logo
Karta przedmiotu
logo

Konserwacja i modernizacja obiektów zabytkowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konserwacji Zabytków

Kod zajęć: 28

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L45 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Marek Gosztyła

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr prof. PRz Tomasz Tomaszek

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Agata Mikrut-Kusy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu. Wykładnia podstawowej terminologii.

Ogólne informacje o zajęciach: Scharakteryzowanie wspołczesnych zasad postępowania konserwatorskiego. Poznanie metodologii prac konserwatorskich. Zapoznanie się z metodami i sposobami prac konserwatorskich. Zdobycie umiejętność prawidłowego diagnozowania stanu zabytku i opracowania programu prac restauratorskich.

Materiały dydaktyczne: przykładowa dokumentacja konserwatorska

Inne: -------

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Kadłuczka, Ochrona zabytków architektury, T. I, Zarys doktryn i teorii, Kraków 2000 E. Małachowicz, Konserwacja i relokacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994 B. Szmygin, Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Gosztyła,Przemiany idei i metod konserwatorskich w latach 1863-2003 na przykładzie zabytków archi .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego,Warszawa 1985, .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: historia architektury powszechnej, historia architektury polskiej, ochrona i konserwacja zabytków

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student; - Ma wiedzę w zakresie metod i zasad projektowania konserwatorskiego stosowanych w Polsce i za granicą. - Zna i rozumie procesy i procedury w projektowaniu konserwatorskim. -

