Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 2832
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 7.00-8.30
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr Stanisław Bańkowski
Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 7.00-8.30
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z zaawansowanymi procedurami i zasadami prowadzenia łączności w lotnictwie
Ogólne informacje o zajęciach: Prezentuje zaawansowane procedury stosowane w łączności lotniczej
Materiały dydaktyczne: Radiostacje lotnicze - rzeczywiste i systemy symulacyjne
Inne: Radiostacje lotnicze - rzeczywiste i systemy symulacyjne
1 | Załącznik nr 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Łączność lotnicza tom II. Proced | . | ||
2 | Załącznik nr 10 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Łączność lotnicza tom V. Wykorzy | . | ||
3 | Załącznik nr 6. Eksploatacja statków powietrznych – tom II. Międzynarodowe lotnictwo ogólne. | . | ||
4 | IL - 4444 Zarządzanie Ruchem Lotniczym rozdz. 12 Frazeologie, wyd.5; ULC | . | ||
5 | ICAO Doc. 9432. Manual of Radiotelephony. | . |
1 | JAA, Theoretical Knowledge Manual, 090 COMMUNICATIONS | . | ||
2 | Oxford Aviation Training, Jeppesen, 2005 | . |
Wymagania formalne: wpis na VII semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Łączność lotnicza (semestr 6). Ogólna wiedza o samolocie: historia techniki lotniczej, podstawy elektrotechniki, meteorologia, nawigacja, prawo lotnicze i przepisy
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie nawiązać lotniczą łączność radiową w stopniu podstawowym
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umie współpracować i porozumiewać się w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | 092 01 00 00 Zna podstawowe DEFINICJE dotyczące łączności w lotach IFR: 092 01 01 00 Pojęcia i znaczenie używanej terminologii 092 01 02 00 Skróty stosowane w kontroli ruchu lotniczego 092 01 03 00 Skróty kodu Q najczęściej używane w radiotelefonicznej łączności powietrze -ziemia 092 01 04 00 Kategorie depesz | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_W13+ K_U12+ K_K01+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WK |
02 | 092 02 00 00 Zna podstawowe PROCEDURY OPERACYJNE łączności w lotach IFR 092 02 01 00 Nadawanie liter 092 02 02 00 Nadawanie cyfr (podawanie poziomów lotu) 092 02 03 00 Nadawanie czasu 092 02 04 00 Technika nadawania 092 02 05 00 Standardowe wyrazy i zwroty (wraz z odnośną frazeologią R/T) 092 02 06 00 Radiotelefoniczne znaki wywoławcze stacji lotniczych wraz z użyciem skróconych znaków wywoławc | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_U05+++ K_U12+++ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KR P6S_UK P6S_UW |
03 | Zna podstawowe DZIAŁANIA PODEJMOWANE W PRZYPADKU UTRATY ŁĄCZNOŚCI I PROCEDURY (092 03 00 00) W NIEBEZPIECZEŃSTWIE I PONAGLENIA (092 03 00 00) w łączności w lotach IFR. 092 04 01 00 Sygnał PAN żądania pomocy medycznej 092 04 02 00 Niebezpieczeństwo (definicja - częstotliwości – prowadzenie nasłuchu na częstotliwości niebezpieczeństwa – sygnały w niebezpieczeństwie, - meldunki w niebezpieczeństwie) | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_W13+++ K_U05+++ |
P6S_UK P6S_WK |
04 | Zna podstawowe TERMINOLOGIA INFORMACJI METEOROLOGICZNEJ łączności w lotach IFR 092 05 01 00 Pogoda na lotnisku 092 05 02 00 Rozgłaszanie komunikatów meteorologicznych | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_U05+++ K_U12+++ |
P6S_UK P6S_UW |
05 | 092 06 00 00 Zna OGÓLNE ZASADY PROPAGACJI FAL VHF ORAZ WYZNACZONE CZĘSTOTLIWOŚCI DLA ŁĄCZNOŚCI | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_U05+++ K_U12+++ |
P6S_UK P6S_UW |
06 | 092 07 00 00 ALFABET MORSE’A | ćwiczenia techniczne, warsztaty | Możliwość zastosowania każdej powszechnie przyjętej formy zaliczania i oceny studenta, sprawdziany ustne i pisemne, opracowania własne, iinne |
K_U05+++ K_U12+++ |
P6S_UK P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | C01-C05 | MEK01 | |
7 | TK02 | C06-C16 | MEK02 | |
7 | TK03 | C17-C21 | MEK03 | |
7 | TK04 | C23-C25 | MEK05 | |
7 | TK05 | C26-C30 | MEK06 | |
7 | TK06 | C22 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena z ćwiczeń weryfikuje spełnienie MEK1, MEK2, MEK3, MEK4, MEK5, MEK6. za pomocą części pisenej i ustej zaliczenia |
Ocena końcowa | Jest oceną z ćwiczeń |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
9 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
10 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
12 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |