logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy zarządzania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 2806

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Samoloty, Zarządzanie ruchem lotniczym

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Katarzyna Korzyńska

Terminy konsultacji koordynatora: zostaną podane podczas pierwszych zajęć, wywieszone obok drzwi pokoju, dostępne on-line w "wizytówce pracownika"

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student powinien posiąść podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą zarządzania w organizacjach, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla programu

Materiały dydaktyczne: Mogą być udostępniane studentom na platformie e-learning PRz oraz na zajęciach ćwiczeniowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Griffin R. W. Podstawy zarządzania organizacjami PWN. 2018
2 Zakrzewska-Bielawska A. Podstawy zarządzania Wydawnictwo Nieoczywiste, Łódź. 2019
3 Stoner R. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. Kierowanie PWE, Warszawa. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pietrzak M., Baran J. Podstawy zarządzania Wydawnictwo SGGW, Warszawa. 2007
2 Stoner R. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. Kierowanie. PWE, Warszawa . 2001
3 Korzeniowski Leszek F. Podstawy zarządzania organizacjami Difin, Warszawa. 2019
4 Stabryła A. Podstawy organizacji i zarządzania, wybrane problemy i przykłady praktyczne Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Griffin R. W. Podstawy zarządzania organizacjami PWN, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem 3

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak specyficznych wymagań.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wskazana umiejętność pracy w zespole.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsiębiorstwem i prowadzenia działalności gospodarczej. wykład kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnego testu K_W15+
P6S_WK
02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł , integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. Potrafi założyć hipotetyczną organizację, dokonać analizy jej otoczenia, opracować strukturę organizacyjną, rozwiązać zadany problem decyzyjny oraz zastosować wybraną koncepcję zarządzania. ćwiczenia problemowe ocena zrealizowanych ćwiczeń K_U01+
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do zarządzania. Istota, pojęcie, cechy, funkcje i płaszczyzny procesu zarządzania. W01 MEK01
3 TK02 Pojęcie organizacji i jej otoczenia. Cechy, typy i formy organizacji w praktyce gospodarczej. Charakterystyka otoczenia organizacji. W02 MEK01
3 TK03 Ewolucja nauk o zarządzaniu. Szkoły w naukach o zarządzaniu. Klasyczne, przejściowe i nowoczesne koncepcje zarządzania. W03 MEK01
3 TK04 Planowanie: istota, funkcje, etapy, zasady, modele. Rodzaje planów w organizacji. Strategia i podstawy analizy strategicznej. Istota procesu podejmowania decyzji; rodzaje decyzji, techniki podejmowania decyzji. Organizowanie działalności przedsiębiorstwa. Pojęcie, elementy, funkcje i zasady budowy struktur organizacyjnych. W04 MEK01
3 TK05 Przewodzenie. Źródła i zasady sprawowania władzy. Przywództwo, cechy przywódcy i sytuacyjne modele przywództwa. Style kierowania. Role i zadania kierownicze, kompetencje i umiejętności. W05 MEK01
3 TK06 Motywacja i motywowanie pracowników, teorie motywacji i motywowania, elementy procesu motywowania. Wybrane metody i narzędzia motywowania pracowników. W06 MEK01
3 TK07 Kontrola i controlling. Istota, zadania, funkcje i rodzaje kontroli. Controlling w zarządzaniu organizacjami. Audyt - istota i rodzaje. Pojęcie, rodzaje i modele komunikacji w zarządzaniu. Kultura organizacyjna.. W07 MEK01
3 TK08 Podsumowanie zajęć, kolokwium zaliczeniowe i wystawienie ocen. W08 MEK01
3 TK09 Organizacja i jej formy - case study. C01 MEK02
3 TK10 Określenie misji, wizji i celów danej organizacji, analiza otoczenia - case study. C02 MEK02
3 TK11 Wykorzystanie narzędzi zarządzania - doskonalenia według koncepcji kaizen i reengineering. C03 MEK02
3 TK12 Diagram Ishikawy, 5xWhy - definiowanie przyczyn problemów. C04 MEK02
3 TK13 Raport A3, planowanie działań naprawczych. C05 MEK02
3 TK14 Projektowanie struktury organizacyjnej - case study. Opracowanie założeń biznes planu dla wybranego przedsięwzięcia. C06 MEK02
3 TK15 Analiza SWOT - case study. "Mapa myśli" - case study. Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka - technika drzew decyzyjnych. C07 MEK02
3 TK16 Trening asertywności, skuteczna pochwała, konstruktywna krytyka. Podsumowanie zajęć i wystawienie ocen C08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja efektu modułowego (MEK01). Kolokwium ma formę pisemnego testu i składa się z 25 pytań jednokrotnego wyboru. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę 3.0 uzyskuje student, który na kolokwium uzyska 13 do 15 punktów, ocenę 3.5 jeśli 16 do 18 punktów, ocenę 4.0 jeśli uzyska 19 do 21 punktów, ocenę 4.5: jeśli uzyska 22 do 23 punktów, ocenę 5.0 jeśli uzyska 24 do 25 punktów.
Ćwiczenia/Lektorat Sprawdzenie umiejętności obejmuje poprawność wykonania wszystkich ćwiczeń. Łącznie za poprawną realizację wszystkich ćwiczeń można uzyskać 15 pkt. (c01: 1 pkt., c02: 1 pkt., c03: 3 pkt., c04: 2 pkt., c05: 2 pkt., c06: 2 pkt., c07:3 pkt. , c08: 1pkt.). Ocena z ćwiczeń w zależności od uzyskanej liczby punktów: cena 3,0 - 11 pkt., ocena 3.5 - 12 pkt, ocena 4.0 - 13 pkt, ocena 4.5 - 14 pkt., ocena 5.0 - 15 pkt.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych (MEK01 i MEK02) i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,5 i ćwiczeń z wagą 0,5. Przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: 4,75-5,00 bdb, 4,5-4,74 +db, 4,00-4,49 db, 3,50-3,99 ddb, 3,00-3,49 dst.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Korzyńska; T. Zarski; W. Zeglicki; J. Zwolak 2017A Alloy surface layer after fow burnishing with glass microspheres 2024
2 K. Dudek; K. Korzyńska; M. Korzyński Effect of Slide Diamond Burnishing on the Surface Layer of Valve Stems and the Durability of the Stem-Graphite Seal Friction Pair 2023
3 K. Korzyńska; B. Kruczek; A. Palczak Elektroimpulsowa głowica do wygniatania wgłębień w powierzchni otworów 2021
4 K. Korzyńska; M. Korzyński Pasta polerska 2020
5 M. Drabczyk; K. Korzyńska; M. Korzyński; B. Kruczek Głowica do wygniatania wgłębień w powierzchni otworów, zwłaszcza jako kieszeni smarnych 2020
6 M. Drabczyk; K. Korzyńska; M. Korzyński; W. Zeglicki Flow burnishing with glass microspheres and its impact on the surface condition of 2017A alloy elements 2020
7 K. Korzyńska; B. Kruczek Narzędzie do nagniatania otworów w blachach 2019