logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej

Kod zajęć: 2727

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C45 / 7 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Urszula Bednarz

Terminy konsultacji koordynatora: w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Ewa Czerebak-Mrozowicz

semestr 2: dr Natalia Paja , termin konsultacji w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie podstawowych informacji dotyczących teorii równań różniczkowych zwyczajnych. Zastosowanie całek oraz równań różniczkowych w zagadnieniach geometrycznych i fizycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Na moduł składa się 30 godz. wykładu i 45 godz. ćwiczeń. Moduł kończy się egzaminem pisemnym.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Leja F. Rachunek różniczkowy i całkowy PWN, Warszawa. 1971
2 Stankiewicz J., Wilczek K. Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej Oficyna Wyd. PRz. 2008
3 Gewert M, Skoczylas Z. Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory. Oficyna Wyd. GiS, Wrocław. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Banaś J. Wędrychowicz S. Zbiór zadań z analizy matematycznej PWN, Warszawa. 2012
2 Krysicki W. Wlodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach tom 1,2 PWN, Warszawa . 1999.
3 Berman G. Zbiór zadań z analizy matematycznej Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice. 2000
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Gewert M., Skoczylas Z. Analiza atematyczna 1, Przykłady i zadania. Oficyna Wyd. GiS. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka 1 realizowana na I semestrze.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi właściwie wykorzystać wiedzę o rachunku całkowym do obliczania prostych całek i zastosować ją w zadaniach geometrycznych wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W02++
K_U01++
K_K01+
T1A_W01
T1A_W07
T1A_U01
T1A_K01
02 Potrafi rozwiązać równanie różniczkowe rzędu pierwszego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W02++
K_U01++
K_U04++
T1A_W01
T1A_W07
T1A_U01
T1A_U05
03 Potrafi rozwiązać równanie różniczkowe rzędu drugiego wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W02++
K_U01++
T1A_W01
T1A_W07
T1A_U01
04 Potrafi właściwie zastosować teorię szeregów liczbowych wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, egzamin cz. pisemna K_W02+
T1A_W01
T1A_W07

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Całka oznaczona: definicje, własności, zastosowania geometryczne, całki niewłaściwe. W01-W03, C01-C03 MEK01
2 TK02 Równania różniczkowe zwyczajne rzędu I-ego, II-ego: definicje, całka ogólna i szczególna, zagadnienie Cauchy’ego, metody rozwiązywania równań różniczkowych liniowych i nieliniowych różnych typów. W04-W08, C04-C08 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Szeregi liczbowe: definicja szeregu, sumy szeregu, szereg zbieżny, kryteria zbieżności szeregów, działania na szeregach zbieżnych. W09-W10, C09-C10 MEK04
2 TK04 Funkcje wielu zmiennych: definicje, dziedzina, przykłady, pochodne cząstkowe rzędu pierwszego i wyższych, ekstrema funkcji. W11-W13, C11-C13
2 TK05 Całki podwójne.Całki iterowane, zamiana zmiennych w całce podwójnej. W14-W15, C14-C15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 45.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 13.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie na podstawie egzaminu pisemnego. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w oparciu o pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie ćwiczeń dokonuje się na podstawie dwóch kolokwiów pisemnych i aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z egzaminu i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie