logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy doskonalenia jakości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy elektroniczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Metrologii i Systemów Diagnostycznych

Kod zajęć: 2512

Status zajęć: wybierany dla specjalności Systemy elektroniczne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jakub Wojturski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie głównych systemów doskonalenia jakości wykorzystywanych w firmach stosujących zaawansowane technologie wytwarzania

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prowadzony jest jako wybierany na 3 semestrze studiów magisterskich, na kierunku "Elektronika i Telekomunikacja"

Materiały dydaktyczne: Materiały do wykładów w formie prezentacji komputerowych w formacie pdf.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Thomson J. R., Koronacki J., Nieckuła J.: Techniki Zarządzania Jakością. Od shewharta do metody "Six Sigma". Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT. Warszawa . 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Iwasiewicz A.: Zarządzanie Jakością w przykładach i zadaniach Śląskie Wydawnictwo Naukowe Wy zszej Szkoły Zarządzania i Nauk Społecnych w Tychach. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Lock Dennis Podręcznik Zarządzania Jakością Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.. 2002
2 Harry M, Schroeder R.: Six Sigma. Wykorzystanie programu jakości do poprawy wyników finansowych. Ofocyna Ekonomiczna. Dom Wydawniczy ABC. Kraków.. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone 2 semestry studiów magisterskich II stopnia, wpis na semestr 3 tych studiów oraz deklaracja dobrowolnego wyboru tego modułu.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Kompetencje potwierdzone zaliczeniem przedmiotów: RACHUNEK PRAWDOPODOBIEŃSTWA I STATYSTYKA MATEMATYCZNA, oraz zaliczona praktyka wakacyjna.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wykonywanie analiz statystycznych za pomocą oprogramowania MS Excel 2007

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 student zna pełny cyklu życia wyrobu przemysłowego obejmujący wszystkie istotne etapy: analiza marketingowa, projektowanie, wytwarzanie i eksploatacja. wykład sprawdzian pisemny K_W11++
P7S_WK
02 student potrafi opracować harmonogram zadania projektowego realizowanego w zespole i mającego na celu doskonalenie wybranego aspektu jakości danego wyrobu lub procesu laboratorium problemowe prezentacje etapów projektu oraz pisemny raport końcowy K_K01++
P7S_KO
P7S_UO
03 student rozumie zasady doskonalenia jakości metodą "Six Sigma wykład sprawdzian pisemny K_W10+
P7S_WG
04 student rozumie istotę statystycznego sterowania procesami wytwarzania wykład sprawdzian pisemny K_W11++
P7S_WK
05 student zna procedury projektowania podstawowych karty kontrolnych stosowanych do monitorowania procesów wytwarzania. team project prezentacja etapów projektu i pisemny raport końcowy K_W11+
P7S_WK
06 student potrafi opracować procedurę oceny zdolności procesu do produkcji wyrobów zgodnych ze specyfikacją projekt zespołowy prezentacja etapów projektu oraz piemny raport końcowy K_W10++
K_U15++
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Początki statystycznego sterowania jakością. Wprowadzenie kart kontrolnych przez Waltera Shewharta. W01,W02 MEK04
3 TK02 Zasada diagramu Pareto i strategia Deminga W03 MEK01
3 TK03 Projektowanie kart kontrolnych przeznaczonych do oceny wartości liczbowych W04,W05,L01 MEK04
3 TK04 Projektowanie kart kontrolnych przeznaczonych do oceny alternatywnej W06,W07,L02 MEK04 MEK05
3 TK05 Podstawowe wskaźniki oceny zdolności procesów do wytwarzania wyrobów zgodnych ze specyfikacją W08,W09,L03 MEK01
3 TK06 Zaawansowane metody oceny zdolności procesów do wytwarzania wyrobów zgodnych ze specyfikacją W10,W11,L04 MEK06
3 TK07 Zasady doskonalenia jakości metodą "Six Sigma". Główne fazy zespołowej realizacji projektów. (DMAIC) W12,W13,L05 MEK02 MEK03
3 TK08 Nowoczesne metody doskonalenia jakości w przemyśle lotniczym. (AEC) W14,W15,L06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena za sprawdzian pisemny
Laboratorium ocena ustalana na podstawie średnich ocen za prezentacje etapów projektu oraz za pisemny raport końcowy
Ocena końcowa 0,4 oceny za wykład + 0,6 oceny za projekt

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie