Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii.
Ogólne informacje o zajęciach:
Scharakteryzowanie wspołczesnych zasad postępowania konserwatorskiego. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie się z metodami i sposobami prac konserwatorskich.
Zdobycie umiejętność prawidłowego diagnozowania stanu zabytku i opracowania programu prac restauratorskich. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne:
przykładowa dokumentacja konserwatorska
1 | A. Kadłuczka | Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii | Kraków. | 2000 |
2 | E. Małachowicz | Konserwacja i relokacja architektury w zespołach i krajobrazie | Wrocław. | 1994 |
3 | B. Szmygin | Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku | Lublin. | - |
1 | M. Gosztyła | Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków architektury województwa podkarpackiego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2006 |
1 | W. Borusewicz | Konserwacja zabytków budownictwa murowanego | Warszawa. | 1985 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę w zakresie metod i zasad projektowania konserwatorskiego stosowanych w Polsce i za granicą. Zna i rozumie procesy i procedury w projektowaniu konserwatorskim.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student ma umiejętność formułowania wniosków konserwatorskich. Potrafi sporządzić dokumentację techniczną projektu adaptacji obiektu historycznego. Potrafi odczytać historię budynku.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli architekta w konserwacji środowiska kulturalnego. Rozumie potrzebę konserwacji obiektów zabytkowych i ich kluczową rolę w zachowaniu tożsamości miast.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W06+++ K-W09+++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02++ K-U04+++ K-K03+++ |
P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ K-K03+++ |
P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ K-K03+++ |
P6S-KO P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U8. potrafi wykonać dokumentację architektoniczno-budowlaną w odpowiednich skalach w nawiązaniu do koncepcyjnego projektu architektonicznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK10 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ K-K04++ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR |
MEK11 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W04, P01-P04 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK02 | W05-W10, P05-P10 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 MEK11 | |
6 | TK03 | W11-W14, P11-P14 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 MEK11 | |
6 | TK04 | W15-W19, P15-P24 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK11 | |
6 | TK05 | W20-W22, P25-P32 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK11 | |
6 | TK06 | W23-W26, P33-P39 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK08 MEK10 | |
6 | TK07 | W27-W30, P40-P45 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. Egzamin ustny: 5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny. |
Projekt/Seminarium | Ocena projektu |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna z egzaminu pisemnego oraz projektu indywidualnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
PAzEKiM-przykładowe pytania na egzamin.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Gosztyła; M. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Railway station in Rzeszow – social impact building, building material structure survey | 2025 |
2 | M. Gosztyła; J. Kolak | Projektowanie przestrzeni terapii dla osób ze spektrum autyzmu | 2025 |
3 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; P. Pasztor; K. Sikorski | Research on polychromies from the medieval period in the archcatedral basilica in Przemysl | 2024 |
4 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
5 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
6 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
7 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
8 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
9 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
10 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |