Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków
Kod zajęć: 28
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L45 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła
semestr 6: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy
semestr 6: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek
Główny cel kształcenia: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii.
Ogólne informacje o zajęciach: Scharakteryzowanie wspołczesnych zasad postępowania konserwatorskiego. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie się z metodami i sposobami prac konserwatorskich. Zdobycie umiejętność prawidłowego diagnozowania stanu zabytku i opracowania programu prac restauratorskich. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne: przykładowa dokumentacja konserwatorska
1 | A. Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii, Kraków 2000 | E. Małachowicz, Konserwacja i relokacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994 | B. Szmygin, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin . |
1 | M. Gosztyła,Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków archi | . |
1 | W. Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego,Warszawa 1985, | . |
Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: historia architektury powszechnej, historia architektury polskiej, ochrona i konserwacja zabytków
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student; - Ma wiedzę w zakresie metod i zasad projektowania konserwatorskiego stosowanych w Polsce i za granicą. - Zna i rozumie procesy i procedury w projektowaniu konserwatorskim. -
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student: - Ma umiejętność formułowania wniosków konserwatorskich. - Potrafi sporządzić dokumentację techniczną projektu adaptacji obiektu historycznego. - Potrafi odczytać historię budynku,
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student: Ma świadomość roli architekta w konserwacji środowiska kulturalnego. - Rozumie potrzebę konserwacji obiektów zabytkowych i ich kluczową rolę w zachowaniu tożsamości miast.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia: zabytek, dzieła architektury, monument historyczny, opieka, ochrona, krajobraz kulturowy, środowisko kulturowe, konserwacja. | wykład problemowy, wykład, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W46+++ K_U34++ K_K19++ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
02 | Rozumie zasady konserwacji spuścizny kulturowej, doktryny konserwatorskie oraz funkcjonującą strukturę konserwatorstwa. | wykład, wykład problemowy, realizacja zleconego zadania, studium przypadku, projekt indywidualny | egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) |
K_W46+ K_U35+++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Zna metody i sposoby konserwacji, rodzaje metodologii prac konserwatorskich i metodykę przygotowania dokumentacji |
K_W46+ K_U34++ K_U35++ K_K19+++ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W04, P01-P04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK02 | W05-W10, P05-P10 | MEK02 | |
6 | TK03 | W11-W14, P11-P14 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK04 | W15-W19, P15-P24 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK05 | W20-W22, P25-P32 | MEK03 | |
6 | TK06 | W23-W26, P33-P39 | MEK02 MEK03 | |
6 | TK07 | W27-W30, P40-P45 | MEK01 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
16.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
4.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. Egzamin ustny: 5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny. |
Laboratorium | Ocena z projektu indywidualnego. |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna z egzaminu pisemnego oraz projektu indywidualnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
KiMOZ-przykładowe pytania na egzamin.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski | Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic | 2023 |
2 | K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy | Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation | 2023 |
3 | M. Gosztyła; B. Motyl | Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku | 2021 |
4 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli | 2021 |
5 | M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik | Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder | 2021 |
6 | M. Gosztyła; K. Sikorski | Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu | 2020 |
7 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI | 2020 |
8 | M. Gosztyła; A. Mikrut | Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu | 2019 |
9 | M. Gosztyła; B. Motyl | Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic | 2019 |
10 | M. Gosztyła; M. Janda | Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) | 2019 |
11 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |
12 | M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski | Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine | 2019 |
13 | M. Gosztyła; T. Gosztyła | Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space | 2019 |