logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 2018

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W24 C24 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Katarzyna Wilczek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Posługiwanie się aparatem analizy matematycznej do opisu procesów technicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Zakres materiału obejmuje elementy geometrii analitycznej oraz podstawy analizy matematycznej

Materiały dydaktyczne: Zestawy zadań przygotowujących do zaliczenia poszczególnych partii materiału

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Stankiewicz, K. Wilczek Algebra z geometrią. Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2007
2 J. Stankiewicz, K. Wilczek Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej. Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2007
3 J. Stankiewicz, K. Wilczek Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji wielu zmiennych. Teoria, przykłady, zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 W. Krysicki, L. Wlodarski Analiza matematyczna w zadaniach, cz.1, cz.2 PWN. 1998
2 J. Banaś, S. Wędrychowicz Zbiór zadań z analizy matematycznej WNT, Warszawa. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Stankiewicz Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, cz. 1, cz 2 PWN, Warszawa. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończona szkoła ponadgimnazjalna, uzyskana matura z matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Pojęcie wielomianów, funkcji, zbiorów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Przekształcenia algebraiczne, rozwiązywanie prostych równań wielomianowych i wymiernych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna pojęcie liczb zespolonych, wykonuje proste działania na liczbach zespolonych. Zna podstawowe działania na macierzach rzeczywistych i zespolonych wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W01+
T1A_W01
T1A_W07
02 Zna podstawowe funkcjie elementarne, metody wyznaczania granic ciągów i funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_U04+
T1A_U05
03 Zna pojęcie pochodnej funkcji jednej zmiennej, oraz zastosowania rachunku różniczkowego do badania wykresów funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K_U01+
T1A_U01
T1A_U03
T1A_U04
T1A_U05
T1A_U06
T1A_U07
04 Zna pojęcie całki, podstawowe metody jej wyznaczania oraz przykłady zastosowań geometrycznych całki pojedyńczej wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K_K01+
T1A_K01

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Pojęcie liczby zespolonej, działania algebraiczne w dziedzinie zespolonej. Pojęcie macierzy, wyznacznika i rzędu macierzy rzeczywistej i zespolonej. W01-W15 MEK01
1 TK02 Przegląd funkcji elementarnych, rozwiązywanie równań i nierówności wielomianowych i wymiernych. Pojęcie granicy ciągu oraz granicy i ciągłości funkcji W01-W15 MEK02
1 TK03 Pojęcie pochodnej funkcji, zasady wyznaczania pochodnych. Przykłady zastosowań pochodnych do badania wykresów funkcji i rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych W01-W15 MEK03
1 TK04 Pojęcie całki oznaczonej i nieoznaczonej, podstawowe metody wyznaczania całki nieoznaczonej. Przykłady zastosowań geometrycznych całki pojedyńczej W01-W15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 24.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 24.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena 3,0 - minimum 50%, ocena 3,5 - minimum 60%, ocena 4,0 - minimum 75%, ocena 4,5 - minimum 85%, ocena 5,0 - minimum 95% punktów możliwych do uzyskania w trakcie egzaminu pisemnego
Ćwiczenia/Lektorat Aby uzyskać oceną pozytywną należy uzyskać minimum 50% z obydwóch kolokwiów zaliczeniowych, wystawienie oceny: Ocena 3,0 - minimum 50%, ocena 3,5 - minimum 60%, ocena 4,0 - minimum 75%, ocena 4,5 - minimum 85%, ocena 5,0 - minimum 95% punktów możliwych do uzyskania w trakcie dwóch kolokwiów
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładu i ćwiczeń z przewagą na ocenę z egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie