logo
Karta przedmiotu
logo

Przyrządy pokładowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 2804

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Grzybowski

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad procesu projektowania przyrządów (urządzeń) pokładowych. Samodzielne wykonanie projektu urządzenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia projektowe składają się z trzech głównych faz: 1) wprowadzenia merytorycznego wraz ze zdefiniowaniem ogólnych wymagań i zasad realizacji projektu, 2) samodzielne projektowanie pod nadzorem prowadzącego zajęcia, 3) przedstawienia rezultatów projektowania (prezentacja multimedialna oraz dokumentacja konstrukcyjna).

Materiały dydaktyczne: Wybrane przykłady projektów i przewodniki metodyczne

Inne: Wybrane normy, przepisy i specyfikacje producentów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Polak, A. Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
2 M. Kayton, W.R. Fried Elektroniczne układy nawigacji lotniczej WKiŁ . 1983
3 I. Moir, A. Seabridge Civil Avionics Systems Wiley. 2006
4 I. Moir, A. Seabridge Aircraft Systems. Mechanical, electrical, and avionics subsystems integration Willey. 2008
5 I. Moir, A. Seabridge Design and Development of Aircraft Systems. An Introduction AIAA. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Morawski Gospodarka informacją w układzie pilot-samolot Oficyna Wydawnicza PRz. 1994
2 A. Stefanowicz Pokładowe układy pomiarowe PW. 1984
3 M. Stola, A. Stefanowicz Wyposażenie samolotu PW. 1978

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty: Metrologia, Przyrządy pokładowe 1

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zasady działania urządzeń pokładowych. Wiedza z zakresu podstaw mechaniki, elektrotechniki i elektroniki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowymi narzędziami do projektowania: edytory tekstu, pakiety obliczeniowe, wybrane narzędzia projektowania układów mechanicznych i elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada umiejętność realizacji prostego projektu technicznego projekt indywidualny, projekt zespołowy sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_W10++
K_U12+++
K_U14++
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi poprawnie zdefiniować i krytycznie ocenić właściwości zaprojektowanego urządzenia projekt indywidualny, projekt zespołowy prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U09+++
K_U14++
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Omówienie merytorycznej zawartości projektu: założenia wstępne (funkcjonalne), wymagania przepisów, analiza istniejących rozwiązań, wybór koncepcji rozwiązania.Określenie warunków technicznych, właściwości, charakterystyki, itp.Warunki pracy, wymagania środowiskowe, stopień spełnienia wymagań przepisów, warunki użytkowania.Projekt koncepcyjno-ofertowy (koncepcja rozwiązania), projekt wstępny, projekt techniczny, główne parametry techniczne, schemat, struktura.Obliczenia projektowe (merytoryczne!), dokumentacja konstrukcyjna.Ocena właściwości urządzenia (masa, gabaryty, zasilanie, itp.), inne specyficzne podrozdziały (tematy). Uwagi wykonawcze i technologiczne, plan prób i badań. Wnioski, krytyczna ocena projektu. Perspektywy modyfikacji i udoskonalania produktu. P15 MEK01 MEK02
6 TK02 Indywidualny lub zespołowy projekt urządzenia lub systemu pokładowego. Zawartość projektu, wymagania formalne:· Spis treści (precyzyjny);· Bibliografia – dokładne odsyłacze w tekście;· Karta uwag; · Karta ewidencji zmian;· Autoryzowane strony projektu;· Wydanie;· Data ostatniej modyfikacji;· Podpis wykonawcy i sprawdzającego;· Numeracja stron, rozdziałów, rysunków, itp.;· Rysunki techniczne;· Czytelny sposób wprowadzania zmian (ewidencjonowane poprawki, wymiana stron, zachowanie wcześniejszych wersji);· Uzasadnienie przyjętych rozwiązań;· Czytelny układ projektu. P15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Ocena aktywności i bieżących postępów w projektowaniu. Ocena projektu wstępnego (merytoryczna). Ocena końcowa projektu (prezentacja i dokumentacja)
Ocena końcowa Średnia ważona ocen: ocena aktywności z wagą 0.2; ocena projektu wstępnego z wagą 0.4; ocena projektu końcowego z wagą 0.4

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
2 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021
3 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
4 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
5 P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas Flight reconfiguration system-an emergency system of the future 2020