logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Historia architektury powszechnej


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
21
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W30 C15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. Michał Proksa
Terminy konsultacji koordynatora:
poniedziałek 7:45-8:30, wtorek 7:45-8:30 środa 7:45-8:30, 10:30-11:15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Wiedza i umiejętność dyskusji o zagadnieniach z zakresu historii architektury powszechnej i jej rytmu przemian.

Ogólne informacje o zajęciach:
Program obejmuje dzieje architektury powszechnej od antyku do średniowiecza

Materiały dydaktyczne:
Plany, przekroje, rekonstrukcje, literatura

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Proksa Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) Rzeszów. 2011
2 Koch W. Style w architekturze Warszawa. 1996
3 Broniewski T. Historia architektury dla wszystkich Wrocław. 1990
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Proksa Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) Rzeszów. 2011
2 Leticia de La Casa (red.) Historia sztuki, t. 1-6 Kraków. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Proksa Powszechne dzieje budownictwa i architektury do końca XVIII wieku (Europa i Bliski Wschód) Rzeszów. 2011
2 opr. zb. Sztuka świata, t. I-IV Warszawa. 1989-
3 M. Proksa; M. Zub The Architecture of the Aegean Sea Basin and Ancient Rome Rzeszów. 2015
4 M. Proksa; M. Zub The Greatest Architectural Creations of Medieval Europe. Romanesque and Gothic Architecture Rzeszów. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ogólna znajomość historii Europy

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Ogólna umiejętność rozpoznawania stylów w sztuce

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego wykład egzamin cz. pisemna K-W03++
P6S-WK
MEK02 B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej wykład egzamin cz. pisemna K-W03+++
K-W09+++
P6S-WK
MEK03 B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym wykład egzamin cz. pisemna K-W03++
K-W09++
P6S-WK
MEK04 B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K-U01++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze ćwiczenia referat ustny, referat pisemny K-U01++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii ćwiczenia, wykład referat ustny, referat pisemny K-K02+++
K-K03+++
P6S-KK
P6S-KO
MEK07 B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych ćwiczenia, wykład referat ustny, referat pisemny K-K03++
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Architektura starożytnych cywilizacji (Mezopotamia, Egipt) W01-W04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK02 Architektura starożytnej Grecji W05-W10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK03 Architektura etruska i rzymska W11-W16 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK04 Architektura Bizancjum i wczesnochrześcijańska W17-W20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK05 Architektura romańska W21-W25 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK06 Architektura gotycka W26-W30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07
1 TK07 Analiza typowych i reprezentatywnych obiektów architektury monumentalnej z poszczególnych okresów omawianych w ramach wykładów C01-C15 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 12.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 12.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin pisemny
Ćwiczenia/Lektorat referat ustny, praca pisemna
Ocena końcowa algorytm powyższych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 M. Proksa Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska 2023
2 M. Proksa; M. Zub Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu 2023
3 M. Proksa Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu 2022
4 M. Proksa Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu 2021
5 M. Proksa; M. Zub „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna 2021