Cykl kształcenia: 2022/2023
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 2799
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
semestr 5: dr inż. Dariusz Nowak
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest poznanie przez studenta podstaw z zakresu automatyki
Ogólne informacje o zajęciach: Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działania układów automatycznej regulacji
1 | Z. Domachowski | Automatyka i robotyka - podstawy | Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. | 2003 |
2 | W. Pełczewski | Teoria sterowania | WNT. | 1980 |
3 | M. Żelazny | Podstawy automatyki | WNT. | 1974 |
4 | M.Chłędowski | Wykłady z automatyki dla mechaników | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2003 |
5 | T. Kaczorek, A. Dzieliński, W. Dąbrowski | Podstawy teorii sterowania | WNT. | 2009 |
1 | M. Chłędowski, J. Pieniążek | Podstawy automatyki w ćwiczeniach i zadaniach | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2004 |
2 | W. Próchnicki, M. Dzida | Zbiór zadań z podstaw automatyki | Wydawnictwo Politechiki Gdańskiej. | 1993 |
3 | Instrukcje ćwiczeń laboratoryjnych | Katedra Awioniki i Sterowania. |
Wymagania formalne: Aktualny wpis na czwarty semestr studiów na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student rozumie zagadnienia fizyki na poziomie studenta uczelni technicznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student umie posługiwać się aparatem matematycznym (analiza matematyczna, rozwiązywanie liniowych równań różniczkowych, operacje algebraiczne na macierzach, umie przeanalizować proces techniczny i opi
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi brać udział na zajęciach oraz współpracować w ramach grupy laboratoryjnej
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna i rozumie budowę prostego układu automatycznej regulacji | Wykład | Kolokwium |
K_W03+ K_U08+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Zna podstawy opisu matematycznego podstawowych układów dynamicznych | Wykład, Laboratorium, Ćwiczenia | obserwacja wykonawstwa |
K_U06+ |
P6S_UW |
03 | Potrafi planować eksperymenty mające na celu badanie właściwości elementów UAR | wykład oraz laboratorium | egzamin |
K_U07+++ |
P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-W03, C01-C02, L01-L02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK02 | W04-W07, C03-C04, L03-L04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK03 | W08-W11, C05-C06 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK04 | W12-W15, C07-C08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK05 | W16-W22, C09-10, L05-L10 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK06 | W23-W26, C11-12,L11-L12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK07 | W25-W28,C13-C14,L10-L13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
5 | TK08 | W27-W30, C15, L14-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Kolokwium zaliczeniowe część ustna i pisemna. ocena jest oceną z części pisemnej przy pozytywnym wyniku części ustnej |
Ćwiczenia/Lektorat | ocena jest ocena wynikającą z ocena aktywności na zajęciach ćwiczeniowych i samodzielności w rozwiązywaniu zadań, sprawdzianów pisemnych oraz sprawdzianu zaliczeniowego. |
Laboratorium | Ocena przygotowania do zajęć oraz umiejętności analizy uzyskanych wyników |
Ocena końcowa | Przy pozytywnej ocenie ze wszystkich form zajęć. Średnia ważona ocen uzyskanych na wykładzie, ćwiczeniach oraz laboratorium (kolokwium 40%, ćwiczenia 30%, laboratorium 30%) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Automatyka wykład.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
automatyka lab.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
9 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
10 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
12 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |