Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Automatyzacja systemów wytwarzania i intralogistyki, Komputerowe systemy sterowania
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki
Kod zajęć: 280
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W45 C30 L30 / 8 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Leszek Trybus
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Zbigniew Świder
semestr 3: dr inż. Michał Markiewicz
Główny cel kształcenia: przekazywanie podstawowych kompetencji dotyczących metod i narzędzi stosowanych do projektowania układów sterowania logicznego oraz układów regulacji PID, a także ich realizacji w sterownikach PLC/PAC.
Ogólne informacje o zajęciach: moduł jest prowadzony na trzecim semestrze studiów inżynierskich na kierunku Automatyka i Robotyka
Materiały dydaktyczne: T. Żabiński, A. Bożek: Wprowadzenia i instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
1 | L. Trybus | Automatyka i sterowanie | www.kia.prz.edu.pl. | 2012 |
1 | L. Trybus | Automatyka i sterowanie | www.kia.prz.edu.pl. | 2012 |
2 | Beckhoff Information System | infosys.beckhoff.com. | ||
3 | L. Trybus, T. Żabiński | Teoria sterowania – zbiór zadań | Oficyna Wyd. P.Rz. | 2009 |
4 | R. Sałat i in. | Wstęp do programowania sterowników PLC | WKŁ. | 2010 |
5 | J. Kasprzyk | Programowanie sterowników przemysłowych | WNT. | 2006 |
1 | R. Dorf, R. Bishop | Modern Control Systems | Prentice Hall 10th ed.. | 2005 |
2 | T. Kaczorek i in. | Podstawy teorii sterowania | WNT. | 2005 |
Wymagania formalne: rejestracja na trzeci semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki i informatyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obsługi komputera i korzystania ze środowisk programistycznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zdolność do współpracy w niewielkim zespole (laboratorium)
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Projektuje i realizuje zgodnie z normą IEC 61131-3 typowe układy sterowania logicznego, a także nieskomplikowaną wizualizację | wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin, zaliczenie |
K_W11+++ K_W20++ K_U01++ K_U05+ K_U11++ K_K08+ K_K10++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_UU P6S_UW P6S_WG |
02 | Planuje i przeprowadza eksperyment identyfikacyjny po czym dobiera typową transmitancję opisującą obiekt regulacji ciągłej | wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin, zaliczenie |
K_W11++ K_W20++ K_U13++ K_U20++ K_K10++ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
03 | Na podstawie transmitancji obiektu dobiera typ regulatora PID, wyznacza jego nastawy oraz uruchamia układ regulacji | wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin, zaliczenie |
K_W11+++ K_W20+++ K_U11++ K_U13++ K_U20++ K_K08+ K_K10++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_UW P6S_WG |
04 | Zna typowe urządzenia automatyki i sterowania oraz orientuje się w funkcjonalności i obsłudze narzędzi programistycznych | wykład, ćwiczenia, laboratorium | egzamin, zaliczenie |
K_W03++ K_W11++ K_U01++ |
P6S_UU P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, C01-C02, L01-L02, L04 | MEK01 MEK04 | |
3 | TK02 | W02, C03, L05 | MEK01 | |
3 | TK03 | W03, C04, L06 | MEK01 | |
3 | TK04 | W04, C05, L02, L06 | MEK01 | |
3 | TK05 | W05-W06, C06-C07, L08, L09 | MEK03 | |
3 | TK06 | W07-W08, C08, L09 | MEK03 | |
3 | TK07 | W09, C09-C10, L10 | MEK02 | |
3 | TK08 | W10, C11-C12, L11-L12 | MEK03 | |
3 | TK09 | W11-W12, C13, L13 | MEK03 MEK04 | |
3 | TK10 | W13-W15, C14-C15, L14-L15 | MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
15.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
2.50 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
0.50 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin praktyczny |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie pisemne |
Laboratorium | Zaliczenie pisemne, obserwacja realizacji |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0.5 oceny z egzaminu + 0.3 oceny z ćwiczeń + 0.2 oceny z laboratorium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : tabele z podstawowymi wzorami, lista instrukcji języków programowania
1 | A. Bożek; Z. Świder; L. Trybus | Consistent Design of PID Controllers for Time-Delay Plants | 2023 |
2 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Consistent design of PID controllers for an autopilot | 2023 |
3 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Jednolite projektowanie regulatorów kursu i ścieżki dla autopilota statku | 2023 |
4 | Z. Świder | Prototyp kaskadowego autopilota okrętowego zaimplementowany w środowisku CPDev | 2023 |
5 | A. Bożek; L. Trybus | Krok dyskretyzacji i nastawy PID w dyskretnym serwomechanizmie napięciowym | 2022 |
6 | A. Bożek; L. Trybus | Tuning PID and PI-PI servo controllers by multiple pole placement | 2022 |
7 | Z. Świder | Implementation of the Ship’s Autopilot in the CPDev Environment | 2022 |
8 | Z. Świder | Prototyp zaawansowanego autopilota okrętowego zaimplementowany w środowisku CPDev | 2021 |
9 | A. Bożek; L. Trybus | On Feasibility of Tuning and Testing Control Loops by Nonstandard Inputs | 2020 |
10 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Implementacja środowiska inżynierskiego na przykładzie pakietu CPDev | 2020 |
11 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Ship Autopilot Software – A Case Study | 2020 |
12 | L. Trybus | Górecki Henryk, Optimization and Control of Dynamic Systems — Foundations, Main Developments, Examples and Challenges, Springer Int. Publ. (2018), ISBN: 978-3-319-62645-1 | 2020 |
13 | L. Trybus | Wybrane zagadnienia automatyki i robotyki | 2020 |
14 | Z. Świder | Edytory graficzne języków LD i FBD w pakiecie CPDev | 2020 |
15 | Z. Świder | Wybrane zastosowania metod informatyki w automatyce i robotyce | 2020 |
16 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Aneks 5 z dnia 25.04.2019 do Umowy nr NE/01/2012 o współpracy nad rozwojem oprogramowania zawartej w dniu 28.02.2012 ( do umowy licencyjnej na CPDev z Praxis) | 2019 |
17 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Agreement no. NR-644-5/2019 on cooperation in software development, concluded on December 3, 2019 | 2019 |
18 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Developing a Multiplatform Control Environment | 2019 |