logo
Karta przedmiotu
logo

Organizacja i zarządzanie małą firmą informatyczną

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Komputerowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 2746

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Kazimierz Lal

Terminy konsultacji koordynatora: Czwartek 16.00-18.00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z problematyką prowadzenia własnej działalności gospodarczej - w tym firmy informatycznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej w Polsce i UE.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje do wykładów

Inne: Bieżące informacje prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Micherda B. Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne PWN. 2010
2 Młodzikowska D., Lunden B. Jednoosobowa firma. Jak założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność godpodarczą BL Info. 2012
3 Mućko P., Sokół A. Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce i wybranych krajach europejskich CeDeWu. 2011
4 Bogaczyk I, i in. Własna firma. Zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej Forum. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Dziennik eGospodarka.pl www.firmy.eGospodarka.pl.
2 Felis P. i in. Podatki i składki w działalności przedsiębiorstw Difin. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Umowy gospodarce. Wzory dokumentów C.H.Beck. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien umieć samodzielnie pozyskiwać wiedzą z różnych źródeł, oraz samodzielnie przygotowywać prezentacje i je wygłaszać.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową z zakresu wykorzystania narzędzi informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Efektywne wyszukiwanie informacji w dostępnych źródłach.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole, w tym w sytuacjach konfliktowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna formy prowadzania działalności gospodarczej i umie wybrać formę dla określonego przedsięwzięcia gospodarczego. wykład, dyskusja dydaktyczna, seminarium referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W08+++
K_U05++
T1A_W11++
T1A_U10++
InzA_U04++
02 Zna podstawy systemu podatkowego, jaki obowiązuje w Polsce. W tym - w szczególności - rozumie pojęcia PIT, CIT, VAT. Umie określić wartości tych podatków w konkretnych sytuacjach. wykład, dyskusja dydaktyczna, seminarium referat ustny, referat pisemny K_W06++
K_W08++
K_K06+
T1A_W09+
InzA_W04+
T1A_W11+++
T1A_K06++
InzA_K02++
03 Zna powiązania formy zatrudnienia z opłatami ponoszonymi na ZUS, NFZ i FP. wykład, seminarium referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W06+
K_K06+
K_K10++
T1A_W09++
InzA_W04++
T1A_K06++
InzA_K02++
04 Umie wyjaśnić podobieństwa i różnice pomiędzy umową o pracę, umową o dzieło, umową zlecenia oraz innymi umowami, które mogą wiązać pracodawcę i pracobiorcę. wykład, seminarium, dyskusja dydaktyczna referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W06+
K_K06+
T1A_W09+
InzA_W04+
T1A_K06++
InzA_K02++
05 Rozumie pojęcie zarządzanie projektami informatycznymi i umie sprecyzować etapy realizacji projektu oraz oszacować jego koszty. wykład, seminarium referat ustny, referat pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U10++
K_K10+
T1A_U10++
InzA_U04++
T1A_K06+
InzA_K02+
06 Zna zasady licencjonowania oprogramowania, typy licencji oraz skutki naruszenia własności intelektualnej. wykład, seminarium, dyskusja dydaktyczna referat pisemny, referat ustny, obserwacja wykonawstwa K_W07++
K_K03+
T1A_W09+
InzA_W04+
T1A_W11++
T1A_K06+
InzA_K02+
07 Umie oszacować koszty założenia i rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. wykład, seminarium referat ustny, referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_U10++
K_K10+++
T1A_U10+
InzA_U04+
T1A_K06+++
InzA_K02+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do wykładu i laboratorium. Przedstawienie zasad współpracy. Przydzielenie tematów do samodzielnego opracowania i wygłoszenia. Ustalenie zasad zaliczenia przedmiotu. Podanie aktualnego spisu materiałów źródłowych. W01
7 TK02 Formy i zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W02 MEK01
7 TK03 Platformy e-handlu na przykładzie Allegro i e-Bay. L01 MEK01 MEK07
7 TK04 Koszty związane z rozpoczęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej. W tym podatki i opłaty oraz świadczenia na rzecz pracowników. W03-W05 MEK01 MEK03 MEK07
7 TK05 Umowa o pracę; umowa zlecenie; umowa o dzieło; praca zdalna (telepraca). L02-L04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07
7 TK06 Zarządzanie projektami informatycznymi - pozyskanie pracy (przetargi), zbudowanie zespołu projektowego, nadzór na pracą informatyków (w tym pracą zdalną); wdrożenie, rozliczenie pracy. Prawa własności do opracowanego oprogramowania. W06-W07 MEK05 MEK06 MEK07
7 TK07 Szczegółowe scenariusze zakładania nowej działalności gospodarczej w Polsce, Anglii, na Słowacji i Ukrainie. L05-L07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.
Inne: 0.15 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na nie mniej niż 70% zajęć oraz uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ustnego.
Laboratorium Na laboratorium student oceniany jest za wygłoszone referaty, aktywny udział w dyskusjach, za pisemne teksty referatu.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z ocen.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie