Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 2824
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Tomasz Lis
Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek: 11:00-12:30, Środa: 11:00-12:30.
semestr 6: mgr inż. Monika Lubas
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie roli poszczególnych elementów struktury lotniczej oraz zapoznanie studenta z rozwiązaniami konstrukcyjnymi spotykanymi w technice lotniczej.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł skupia się na zapoznaniu studenta z praktycznie realizowanymi strukturami nośnymi samolotów, konfrontacja rozwiązań z wiedzą z zakresu aerodynamiki, obciążeń samolotu i wytrzymałości konstrukcji lotniczych, umiejętność krytycznej oceny konstrukcji, umiejętność twórczego i celowego kształtowania konstrukcji zespołów samolotu.
1 | Cymerkiewicz R. | Budowa samolotów | WKŁ. Warszawa . | 1976 |
2 | Roskam J. | Airplane Design, Part I - VIII | . | 1990 |
3 | Szulżenko M. N., Mostowoj A. S. | Konstrukcja samolotów. | WKŁ. Warszawa . | 1970 |
4 | Torenbeek E | Synthesis of Subsonic Airplane Design | Delft University Press. | 1976 |
1 | Cutler J. | Understanding aircraft structures | Oxford Blackwell Science Ltd. . | 1999 |
2 | Niu M.C. | Airframe structural design | Conmilit Press Ltd. Honk Kong. | 1998 |
3 | Stafiej W. | Obliczenia stosowane w konstrukcji szybowców | Politechnika Warszawska. | 2000 |
1 | 1. Raymer D. P. | Aircraft Design. A Conceptual Approach. | AIAA Education Series, Washington . | 1989 |
2 | 4. Skarbiński A., Stafiej W. | Projektowanie i konstrukcja szybowców | WKŁ. Warszawa . | 1965 |
3 | 2. Бадягин А. А., Мухамедов Ф. А | Проектирование легких самолетов | Москва. Маши¬ностроение . | 1978 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 6.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu aerodynamiki, mechaniki lotu oraz obciążeń samolotu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego studiowania i pozyskiwania wybranych informacji z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość złożoności budowy statku powietrznego oraz roli jaki pełni lotnictwo we współczesnym świecie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę z zakresy rozwiązań konstrukcyjnych wszystkich zasadniczych elementów samolotu przy uwzględnieniu przyjętego materiału konstrukcyjnego. Jest świadomy roli jaką pełnią poszczególne elementy samolotu w przenoszeniu obciążęń. Zna wpływ podziałów i wykrojów na postać bryły konstrukcyjnej samolotu. | Wykład | Egzamin w formie pisemnej |
K_W06++ K_W08+ K_W11++ K_W12+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | Potrafi analizować rozwój poszczególnych elementów płatowca przy uwzględnieniu wybranych materiałów konstrukcyjnych. Posiada umiejętność samodzielnego pozyskiwania informacji z dostępnych źródeł. Potrafi zaprojektować strukturę wybranego elementu płatowca. | Laboratorium | Sprawozdanie z laboratorium |
K_U03+ K_U16+++ K_U17+ K_K01+ K_K05+++ |
P6S_KR P6S_UO P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
6 | TK02 | W02 | MEK01 | |
6 | TK03 | W03 | MEK01 | |
6 | TK04 | W04 | MEK01 | |
6 | TK05 | W05 | MEK01 | |
6 | TK06 | W06 | MEK01 | |
6 | TK07 | W07 | MEK01 | |
6 | TK08 | W08 | MEK01 | |
6 | TK09 | W09 | MEK01 | |
6 | TK10 | W10 | MEK01 | |
6 | TK11 | W11 | MEK01 | |
6 | TK12 | W12 | MEK01 | |
6 | TK13 | W13 | MEK01 | |
6 | TK14 | W14 | MEK01 | |
6 | TK15 | W15 | MEK01 | |
6 | TK16 | L01-L08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 6) | |||
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin w formie pisemnej obejmujący weryfikację modułowego efektu kształcenia MEK01. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie powyżej 50% możliwych punktów. Ocena dostateczna odpowiada zakresowi 51%-60% punków, ocena plus dostateczny to zakres 61%-70%, ocena dobry 71%-80%, ocena plus dobry to 81%-90%, ocena bardzo dobry to zakres powyżej 91% wszystkich punktów. |
Laboratorium | Obejmuje weryfikację MEK02. Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest oddanie kompletu wszystkich sprawozdań pozbawionych błędów merytorycznych. Ocenę dobrą uzyskuje student którego sprawozdania posiadają pewne błędy w interpretacji roli elementu struktury - jednak pod warunkiem ich poprawy. Ocena bardzo dobry jest wystawiana za sprawozdania pozbawione błędów. Oceny pośrednie są uzależnianie od sposobu prezentacji wyników. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest jako średnia arytmetyczna oceny z wykładu i z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Lichoń; T. Lis; A. Majka | RPAS performance model for fast-time simulation research on integration in non-segregated airspace | 2023 |
2 | T. Lis; N. Marszałek | The future of sustainable aviation fuels | 2022 |
3 | T. Kopecki; T. Lis; P. Mazurek | Experimental and Numerical Analysis of a Composite Thin-Walled Cylindrical Structures with Different Variants of Stiffeners, Subjected to Torsion | 2019 |