Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 2709
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Awionika
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Grzybowski
Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z USOS
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu zastosowania i programowania mikroprocesorów i układów programowalnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia obejmują wykłady dotyczące budowy i zasad programowania mikrokomputerów i układów programowalnych. W trakcie zajęć prezentowane i ćwiczone jest programowanie w assemblerze, języku C, ze szczególnym naciskiem położonym na obsługę urządzeń wewnętrznych mikrokomputerów.
1 | Tomasz Starecki | Mikrokontrolery 8051 w praktyce | BTC. | 2002 |
2 | Krzysztof Paprocki | Mikrokontrolery STM32 w praktyce | BTC. | 2009 |
1 | Silicon Laboratories | C8051F330/1/2/3/4/5 Datasheet | Silicon Laboratories. | 2010 |
1 | P.Horowitz, W.Hill | Sztuka elektroniki cz.1. i cz.2. | WKŁ. | 1980 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka: podstawowe operacje matematyczne. Podstawy elektroniki: prawo Ohma, znajomość podstawowych biernych i aktywnych elementów elektronicznych. Informatyka: podstawowa składnia języka C.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania informacji i oceny wartości materiału źródłowego (literatura, internet), umiejętność samokształcenia się
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi współpracować w grupie, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę w zakresie mikrokomputerów jednoukładowych dotyczącą przetwarzania informacji, elementów sprzętowych i programowych systemów mikrokomputerowych, algorytmiki i programowania oraz z zakresu automatyki dotyczącą typowych układów regulacji automatycznej i sterowania. | Wykład | zaliczenie cz. ustna |
K_W03++ |
P6S_WG |
02 | Student potrafi zaprogramować procesor z użyciem programów napisanych w wybranych językach programowania. | Laboratorium | Na bieżąco w trakcie zajęć, obserwacja wykonawstwa |
K_U06++ |
P6S_UW |
03 | Student potrafi wyszukiwać wybrane informacji w dokumentacji technicznej w celu zaprogramowania mikrokomputera. | Laboratorium | na bieżąco w trakcie zajęć, zaliczenie cz. ustna |
K_U12+++ |
P6S_UW |
04 | Potrafi sformułować prosty algorytm oraz napisać program komputerowy rozwiązujący dla aplikacji mikrokomputerowych. | Laboratorium | zajęcia rozpoczynają się sprawdzianami, w trakcie których zadaniem studenta jest napisanie na komputerze programu realizującego wybrany algorytm |
K_U17+++ |
P6S_UW |
05 | Potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu. | Laboratorium | na bieżąco w trakcie zajęć |
K_K04+ |
P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01-W15 | MEK01 MEK03 | |
5 | TK02 | L01-L15 | MEK02 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
30.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Wiedza z wykładu weryfikowana jest po zdobyciu zaliczenia z zajęć laboratoryjnych, podczas ustnego zaliczenia u koordynatora przedmiotu. Obecność na wszystkich wykładach podnosi ocenę końcową o 0.5 stopnia (nie wyżej jednak niż 5) |
Laboratorium | Średnia arytmetyczna ocen z sprawdzianów i odpowiedzi ustnych. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest sumą ocen z laboratoriów i wykładu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
2 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |
3 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
4 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
5 | P. Grzybowski; E. Szpakowska-Peas | Flight reconfiguration system-an emergency system of the future | 2020 |