logo
Karta przedmiotu
logo

Cyfrowe przetwarzanie sygnałów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Metrologii i Systemów Diagnostycznych

Kod zajęć: 284

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Robert Hanus

Terminy konsultacji koordynatora: Podane na stronie domowej: https://rohan.v.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym efektem kształcenia jest przedstawienie studentom informacji na temat podstawowych metod, wybranych technik oraz narzędzi przetwarzania i analizy sygnałów.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prowadzony jest na trzecim semestrze studiów inżynierskich na kierunku "Automatyka i robotyka" (EA-DI)

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lyons R.G. Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów WKiŁ, Warszawa. 2010
2 Smith S.W. Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Praktyczny podręcznik dla inżynierów i naukowców Wydawnictwo BTC, Warszawa. 2007
3 Bendat J.S., Piersol A.G. Metody analizy i pomiaru sygnałów losowych PWN, Warszawa. 1976
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jw + dokumentacja i pomoc środowisk DASYLab i LabVIEW .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Beauchamp K.G. Przetwarzanie sygnałów metodami analogowymi i cyfrowymi WNT, Warszawa. 1978
2 Świsulski D. Przykłady cyfrowego przetwarzania sygnałów w LabVIEW Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2012
3 Kowalczyk A. Przetwarzanie sygnałów. Przykłady rachunkowe O.W. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na trzecim semestrze studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki, fizyki, statystyki i metrologii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera PC i typowego sprzętu pomiarowego

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe umiejętności pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 wyjaśnia podstawowe pojęcia dotyczące parametrów i klasyfikacji sygnałów, oraz wybranych metod ich przetwarzania i analizy w dziedzinie wartości, czasu i częstotliwości wykład, wykład interaktywny zaliczenie cz. pisemna K_W09+
T1A_W07+
InzA_W02+
02 przeprowadza proste symulacje w zakresie podstaw przetwarzania i analizy sygnałów z wykorzystaniem wybranego oprogramowania i sprzętu laboratoryjnego laboratorium, laboratorium problemowe obserwacja wykonawstwa, ocena sprawozdania K_W27+++
K_U07+
K_U37+++
K_K03+
T1A_W07+
InzA_W02+
T1A_U08++
InzA_U01++
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_U15+
InzA_U07+
T1A_K03+
03 stosuje podstawowe metody analizy sygnałów w dziedzinie wartości, czasu i częstotliwości z wykorzystaniem wybranego oprogramowania i sprzętu laboratoryjnego laboratorium, laboratorium problemowe obserwacja wykonawstwa, ocena sprawozdania, zaliczenie cz. pisemna K_W27+++
K_U07+
K_U37+++
K_K03+
T1A_W07+
InzA_W02+
T1A_U08++
InzA_U01++
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_U15+
InzA_U07+
T1A_K03+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Wprowadzenie do oprogramowania DASYLab. Klasyfikacja i podstawowe charakterystyki sygnałów zdeterminowanych i losowych w dziedzinach: czasowej, częstotliwościowej i wartości. Przetwarzanie analogowo-cyfrowe, próbkowanie sygnałów, kwantyzacja amplitudy. Przekształcenie Fouriera, DFT i FFT. Analiza widmowa sygnałów przy zastosowaniu DFT oraz problemy z tym związane (alising, przeciek widma, rozdzielczość). Uśrednianie sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości. Analiza korelacyjna sygnałów. Wprowadzenie do filtracji cyfrowej (filtry o skończnej i nieskończonej odpowiedzi impulsowej). Przykłady zastosowania analizy sygnałów w technice pomiarowej. W,L MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie sprawdzianu pisemnego
Laboratorium Na podstawie pisemnych sprawozdań oraz obserwacji umiejętności praktycznych
Ocena końcowa Ocena końcowa = 0,4 oceny z wykładu + 0,6 oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
przykładowe pytania.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Analiza widmowa cz 1.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie