Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 2846
Status zajęć: wybierany dla specjalności EFS-DI - systemy i sieci komputerowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W25 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Franciszek Grabowski
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest pokazanie studentom, że rzeczywista informatyka jest rządzona przez paradygmat holistyczny systemów złożonych i odbiega od dotychczasowego, idealistycznego, tj.algorytmicznego paradygmatu systemów prostych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu i laboratorium. Prezentowane na wykładzie treści będą implementowane w ćwiczeniach.
1 | Braha D., Minai A., Bar-Yam Y. | Complex Engineered Systems. Science Meets Technology | Springer. | 2006 |
2 | Xiong J. | New software engineering paradigm based on complexity science | Springer. | 2011 |
3 | Tsallis C. | Introduction to Nonextensive Statistical Mechanics | Springer. | 2009 |
4 | Stauffer D., Stanley H. E., LESNE A. | From Newton to Mandelbrot | Springer. | 2017 |
1 | Fronczak A., Fronczak P. | Świat sieci złożonych. Od fizyki do Internetu | PWN. | 2011 |
1 | Hooker C. (Eds.) | Philosophy of Complex Systems | Elsevier. | 2011 |
Wymagania formalne: Studenci powinni znać podstawowe zagadnienia dotyczące klasycznej informatyki
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą projektowania systemów deterministycznych (algorytmicznych)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć wykorzystać wiedzę do projektowania systemów złożonych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien mieć świadomość konsekwencji i zagrożeń stosowania uproszczonych modeli systemów
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Wyjaśnia koncepcję ewolucji paradygmatów informatyce | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06+ K_W08+ K_W09+ K_U25+ |
T1A_W03++ T1A_W05+++ T1A_W07++ InzA_W02++ T1A_W12+ InzA_W05+ T1A_U07++ |
02 | Rozumie różnicę pomiędzy projektowaniem systemów prostych i złożonych | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06+ K_W08+ K_W09+ K_U25+ |
T1A_W03++ T1A_W05+++ T1A_W07+++ InzA_W02+++ T1A_W12++ InzA_W05++ T1A_U07++ |
03 | Powinien umieć zaprojektować elementarny system złożony | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06+ K_W08+ K_W09+ K_U25+ |
T1A_W03+++ T1A_W05+++ T1A_W07++ InzA_W02++ T1A_W12++ InzA_W05++ T1A_U07+ |
04 | Wymienia podstawowe komponenty modelu makroskopowego systemów złożonych. | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ K_U25+++ |
T1A_W03++ T1A_W12+ InzA_W05+ T1A_U07++ |
05 | Rozumie podstawowe pojęcia dotyczące fraktali i geometrii fraktalnej | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ K_U25+++ |
T1A_W03++ T1A_W12++ InzA_W05++ T1A_U07+++ |
06 | Potrafi wykorzystać q - algebrę do opisu zjawisk fizycznych w informatyce | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna |
K_W06++ K_W09++ K_U25+++ |
T1A_W03+++ T1A_W07++ InzA_W02++ T1A_W12++ InzA_W05++ T1A_U07+++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01, W02 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK02 | W03, W04, W05 | MEK01 MEK05 MEK06 | |
5 | TK03 | W06, W07 | MEK01 | |
5 | TK04 | W08, W09 | MEK01 MEK04 | |
5 | TK05 | W10, W11, W12 | MEK01 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
25.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
3.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wykład kończy się pisemnym zaliczeniem. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratoriumu. |
Laboratorium | Warunkiem dopuszczenia do wykonania laboratorium jest przedstawienie prowadzącemu do oceny sprawozdania z poprzednio wykonanego laboratorium. Do zaliczenia przedmiotu należy wykonać wszystkie laboratoria.Oceną końcową będzie ocena z kolokwium zaliczeniowego powiększona bądź obniżona na podstawie ocen ze sprawozdań. Gradacja ocen: 0-50% - 2.0; 51-65% - 3.0; 66-75% - 3,5; 76-84% - 4.0; 85-92% - 4,5; 93-100% - 5.0. Obecność na laboratorium obowiązkowa. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest to średnia arytmetyczna ocen z zaliczenia wykładu i oceny z laboratorium i projektu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie