1993
4 M. Łakomy, J. Zabrodzki, Cyfrowe układy scalone, PWN, Warszawa, . 1986
5 A. Stadler, A. Kolek: Elektronika. Zbiór zadań, Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów . 2005.
6 5. A. Kusy, Podstawy Elektroniki, Oficyna Wydawnicza PRz, . 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Stadler, A. Kolek: Elektronika. Zbiór zadań, Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów . 2005.
2 2. S. Bolkowski, Obwody elektryczne liniowe w stanie ustalonym, , WNT, Warszawa , . 1974
Literatura do samodzielnego studiowania
1 P. Horowitz, W. Hill, Sztuka elektroniki, WKiŁ, . 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończenie modułu zawierającego: fizyka - elektromagnetyzm

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza z zakresu fizyki (elektrostatyka, magnetyzm, optyka, fizyka ciała stałego), matematyki (równania i układy równań różniczkowych)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność formułowania i rozwiązywania równań i układów równań zwykłych i różniczkowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w 2-3 osobowej grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna definicje wielkości elektrycznych, rozumie działanie elementów obwodów elektrycznych i elektronicznych wykład/ćwiczenia/laboratorium kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna K_W03+
K_W23+
K_U34+
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi dokonać analizy i syntezy prostych obwodów elektrycznych prądu stałego i przemiennego Wykład/ćwiczenia / laboratorium Egzamin/kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna K_W23++
K_U05+
K_U34++
P6S_UU
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi przeprowadzić analizę prostego obwodu elektrycznego w stanie nieustalonym wykład/ćwiczenia/laboratorium egzamin/kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna K_W23+
K_K08+
P6S_KO
P6S_WG
04 Potrafi przeprowadzić prosty eksperyment w zakresie elektrotechniki i elektroniki i dokonać analizy wyników. wykład/ćwiczenia/laboratorium egzamin cz. pisemna, kolokwium, raport pisemny K_U01+
K_K03+
K_K08+
P6S_KO
P6S_UU
05 Posiada wiedzę w zakresie podstawowych pomiarów wielkości elektrycznych wykład/ćwiczenia/laboratorium egzamin/kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna K_W23+
K_U01+
P6S_UU
P6S_WG
06 Zna skutki działania prądu elektrycznego na organizm ludzki, zna i rozumie zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń elektrycznych i elektronicznych wykład/ćwiczenia/laboratorium egzamin/kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna K_K03++
K_K08++
P6S_KO
07 Potrafi przeprowadzić pomiary i analizę działania podstawowych elementów i układów elektronicznych wykład/ćwiczenia/laboratorium egzamin/kolokwia / zaliczenie /cz. praktyczna K_W23+
K_K01+
K_K08+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawy miernictwa elektrycznego, pomiary natężenia prądu, napięcia, mocy, parametrów elektronicznych elementów biernych, podstawy teorii obwodów W01 MEK01 MEK05 MEK06
3 TK02 Dioda prostownicza, zastosowania w układach zasilających W02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
3 TK03 Dioda stabilizacyjna, stabilizator parametryczny, inne rodzaje diod W03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
3 TK04 Tranzystor bipolarny - działanie, właściwości, zastosowania W04 MEK01 MEK04 MEK07
3 TK05 Tranzystory unipolarne - działanie, właściwości, zastosowania W05 MEK01 MEK04 MEK07
3 TK06 Tranzystory - modele wielko- i małosygnałowe W06 MEK01 MEK07
3 TK07 Układy polaryzacji i stabilizacji punktu pracy tranzystorów W07 MEK01 MEK02 MEK05
3 TK08 Wzmacniacze małosygnałowe w zakresie średnich częstotliwości W08 MEK02
3 TK09 Wzmacniacze małosygnałowe w zakresie małych i dużych częstotliwości, wzmacniacz różnicowy W09 MEK02
3 TK10 Wzmacniacz operacyjny, filtry aktywne W10 MEK02 MEK04 MEK07
3 TK11 Układy optoelektroniczne, tyrystor, triak, układy impulsowe mocy W11 MEK01 MEK03 MEK06 MEK07
3 TK12 Wzmacniacze szerokopasmowe i impulsowe, wzmacniacze selektywne W12 MEK02 MEK07
3 TK13 Wzmacniacze mocy małej częstotliwości W13 MEK02 MEK07
3 TK14 Układy nieliniowego przetwarzania sygnałów W14 MEK02 MEK07
3 TK15 Stabilizatory kompensacyjne, impulsowe, praca impulsowa diody i tranzystora, przetworniki A/C i C/A W15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
3 TK16 Pogłębianie, weryfikacja i sprawdzanie stopnia zrozumienia zagadnień poruszanych w treści wykładu C01-C07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07
3 TK17 1) Zapoznanie z regulaminem, określenie wymagań i zasad bezpieczeństwa, zapoznanie z przyrządami pomiarowymi. Podstawowe pomiary wielkości elektrycznych, 2) Zastosowanie diod, 3) Wzmacniacz tranzystorowy OE, 4) Wzmacniacz operacyjny – zastosowania liniowe, 5) Wzmacniacz operacyjny – filtry aktywne. L01-L07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Laboratorium
Ocena końcowa Średnia z ocen uzyskanych ze wszystkich składników kursu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie