logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie i marketing w energetyce

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 2637

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Gospodarka energetyczma

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Krystyna Khorrami

Terminy konsultacji koordynatora: środa, 15,10-17,00 czwartek, 13,40-15,10

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Krzysztof Prendecki

semestr 6: prof. dr hab. inż. Leszek Woźniak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy w zakresie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku.

Ogólne informacje o zajęciach: Kształcenie w ramach modułu zarządzanie i marketing w energetyce prowadzi do poznania i zrozumienia przez studentów zasad zarządzania przedsiębiorstwem oraz roli marketingu w jego sukcesie w odniesieniu do współczesnych warunków funkcjonowania.

Materiały dydaktyczne: Udostępniane w formie elektronicznej do każdych zajęć

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bielski I. Współczesny marketing. Filozofia, strategie, instrumenty Wyd. Studio Emka, Warszawa . 2006
2 Griffin R. W. Podstawy zarządzania organizacjami Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2008
3 Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red.) Zarządzanie. Teoria i praktyka Wyd. Naukowe PWN, Warszawa . 2007
4 Lichtarski J. (red.) Podstawy nauki o przedsiębiorstwie Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Chocholski A., Krawiec F. Zarządzanie w energetyce. Koncepcje, zasoby, strategie, struktury, procesy i technologie energetyki Difin, Warszawa . 2008
2 Kotler P. Marketing Wydawnictwo Gebethner i S&ka, Warszawa . 2005
3 Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M. J., Sudoł S. Przedsiebiorstwo: teoria i praktyka zarzadzania PWE, Warszawa. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Lewicka D. Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach Wydaw. Profesjonalne PWN, Warszawa. 2010
2 Przedsiębiorczość i zarządzanie firmą: teoria i praktyka nauk. J. Targalski, A. Francik Wydaw. C.H. Beck, Warszawa. 2009
3 Kłak M. Zarządzanie wiedzą we współczesnym przedsiębiorstwie Wydaw.Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa : Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej, Kielce . 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie modułu "Prowadzenie działalności na rynku" w semestrze V

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna formy prowadzenia działalności gospodarczej i procedurę rejestracji przedsiębiorstwa. Ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi analizować źródła prawa i interpretować je na potrzeby projektowania planowanej działalności gospodarczej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna i rozumie zasady podejścia biznesowego do zarządzania przedsiębiorstwem. wykład egzamin cz. pisemna K_U14+++
K_K06+++
T1A_U10+++
InzA_U04+++
T1A_K06+++
InzA_K02+++
02 Zna i zrozumie rolę i funkcje marketingu we współczesnym przedsiębiorstwie. wykład egzamin cz. pisemna K_U14+++
T1A_U10+++
InzA_U04+++
03 Zna i zrozumienie uwarunkowania wpływające na proces zarządzania w przedsiębiorstwie. wykład egzamin cz. pisemna K_U14+++
K_K06+++
T1A_U10+++
InzA_U04+++
T1A_K06+++
InzA_K02+++
04 Umie stosować zasady ekonomi w decyzjach menedżerskich. ćwiczenia problemowe egzamin cz. praktyczna K_W04++
K_U14+++
T1A_W04+++
T1A_U10+++
InzA_U04+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Istota, ewolucja i funkcje zarządzania. Uwarunkowania procesu zarządzania przedsiębiorstwem. Rola i zakres zarządzania strategicznego i operacyjnego. Podstawowe kategorie ekonomiczne w przedsiębiorstwie, metody ich kształtowania oraz pomiaru (wydajność, efektywność). Istota, definicje, geneza, ewolucja i globalny charakter współczesnego marketingu. Cechy i zasady zarządzania marketingowego. Organizacja i wykorzystanie badań marketingowych. Wykorzystanie badań jakościowych i ilościowych w procesach decyzyjnych w zarządzaniu. Charakterystyka elementów marketingu-mix: produkt, cena, dystrybucja, promocja. Cena jako kategoria ekonomiczna: determinanty, metody ustalania. Determinanty i modele zachowań nabywców na rynku. Rola reklamy w procesie podejmowania decyzji zakupu. Znaczenie czynnika ludzkiego w sukcesie przedsiębiorstwa. Organizacja procesu doboru pracowników (rekrutacja, selekcja, wprowadzenie do pracy). Derekrutacja pracowników. Systemy rozwoju pracowników i ocen pracowniczych jako element zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Motywacja i motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie. Elementy systemu motywowania W02 MEK01 MEK02 MEK03
6 TK02 Podmiotowe ujęcie zarządzania. Rola, zadania i odpowiedzialność menedżerów. Budowa i realizacja misji, wizji i strategii przedsiębiorstwa. Struktura organizacyjna jako narzędzie sprawowania władzy w przedsiębiorstwie. Miary służące do oceny efektów działalności przedsiębiorstwa, jego komórek organizacyjnych oraz pracownika. Znaczenie marketingu w sektorze energetycznym. Źródła danych oraz wykorzystanie badań marketingowych w sektorze energetycznym. Determinanty zachowań klientów firm sektora energetycznego oraz ich typologia. Znaczenie reklamy i promocji w sektorze energetycznym. Rola komunikacji w zarządzaniu. Grupa a zespół. Zarządzanie zespołem w przedsiębiorstwie. Metody kształtowania i pomiaru wydajności pracy. Czynniki wpływające na klimat organizacyjny i satysfakcję pracowników. Pracownik jako podmiot zarządzania – determinanty zachowań pracowników. Prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy – kontekst prawny i etyczny decyzji kadrowych. L04 MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie wyników kolokwium zaliczeniowego obejmującego pytania w formie testowej, opisowej i problemowej.
Projekt/Seminarium Na podstawie oceny z projektu, obecności na zajęciach oraz aktywności w zajęciach
Ocena końcowa Na podstawie egzaminu w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wykładu i projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie