Główny cel kształcenia:
Wiedza i umiejętność dyskusji o zagadnieniach z zakresu historii polskiej architektury średniowiecznej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Podstawowe zagadnienia z zakresu historii polskiej architektury średniowiecznej
Materiały dydaktyczne:
Plany, przekroje, rekonstrukcje, literatura
1 | M. Proksa. M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. T. 1 | Rzeszów. | 2014 |
2 | M. Proksa. M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. T. 2 | Rzeszów. | 2014 |
3 | M. Proksa. M. Zub | Historia architektury polskiej: romanizm (materiały pomocnicze) | Rzeszów. | 2013 |
4 | M. Proksa. M. Zub | Historia architektury polskiej: teren państwa krzyżackiego (materiały pomocnicze) | Rzeszów. | 2013 |
1 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: romanizm (materiały pomocnicze) | Rzeszów. | 2013 |
2 | M. Proksa, M. Zub | Historia architektury polskiej: teren państwa krzyżackiego (materiały pomocnicze) | Rzeszów. | 2013 |
1 | M. Proksa. M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. T. 1 | Rzeszów. | 2014 |
2 | M. Proksa. M. Zub | Od mieszkań ludności paleolitycznej do bazyliki Bernardinusa de Gianotis w Płocku. T. 2 | Rzeszów. | 2014 |
3 | red.nauk. Jerzy Kowalczyk, Zygmunt Świechowski | Sztuka polska, t.1: Romanizm | Warszawa. | 2004 |
4 | red.nauk. Jerzy Kowalczyk, Szczęsny Skibiński, Katarzyna Zalewska-Lorkiewicz | Sztuka polska, t.2: Gotyk | Warszawa. | 2010 |
Wymagania formalne:
Zaliczenie z historii architektury powszechnej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza w zakresie historii architektury europejskiej i terminologii architektonicznej
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozpoznania stylów w architekturze europejskiej
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Gotowość do samodzielnego pogłębiania wiedzy.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | B.W1. zna i rozumie teorię architektury i urbanistyki przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz planowania przestrzennego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W03++ |
P6S-WK |
MEK02 | B.W2. zna i rozumie historię architektury i urbanistyki, architekturę współczesną, ochronę dziedzictwa, w zakresie niezbędnym w twórczości architektonicznej, urbanistycznej i planistycznej | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W03+++ K-W09+++ |
P6S-WK |
MEK03 | B.W3. zna i rozumie znaczenie środowiska przyrodniczego w projektowaniu architektonicznym, urbanistycznym i planowaniu przestrzennym | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W03++ K-W09++ |
P6S-WK |
MEK04 | B.U1. potrafi integrować wiedzę z zakresu różnych obszarów nauki m.in. historii, historii architektury, historii sztuki i ochrony dóbr kultury podczas rozwiązywania zadań inżynierskich | ćwiczenia problemowe | referat ustny, referat pisemny |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | B.U2. potrafi dostrzegać znaczenie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności projektowej architekta, w tym jej wpływu na środowisko kulturowe i przyrodnicze | ćwiczenia problemowe | referat ustny, referat pisemny |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | B.S1. jest gotów do formułowania opinii dotyczących osiągnięć architektury i urbanistyki, ich uwarunkowań oraz innych aspektów działalności architekta, a także przekazywania informacji i opinii | wykład, ćwiczenia problemowe | referat ustny, referat pisemny |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
MEK07 | B.S2. jest gotów do rzetelnej samooceny, formułowania konstruktywnej krytyki dotyczącej działań architektonicznych i urbanistycznych | wykład, ćwiczenia problemowe | referat ustny, referat pisemny |
K-K03++ |
P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 - W15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
3 | TK02 | W16 - W30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
3 | TK03 | C01 - C15 | MEK04 MEK05 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
8.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) | Przygotowanie do ćwiczeń:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | egzamin pisemny |
Ćwiczenia/Lektorat | referat ustny, praca pisemna |
Ocena końcowa | algorytm powyższych |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Proksa | Dzieje architektury i budownictwa w Polsce do połowy XVIII wieku: podręcznik dla studentów architektury, budownictwa i inżynierii środowiska | 2023 |
2 | M. Proksa; M. Zub | Jeszcze raz o architekturze pałacu w Zarzeczu | 2023 |
3 | M. Proksa | Architektura neogotyckich budowli sakralnych obrządku łacińskiego w Przemyślu | 2022 |
4 | M. Proksa | Fazy budowy murowanego założenia zamkowego na Wzgórzu Zamkowym w Sandomierzu | 2021 |
5 | M. Proksa; M. Zub | „Zapomniany” neoromański kościół w Zarzeczu – analiza architektoniczno-przestrzenna | 2021 |