logo
Karta przedmiotu
logo

Automatyka i sterowanie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 280

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W45 C30 L30 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Leszek Trybus

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 3: dr inż. Tomasz Żabiński , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 3: dr hab. inż. Krzysztof Wiktorowicz , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 3: dr inż. Andrzej Bożek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: przekazywanie podstawowych kompetencji dotyczących metod i narzędzi stosowanych do projektowania układów sterowania logicznego oraz układów regulacji PID, a także ich realizacji w sterownikach PLC/PAC.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł jest prowadzony na trzecim semestrze studiów inżynierskich na kierunku Automatyka i Robotyka

Materiały dydaktyczne: T. Żabiński, A. Bożek: Wprowadzenia i instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Trybus Automatyka i sterowanie www.kia.prz.edu.pl. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L. Trybus Automatyka i sterowanie www.kia.prz.edu.pl. 2012
2 Beckhoff Information System infosys.beckhoff.com.
3 L. Trybus, T. Żabiński Teoria sterowania – zbiór zadań Oficyna Wyd. P.Rz. 2009
4 R. Sałat i in. Wstęp do programowania sterowników PLC WKŁ. 2010
5 J. Kasprzyk Programowanie sterowników przemysłowych WNT. 2006
Literatura do samodzielnego studiowania
1 R. Dorf, R. Bishop Modern Control Systems Prentice Hall 10th ed.. 2005
2 T. Kaczorek i in. Podstawy teorii sterowania WNT. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na trzeci semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki i informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obsługi komputera i korzystania ze środowisk programistycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zdolność do współpracy w niewielkim zespole (laboratorium)

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Projektuje i realizuje zgodnie z normą IEC 61131-3 typowe układy sterowania logicznego, a także nieskomplikowaną wizualizację wykład, ćwiczenia, laboratorium egzamin, zaliczenie K_W11+++
K_W20++
K_U01++
K_U05+
K_U11++
K_K08+
K_K10++
T1A_W03++
T1A_W07++
InzA_W02++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U01+
T1A_U05++
T1A_U14+++
InzA_U06+++
T1A_K08+
02 Planuje i przeprowadza eksperyment identyfikacyjny po czym dobiera typową transmitancję opisującą obiekt regulacji ciągłej wykład, ćwiczenia, laboratorium egzamin, zaliczenie K_W11++
K_W20++
K_U13++
K_U20++
K_K10++
T1A_W03++
T1A_W07++
InzA_W02++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_K08+
03 Na podstawie transmitancji obiektu dobiera typ regulatora PID, wyznacza jego nastawy oraz uruchamia układ regulacji wykład, ćwiczenia, laboratorium egzamin, zaliczenie K_W11+++
K_W20+++
K_U11++
K_U13++
K_U20++
K_K08+
K_K10++
T1A_W03++
T1A_W07++
InzA_W02++
T1A_W12
InzA_W05
T1A_U09++
InzA_U02++
T1A_U14+++
InzA_U06+++
T1A_K08+
04 Zna typowe urządzenia automatyki i sterowania oraz orientuje się w funkcjonalności i obsłudze narzędzi programistycznych wykład, ćwiczenia, laboratorium egzamin, zaliczenie K_W03++
K_W11++
K_U01++
T1A_W03++
T1A_W05+++
T1A_U01++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Układy kombinacyjne. Metoda Karnaugha. Przykłady zadań. Programowanie w językach C, ST i LD (IEC 61131-3). Środowisko inżynierskie TwinCAT Beckhoff. Niepoprawne pomiary. Prosta wizualizacja. Sterownik PLC/PAC. Urządzenia sterowania logicznego I. W01, C01-C02, L01-L02, L04 MEK01 MEK04
3 TK02 Układy sekwencyjne. Automat Moore’a. Przykłady zadań. Realizacje automatów – C, ST i LD. Sterowanie z symulacją obiektu i wizualizacją. Urządzenia sterowania logicznego II. W02, C03, L05 MEK01
3 TK03 Układy czasowe. Licznik cykli. Czasomierze. Automaty realizujące przebiegi czasowe. Praktyczne układy czasowe w LD. Parametryzacja on-line. W03, C04, L06 MEK01
3 TK04 Układy sekwencyjno-czasowe. Przykłady problemów sterowania z zależnościami czasowymi. Zastosowania bloków funkcjonalnych normy IEC 61131-3. Problemy wieloautomatowe. W04, C05, L02, L06 MEK01
3 TK05 Modele obiektów regulacji ciągłej. Prawa bilansowe. Transmitancja. Odpowiedź skokowa. Środowisko Matlab/Simulink. Symulacja obiektów nieliniowych. Niewielkie pobudzenie. Opóźnienie. W05-W06, C06-C07, L08, L09 MEK03
3 TK06 Dynamika układów I i II rzędu. Schematy blokowe. Praktyczne układy regulacji ciągłej. Elementy transformacji Laplace’a. Przebiegi regulacyjne w układach II rzędu. Urządzenia układów regulacji I. W07-W08, C08, L09 MEK03
3 TK07 Identyfikacja obiektów regulacji. Odpowiedzi skokowe obiektów statycznych, astatycznych i nieminimalnofazowych. Aproksymacje I i II rzędu. Urządzenia układów regulacji II. W09, C09-C10, L10 MEK02
3 TK08 Regulatory PID. Bezpieczne nastawy regulatorów PID. Nastawy dla typowych transmitancji bez opóźnienia i z opóźnieniem. Tabele nastaw. Automatyczne strojenie metodą odpowiedzi skokowej. Regulatory aparatowe. W10, C11-C12, L11-L12 MEK03
3 TK09 Linie pierwiastkowe Evansa. Idea metody. Wybrane właściwości linii pierwiastkowych. Dobór wzmocnienia. Serwomechanizmy. Sterowanie obiektem astatycznym z opóźnieniem, oscylacyjnym i niestabilnym. W11-W12, C13, L13 MEK03 MEK04
3 TK10 Metody częstotliwościowe. Charakterystyki częstotliwościowe. Zapas fazy i zapas modułu. Twierdzenie Nyquista. Dobór wzmocnienia. Nastawy Zieglera-Nicholsa. Automatyczne strojenie metodą przekaźnikową. Sterowniki PLC/PAC a systemy DCS. W13-W15, C14-C15, L14-L15 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.50 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin praktyczny
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pisemne
Laboratorium Zaliczenie pisemne, obserwacja realizacji
Ocena końcowa Ocena końcowa = 0.5 oceny z egzaminu + 0.3 oceny z ćwiczeń + 0.2 oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : tabele z podstawowymi wzorami, lista instrukcji języków programowania

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie