Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 2711
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / L30 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
semestr 7: dr inż. Damian Kordos
semestr 7: mgr inż. Łukasz Wałek
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z zagadnieniami teoretycznymi i praktycznymi związanymi z budową i działaniem symulatorów lotu
Ogólne informacje o zajęciach: W sposób praktyczny i teoretyczny przybliża wiedzę z zakresu techniki symulacji lotu
Materiały dydaktyczne: symulatory lotu, oprogramowanie specjalistyczne
1 | Szczepański C. | Symulatory lotu | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa . | 1990 |
2 | Dominic J. Diston | Computentional Modelling and Simulation of Aircraft and the Environment | Aerospace Series, Wiley. | 2009 |
Wymagania formalne: Wpis na VII semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Właściwa wiedza z zakresu przedmiotów: matematyka , fizyka, mechanika, elektrotechnika , elektronika , informatyka
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umie samodzielnie zdobywać wiedzę na zadany temat
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie przy realizacji projektów
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | zapoznał się z zasadami teoretycznymi realizacji techniki symulacji lotu | laboratorium problemowe | Może być zastosowana jedna z powszechnie stosowany metod: sprawdziany pisemne i ustne, projekty indywidualne i zespołowe, opracowania |
K_W12++ K_K01+ |
P6S_KR P6S_WK |
02 | zapoznał się z zasadami praktycznymi symulacji lotu | laboratorium problemowe | Może być zastosowana jedna z powszechnie stosowany metod: sprawdziany pisemne i ustne, projekty indywidualne i zespołowe, opracowania studentów |
K_W12++ K_U02++ |
P6S_UW P6S_WK |
03 | Zapoznał si ę ze znaczeniem technik symulacji w pracach badawczych i konstrukcyjnych w dziedzinie lotnictwa. Uzyskał pogłębioną wiedzę z zakresu prowadzenia symulacji lotu oraz przygotowanie do samodzielnego prowadzeinia badań naukowych | laboratorium problemowe | Może być zastosowana jedna z powszechnie stosowany metod: sprawdziany pisemne i ustne, projekty indywidualne i zespołowe, opracowania studentów |
K_U16+++ K_K03+++ |
P6S_KR P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | L1-l2 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK02 | L3-L6 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
7 | TK03 | L7-L10 | MEK01 | |
7 | TK04 | L11-L16 | MEK02 | |
7 | TK05 | L17-L20 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK06 | L21-L22 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK07 | L23-L24 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK08 | L25-L26 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
7 | TK09 | L27-L28 | MEK01 MEK02 | |
7 | TK10 | L29-L30 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Laboratorium (sem. 7) | Przygotowanie do laboratorium:
30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
30.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
30.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
5.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Laboratorium | Może być zastosowana jedna z powszechnie stosowany metod: sprawdziany pisemne i ustne, projekty indywidualne i zespołowe, opracowania studentów |
Ocena końcowa | Może być zastosowana jedna z powszechnie stosowany metod: sprawdziany pisemne i ustne, projekty indywidualne i zespołowe, opracowania studentów |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : wszystkie z wyjątkiem łączności z innymi osobami lub źródłami danych poza salą egzaminacyjną
1 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
3 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
4 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
5 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
6 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
7 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
8 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
9 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
10 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
11 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
12 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
13 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
14 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
15 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
16 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
17 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
18 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
19 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
20 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
21 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
22 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
23 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
24 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
25 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
26 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
27 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
28 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |