logo
Karta przedmiotu
logo

Energooszczędność w energetyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 2645

Status zajęć: wybierany dla specjalności Technologie energetyczne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W25 P20 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Jadwiga Płoszyńska

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 09-11

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. Ryszard Rut

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z napędami elektrycznymi z silnikami energooszczędnymi oraz energooszczędą pracą napędów elektrycznych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje omówienie silników energooszczędnych oraz zasady budowania elektrycznych układów napędowych energooszczędnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jakubiec M.: Energooszczędność i kompatybilność w napędach elektrycznych BOBRME Komel, Katowice . 2005
2 Zwierchanowski R., KaźmierkowskiM.P.,Kalus M. Polski Program efektywnego wykorzystania energii w napędach elektrycznych Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa. 2004
3 Bernatt M., Zieliński T.,Piszczek J.M. Remontować czy wymieniać silniki elektryczne dużej mocy Krajowa Agencja Poszanowania Energii, Warszawa.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr szósty

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma podstawową wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych i napędów elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi analizować zagadnienia techniczne

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę kształcenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student zna problemy wykorzystania energii elektrycznej wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_U22+++
K_K01++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
02 Student potrafi zdefiniować napędy energooszczędne wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_U22+++
K_K01++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
03 Student zna grupy silników energooszczędnych wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_U22+++
K_K01++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
04 Student zna zasady doboru silników elektrycznych do napędu wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+++
K_U22+++
K_K01++
K_K10++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
T1A_K08+
05 Student potrafi ocenić napęd pod wzgledem oszczędzania energii elektrycznej wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+++
K_U22+++
K_K01++
K_K10++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
T1A_K08+
06 Student zna wymagania prawne stosowaniu energooszczędnych układów napędowych wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W13++
K_W14+++
K_U22+++
K_K01++
K_K10++
T1A_W04+
T1A_U13++
InzA_U05++
T1A_K01++
T1A_K08+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Problemy oszczędzania energii. Uwarunkowania wprowadzania silników i napędów energooszczędnych. Kierunki rozwoju silników indukcyjnych. W01, W02, P01 MEK01
6 TK02 Definicja energooszczędności. Koszty przetwarzania energii elektrycznej. W03, W04, P02, P03 MEK02
6 TK03 Silniki elektryczne energooszczędne. Możliwości podwyższania sprawności silników. W05, W06, P04, P05 MEK03
6 TK04 Dobór i wybór silników. Opłacalność wymiany silników w porównaniu z remontem. W07, W08, P06, P07 MEK04
6 TK05 Rozwiązania energooszczędnych układów napędowych. Energooszczędne napędy o stałej prędkości obrotowej. Oszczędność energii w napędach o regulowanej prędkości obrotowej. W09, W10, W11,P08, P09, P10, P11 MEK05
6 TK06 Aspekty uregulowań prawnych efektywności energetycznej silników. Przykłady zastosowania napędów energooszczędnych. W12, W13, P12, P13 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie ustne
Projekt/Seminarium prezentacja opracowanego zagadnienia
Ocena końcowa ocena zaliczenia wykładu i prezentacji projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie