logo
Karta przedmiotu
logo

Nawigacja 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 2820

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski

semestr 5: mgr inż. Robert Nowaczyk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z zagadnieniami nawigacji

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach zajęć student zapoznaje się teoretycznie z podstawami nawigacji lotniczej

Materiały dydaktyczne: Materiały w postaci prezentacji, plansz i innych pomocy przygotowanych przez prowadzącego zajęcia

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jaszczyński R. Nawigacja lotnicza OWPRz. 1990
2 Fellner A. Nawigacja powietrzna w zarysie WPŚ. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Janik F., Malinowski C. PODSTAWOWA NAWIGACJA LOTNICZA WKŁ. 1957
2 Praca zbiorowa Navigation I- General navigation Oxford Aviation Academy. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student ma być zarejestrowany na I semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotu Fizyka (sem. 1 i 2) oraz Nawigacja 1.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności z rrozwiązywania podstawowych zadań z zakresu fizyki oraz nawigacji 1.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi posługiwać się różnymi rodzajami map w celu prowadzenia nawigacji lotniczej, wykonywać na ich podstawie obliczenia nawigacyjne i związane z wyznaczaniem różnych rodzajów czasów uzywanych w nawigacji lotniczej wykład, ćwiczenia problemowe, sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, test pisemny K_W10+
K_U01+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
02 Uzyskał wiedzę w zakresie wymaganym przez ULC i EASA w zakresie nawigacji do uzyskania licencji ATPL wykład, ćwiczenia problemowe sprawdzian pisemny, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, test pisemny K_W10+
K_U01+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zgodnie z programem szkolenia ATPL 061.03.01.00 Great circles 061.03.01.01 Properties 061.03.01.01.01 Describe the geometric properties of a great circle (including the vertex) and a small circle. 061.03.01.01.01 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.03.01.01.01 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.03.01.01.02 Describe the geometric properties of a great circle and a small circle, up to 30° difference of longitude. 061.03.01.01.03 Explain why a great-circle route is the shortest distance between any two positions on the Earth. 061.03.01.01.04 Name examples of great circles on the surface of the Earth. 061.03.01.02 Convergence 061.03.01.02.01 Explain why the track direction of a great-circle route (other than following a meridian or the equator) changes. 061.03.01.02.02 State the formula used to approximate the value of Earth convergence as change of longitude × sine mean latitude. 061.03.01.02.03 Calculate the approximate value of Earth convergence between any two positions, up to 30 ° difference of longitude. 061.03.02.00 Rhumb lines 061.03.02.01 Properties 061.03.02.01.01 Describe the geometric properties of a rhumb line. 061.03.02.01.02 State that a rhumb-line route is not the shortest distance between any two positions on the Earth (excluding meridians and equator). 061.03.03.00 Relationship 061.03.03.01 Distances 061.03.03.01.01 Explain that the variation in distance of the great-circle route and rhumb-line route between any two positions increases with increasing latitude or change in longitude. 061.03.03.02 Conversion angle 061.03.03.02.01 Calculate and apply the conversion angle. 061.04.01.00 Chart requirements 061.04.01.01 ICAO Annex 4 ‘Aeronautical Charts’ 061.04.01.01.01 State the requirement for conformality and for a straight line to approximate a great circle. 061.04.01.02 Convergence 061.04.01.02.01 Explain and calculate the constant of the cone (sine of parallel of origin). 061.04.01.02.02 Explain the relationship between Earth and chart convergence with respect to the ICAO requirement for a straight line to approximate a great circle. 061.04.01.03 Scale 061.04.01.03.01 Recognise methods of representing scale on aeronautical charts. 061.04.01.03.02 Perform scale calculations based on typical en-route chart scales. 061.04.01.03.02 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.04.02.00 Projections 061.04.02.01 Methods of projection 061.04.02.01.01 Identify azimuthal, cylindrical and conical projections. 061.04.02.01.01 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.04.02.01.01 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.04.02.02 Polar stereographic 061.04.02.02.01 State the properties of a polar stereographic projection. 061.04.02.02.02 Calculate straight line track changes on a polar stereographic chart. 061.04.02.03 Direct Mercator 061.04.02.03.01 State the properties of a direct Mercator projection. 061.04.02.03.02 Given the scale at one latitude, calculate the scale at different latitudes. 061.04.02.03.03 Given a chart length at one latitude, show that it represents a different Earth distance at other latitudes. 061.04.02.04 Lambert 061.04.02.04.01 State the properties of a Lambert projection. 061.04.02.04.02 Calculate straight line track changes on a Lambert chart. 061.04.02.04.03 "Explain the scale variation throughout the charts as follows: - the scale indicated on the chart will be correct at the standard parallels; - the scale will increase away from the parallel of origin; - the scale within the standard parallels differs by less than 1 % from the scale stated on the chart. " 061.04.02.04.04 Given appropriate data, calculate initial, final or rhumb-line tracks between two positions (lat./long.). 061.04.02.04.05 Given two positions (lat./long.) and information to determine convergency between the two positions, calculate the parallel of origin. 061.04.02.04.06 Given a Lambert chart, determine the parallel of origin, or constant of cone. 061.04.02.04.07 Given constant of cone or parallel of origin, great-circle track at one position and great-circle track at another position, calculate the difference of longitude between the two positions. 061.04.03.00 Practical use 061.04.03.01 Symbology 061.04.03.01.01 Recognise ICAO Annex 4 symbology. 061.04.03.01.01 Multiple old LOs are merged into one single new LO. See details above 061.04.03.02 Plotting 061.04.03.02.01 Measure tracks and distances on VFR and IFR en-route charts. 061.04.03.02.02 Fix the aircraft position on an en-route chart with information from VOR and DME equipment. 061.04.03.02.03 Resolve bearings of an NDB station for plotting on an aeronautical chart. 061.05.01.00 Local Mean Time (LMT) 061.05.01.01 Mean solar day 061.05.01.01.01 Explain the concepts of a mean solar day and LMT. 061.05.01.02 Local Mean Time (LMT) and Universal Time Coordinated (UTC) 061.05.01.02.01 Perform LMT and UTC calculations. 061.05.02.00 Standard time 061.05.02.01 Standard time and daylight saving time 061.05.02.01.01 Explain and apply the concept of standard time and daylight saving time, and perform standard time and daylight saving time calculations. 061.05.02.02 International Date Line 061.05.02.02.01 State the changes when crossing the International Date Line. 061.05.03.00 Sunrise and sunset 061.05.03.01 Sunrise and sunset times 061.05.03.01.01 Define sunrise, sunset, and civil twilight, and extract times from a suitable source (e.g. an almanac). 061.05.03.01.02 Explain the changes to sunrise, sunset, and civil twilight times with date, latitude and altitude. W01-W30; C01-C15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie obejmujące materiał prezentowany na wykładzie; forma pisemna, warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen liniowa. Granicą zaliczenia każdego pytania opisowego jest również 75%, przy czym w odpowiedzi nie może pojawić się żaden istotny błąd.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena ze sprawdzianu pisemnego
Ocena końcowa Ocenę końcową stanowi ocena z testu końcowego oraz ze sprawdzianu pisemnego - średnia arytmetyczna

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
3 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
4 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
5 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
6 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
7 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
8 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
9 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
10 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
11 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
12 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
13 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
14 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
15 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
16 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
17 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
18 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
19 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
20 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
21 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
22 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
23 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
24 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
25 G. Drupka; T. Rogalski Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej 2019
26 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019
27 J. Prusik; T. Rogalski Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego 2019
28 S. Pluta; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej 2019