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student: - Ma umiejętność formułowania wniosków konserwatorskich. - Potrafi sporządzić dokumentację techniczną projektu adaptacji obiektu historycznego. - Potrafi odczytać historię budynku,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student: Ma świadomość roli architekta w konserwacji środowiska kulturalnego. - Rozumie potrzebę konserwacji obiektów zabytkowych i ich kluczową rolę w zachowaniu tożsamości miast.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia: zabytek, dzieła architektury, monument historyczny, opieka, ochrona, krajobraz kulturowy, środowisko kulturowe, konserwacja. wykład problemowy, wykład, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu K_W46+++
K_U34++
K_K19++
T1A_W02+++
T1A_W03+++
InzA2W07+++
InzA7U15++
T1A_K01+
InzA1K02++
T1A_K03+
T1A_K04+++
T1A_K05++
InzA2K06+
02 Rozumie zasady konserwacji spuścizny kulturowej, doktryny konserwatorskie oraz funkcjonującą strukturę konserwatorstwa. wykład, wykład problemowy, realizacja zleconego zadania, studium przypadku, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_W46+
K_U35+++
T1A_W02+++
T1A_W03++
InzA2W07+
InzA7U15++
03 Zna metody i sposoby konserwacji, rodzaje metodologii prac konserwatorskich i metodykę przygotowania dokumentacji K_W46+
K_U34++
K_U35++
K_K19+++
T1A_W02+
T1A_W03+
InzA2W07++
InzA7U15++
T1A_K01+
InzA1K02++
T1A_K03+
T1A_K04+++
T1A_K05+++
InzA2K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zdefiniowanie podstawowych pojęć: zabytek, dzieła architektury, monument historyczny, opieka, ochrona, krajobraz kulturowy, środowisko kulturowe, konserwacja. W01-W04, P01-P04 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK02 Zasady konserwacji spuścizny kulturowej, doktryny konserwatorskie. W05-W10, P05-P10 MEK02
6 TK03 Rola społeczno-ekonomiczna zabytków. W11-W14, P11-P14 MEK02 MEK03
6 TK04 Metody i sposoby konserwacji, rodzaje i zakresy prac. W15-W19, P15-P24 MEK01 MEK03
6 TK05 Współczesne kreacje architektoniczne w konserwatorstwie. W20-W22, P25-P32 MEK03
6 TK06 Metodologia prac konserwatorskich i metodyka przygotowania dokumentacji. W23-W26, P33-P39 MEK02 MEK03
6 TK07 Technologia i zasady prac konserwatorskich przy zabytkach architektury. W27-W30, P40-P45 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 16.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 4.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny.
Laboratorium Ocena z projektu indywidualnego.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z egzaminu pisemnego oraz projektu indywidualnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
KiMOZ-przykładowe pytania na egzamin.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 T. Tomaszek Conservation of Wooden Built Heritage in Poland—The Current State and Future Challenges 2024
2 A. Mikrut-Kusy; K. Sikorski Selected aspects of monuments protection in Poland in the inter war period 2023
3 D. Bryl; M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Leś; K. Sikorski Problematyka konserwatorska murów Podziemnej Trasy Turystycznej w Rzeszowie w świetle ostatnich badań stopnia zawilgocenia i zasolenia ścian piwnic 2023
4 K. Gołąbek; M. Gosztyła; A. Mikrut-Kusy Rzeszow Castle: History and Contemporaneity - proposal for a new interior adaptation 2023
5 T. Tomaszek A study of abandoned Ukrainian wooden churches in Poland. Current state and conservation recommendations 2023
6 T. Tomaszek Authenticity and Wooden Architecture Preservation in Asia – a Chinese perspective 2023
7 C. Fry; T. Tomaszek Preserving Australia’s Timber Heritage – Some Preliminary Guidelines for the Conservation of Slab Huts 2022
8 A. Mikrut-Kusy Historical, non-existing synagogue in Przeworsk 2021
9 M. Gosztyła; B. Motyl Historyczne centra logistyczne Podkarpacia od XVI do XVII wieku 2021
10 M. Gosztyła; K. Sikorski Rotunda św. Mikołaja w Przemyślu — badanie struktur materiału budowli 2021
11 M. Gosztyła; T. Gosztyła; S. Łukasik Therapeutic Facility for Individuals with Autism Spectrum Disorder 2021
12 T. Tomaszek Miasta Polski wschodniej - impresje historyczne i wyzwania przyszłości 2021
13 T. Tomaszek Muzeum na wolnym powietrzu na terenie Parku Narodowego Great Smoky Mountains w USA. Kwestia autentyczności w ochronie krajobrazu kulturowo-przyrodniczego 2021
14 T. Tomaszek The Issue of Authenticity in Reconstruction of Wooden Building as an Interpretation of the Historical Site - Case Studies of Log Cabins from Tennessee State, USA 2021
15 T. Tomaszek The Role of the Kolbuszowa Folk Culture Open-Air Museum in Studies of Traditional Wooden Architecture of the Rzeszowiacy Ethnographic Group 2021
16 M. Gosztyła; K. Sikorski Badania i renowacja murów kościoła i klasztoru Karmelitów Bosych w Przemyślu 2020
17 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Problematika zachovávania konzervátorskej substancie na príklade obnovy múrov ZÁMKU LIGĘZOVCOV V PRZECŁAWI 2020
18 T. Tomaszek Authenticity in preservation of historical wooden architecture - problems and challenges 2020
19 T. Tomaszek Translokacja budynku drewnianego jako interpretacja miejsca historycznego – studium przypadku chat o konstrukcji zrębowej zlokalizowanych w stanie Tennessee, USA 2020
20 M. Gosztyła; A. Mikrut Badania dawnej dzielnicy żydowskiej w Przemyślu 2019
21 M. Gosztyła; B. Motyl Architektura, infrastruktura kolejnictwa Przemyśla i okolic 2019
22 M. Gosztyła; M. Janda Problematyka budowy średniowiecznych miast Podkarpacia – ze stanu badań (State of research on the construction of medieval cities in the Podkarpacie region) 2019
23 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019
24 M. Gosztyła; P. Pásztor; K. Sikorski Obnova priečeli paláca Jablonowských v Podhorciach na Ukrajine 2019
25 M. Gosztyła; T. Gosztyła Parish church as an element of cultural heritage, social identity and landmark of local space 2019