logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria produktu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria chemiczna i procesowa

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Inżynieria produktu i procesów proekologicznych, Przetwórstwo tworzyw polimerowych , Technologie wodorowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 2681

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Inżynieria produktu i procesów proekologicznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Roman Bochenek

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 13-15, piątek 12-14

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Jaromir Lechowicz

Terminy konsultacji koordynatora: wtorki: 8:45 - 10:15 czwartki: 10:30 - 12:00

semestr 5: dr inż. Maciej Kisiel

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z metodyką projektowania produktów chemicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest na 5 semestrze dla specjalności Inżynieria produktu i procesów proekologicznych. Obejmuje 15 godzin wykładu i 15 godzin zajęć laboratoryjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R. Morris Projektowanie produktu Wydawnictwo Naukowe PWN . 2009
2 E.L. Cussler, G.D. Moggridge Chemical Product Design Cambridge Univ Press. 2001
3 W.D. Seider, J.D. Seader, D. Lewin, S. Widagdo Product and Process Design Principles Wiley. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z chemii, termodynamiki i inżynierii procesowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność prowadzenia prostych obliczeń chemicznych i technicznych, a także wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość konieczności pracy indywidualnej i pracy w zespołach 2-3 osobowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi dokonać podstawowej klasyfikacji produktów chemicznych i powiązać ich właściwości z ich budową chemiczną, składem i formą. wykład, laboratorium test pisemny, raport pisemny K_W03+
P6S_WG
02 Zna i potrafi stosować proste metody projektowania produktu oparte o identyfikację potrzeb klienta i właściwości chemiczne, fizyczne oraz formę produktu. wykład, laboratorium test pisemny, raport pisemny K_W08+
K_K01+
P6S_KK
P6S_WG
03 Potrafi badać podstawowe właściwości produktów chemicznych. wykład, laboratorium test pisemny, raport pisemny K_U06+
K_U19+
P6S_UU
P6S_UW
04 Potrafi stosować metody symulacyjne i eksperymentalne do projektowania produktów chemicznych o pożądanych właściwościach. wykład, laboratorium test pisemny, raport pisemny K_U03+
K_U05+
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Cechy i właściwości produktu chemicznego. Klasyfikacja produktów chemicznych. Koncepcja produktu Kotlera. Podstawowe zasady projektowania i rozwoju produktu. Identyfikacja potrzeb klienta. Transformacja wsteczna i transformacja do przodu przy projektowaniu produktu. Siły rynkowe Portera. Podstawy segmentacji rynku. Pozycjonowanie produktu. Projektowanie produktu z myślą o środowisku. Identyfikacja funkcji jakości produktu. Metodyka House of Quality w projektowaniu produktu. Produkty koloidalne, emulsje, stabilność emulsji, dobór emulgatorów. Produkty nanotechnologiczne. Symulacyjne i eksperymentalne metody projektowania produktów. Projektowanie rozpuszczalników. Projektowanie materiałów budowlanych. Projektowanie klejów. Projektowanie materiałów włóknistych. W01-15, L01-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pozytywna ocena z kolokwium zaliczeniowego. 0-50% pkt - 2,0, 50-60% pkt. - 3,0, 60-70% pkt. 3,5t, 70-80% pkt - 4,0, 80-90% pkt. - 4,5, 90-100% pkt - 5,0
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest wykonanie wszystkich ćwiczeń praktycznych, zaliczenie wszystkich sprawozdań z wykonania ćwiczeń praktycznych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Kolokwium zaliczeniowe zorganizowane jest dla całego roku w tym samym terminie. Warunkiem jego zaliczenia jest uzyskanie 50% punktów. W przypadku niezaliczenia kolokwium pisemnego w I turze, ocena końcowa jest średnią arytmetyczną wszystkich kolejnych terminów.
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K = 0,5wW + 0,5wL; gdzie: W, L oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z wykładu, laboratorium w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie