logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy konstrukcji maszyn 2 (A+B)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 2755

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Samoloty

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 P30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Batsch

Terminy konsultacji koordynatora: terminy konsultacji podane na stronie https://mbatsch.v.prz.edu.pl/konsultacje

semestr 5: dr hab. inż. prof. PRz Aleksander Mazurkow

semestr 5: dr inż. Edward Rejman

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Podstawowym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi rodzajami napędów mechanicznych, ich budową i zastosowaniem, szczególnie w konstrukcjach lotniczych. W ramach modułu studenci zapoznają się również z metodyką projektowania.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł podstawy konstrukcji maszyn należy do modułów technicznych. Ma on za zadanie ukazanie praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas przez studentów wiedzy i umiejętności oraz integrowanie jej do rozwiązywania praktycznych problemów z budowy i projektowania elementów maszyn. Zdobyta wiedza i kompetencje będą w przyszłości wykorzystywane przez studentów w ramach realizacji dyplomowych na specjalnościach. Moduł składa się z części wykładowej i projektowej, na których to zajęciach studenci aplikują zdobytą wiedzę teoretyczną, rozwijając swoje umiejętności.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markowski T., Mijał M., Rejman E. Podstawy konstrukcji maszyn, Napędy Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2003
2 Ochęduszko K. Koła zębate. Konstrukcja WNT. 2012
3 Osiński Z. Sprzęgła WNT. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kurmaz W.L., Kurmaz L.O. Projektowanie węzłów i części maszyn Wydawnictwo Politerchniki Świętokszyskiej, Kielce. 2011
2 Rejman E. Podstawy konstrukcji maszyn. Materiały pomocnicze do projektowania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
3 Rejman E. Projektowanie z podstaw konstrukcji maszyn Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dziama A. Przekładnie zębate PWN, Waszawa. 1995

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: student powinien być zarejestrowany na semestr V i mieć zaliczone moduły: wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji maszyn z sem. IV

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów, inżynierii materiałowej i podstaw konstrukcji maszyn sem. IV

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania dokumentacji technicznej prostych części i urządzeń mechanicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować w grupie, myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumieć konieczność uczenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę związaną z technikami konstruowania i projektowania wykład,projekty egzamin pisemny, konstruowanie K_W05+++
P6S_WG
02 Potrafi opracować projekt prostego urządzenia, obejmujący konstrukcję, specyfikację materiałową z wykorzystaniem norm dyskusja dydaktyczna, projekt indywidualny sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K_U14+++
P6S_UW
03 Potrafi przeanalizować projektowane urządzenie pod kątem analizy kinematycznej, siłowej oraz wytrzymałościowej projekt indywidualny, anliza obciążeń (wykresy momentów i sił), analiza naprężeń, opracowanie dokumentacji 2D lub 3D sprawozdanie z projektu, dokumentacja konstrukcyjna, prezentacja projektu K_U14+++
K_U16+++
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Przekładnie zębate walcowe W01-W14 MEK01
5 TK02 Przekładnie zębate stożkowe W15, W16 MEK01
5 TK03 Przekładnie cięgnowe W17-W22 MEK01
5 TK04 Przekładnie falowe W23, W24 MEK01
5 TK05 Przekładnie ślimakowe W25, W26 MEK01
5 TK06 Przykłady obliczeń przekładni mechanicznych W27, W28 MEK01
5 TK07 Komputerowe wspomaganie projektowania przekładni mechanicznych W29, W30 MEK01
5 TK08 Projekt 1: Dwustopniowa przekładnia zębata P01-P18 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK09 Projekt 2: Sprzęgło mechaniczne P19-P29 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK10 Uzupełnienie dokumentacji studenta P30 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Wykład zaliczany jest na podstawie egzaminu. Egzamin weryfikuje osiągnięcie modułowego efektu kształcenia MEK1. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Projekt/Seminarium Zaliczenie zajęć projektowych obejmuje ocenę stopnia w jakim zostały osiągnięte modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3. W szczególności ocenie podlega technika wykonania konstrukcji, umiejętność prowadzenia i zrozumienia analiz inżynierskich, uzasadnienie wybranego rozwiązania i jego celowości. Ocenę dostateczną uzyskuje student, który osiągnął modułowe efekty kształcenia MEK1-MEK3 w zakresie 50-70% , ocenę dobry w zakresie 71-90%, ocenę bardzo dobry powyżej 90%. Szczegóły podaje prowadzący na pierwszych zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z egzaminu z wagą 0,6 oraz oceny z projektów z wagą 0,4. Ocena z każdego składnika musi być pozytywna.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : kalkulator, przyrządy kreślarskie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Batsch Helical Bevel Novikov Gears 2023
2 M. Batsch A Numerical Approach for Analysing the Moving Sofa Problem 2022
3 M. Batsch Wybrane zagadnienia teorii zazębień 2022
4 M. Batsch; Ł. Przeszłowski; D. Wydrzyński Tooth Contact Analysis of Cylindrical Gears with an Unconventional Tooth Profile 2022
5 M. Batsch; T. Markowski Korekcja asymetrycznego zazębienia ewolwentowego 2021
6 M. Batsch; W. Witkowski; D. Wydrzyński Algorytm przetwarzania obrazu w celu oceny okrągłości półfabrykatów do wytwarzania miedzianych uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych 2021
7 M. Batsch; Ł. Żyłka Koncepcja predykcyjnego systemu diagnostyki uszczelnień instalacji hamulcowych, paliwowych i gazowych 2021
8 M. Batsch A Novel Method of Obtaining Honing Tool Profile for Machining Gears With Profile Modifications 2020
9 M. Batsch Mathematical model and tooth contact analysis of convexo-concave helical bevel Novikov gear mesh 2020
10 M. Batsch; G. Budzik; B. Kozik; T. Markowski; J. Pacana; J. Pisula Stress Assessment of Gear Teeth in Epicyclic Gear Train for Radial Sedimentation Tank 2020
11 M. Batsch Rapid Prototyping and Tooth Contact Analysis of Eccentric Cycloid Gear Mesh 2019
12 M. Batsch Sposób modyfikowania linii zębów koła zębatego 2019
13 M. Batsch; W. Kamycki; S. Noga Obliczeniowa weryfikacja segmentowego modelu zależności między współczynnikami khβ oraz kfβ dla kół walcowych o zębach prostych 2019