logo
Karta przedmiotu
logo

Techniki zarządzania jakością

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 1996

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka

Terminy konsultacji koordynatora: https://dstadnicka.v.prz.edu.pl/

semestr 6: dr inż. Sławomir Świrad

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Pozyskanie przez studenta podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu zarządzania jakością i zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Pacana A. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodne z PN-N-18001. Wdrażanie i auditowanie Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2011
2 Dorota Stadnicka Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2016
3 Pacana A., Stadnicka D.: Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2017. .
4 PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pacana A. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodne z PN-N-18001. Wdrażanie i auditowanie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2011
2 Dorota Stadnicka Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2016
3 Pacana A., Stadnicka D.: Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2017. .
4 PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 PN-EN ISO 9001:2009 System zarządzania jakością – Wymagania’ PKN, Warszawa. 2009
2 Dorota Stadnicka Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2016
3 Pacana A., Stadnicka D.: Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2017. .
4 PN-ISO 45001:2018-06 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Wymagania i wytyczne stosowania .
5 PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy -- Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Status studenta

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy zarządzania

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy w zespole

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie, znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma wykład zaliczenie pisemne K_W10+
K_U01+
K_U10+
P6S_UW
P6S_WK
02 Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. wykład zaliczenie pisemne K_W10+
K_W14++
P6S_WK
03 Zna zasady zarządzania jakością oraz narzędzia i metody zarządzania jakością. wykład zaliczenie pisemne K_U09+
P6S_UW
04 Potrafi zastosować wybrane narzędzia jakości, takie jak arkusz kontrolny, analiza Pareto-Lorenza, analiza Ishikawy, FMEA, karta kontrolna, drzewo decyzyjne. wykład, ćwiczenia sprawozdanie z ćwiczeń, zaliczenie pisemne K_W11++
K_U13++
K_U16+
P6S_UW
P6S_WK
05 Rozumie cele nagród jakości i jest otwarty na stosowanie ich dla doskonalenia. samodzielne studiowanie literatury praca pisemna K_U13++
P6S_UW
06 Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego wybraną metodą. wykład, ćwiczenia sprawozdanie z ćwiczeń K_W11+
K_U10++
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Istota jakości. Znaczenie zarządzania jakością w przedsiębiorstwie. Filozofia zarządzania jakością. TQM. KAIZEN. Six Sigma. Modele i nagrody zarządzania jakością. Zbieranie danych (arkusze kontrolne) i analiza danych (Analiza Pareto-Lorenza). Identyfikacja przyczyn problemów (Analiza Ishikawy, 5xDlaczego?, diagram zależności) W01 MEK01 MEK04 MEK05
6 TK02 Zasady zarządzania jakością. Środowisko zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Cykl Deminga. Identyfikacja potencjalnych wad w wyrobach i błędów w procesach (analiza FMEA). W02 MEK03 MEK04
6 TK03 SPC. Monitorowanie procesów. Projektowanie i stosowanie kart kontrolnych. Koszty jakości. W03 MEK04
6 TK04 Przegląd norm z zakresu zarządzania jakością i bezpieczeństwem. QFD. Inne narzędzia jakości. W04 MEK01 MEK02
6 TK05 Systemy zarządzania bezpieczeństwem. Podstawowe obszary zarządzania bezpieczeństwem. Ocena ryzyka zawodowego. W05 MEK01 MEK06
6 TK06 Projektowanie arkuszy kontrolnych do zbierania danych. Analiza Pareto - Lorenza. C01 MEK04
6 TK07 Diagram Ishikawy. Diagram zależności lub 5xDlaczego? C02 MEK04
6 TK08 Karta kontrolna średniej i rozstępu. C03 MEK04
6 TK09 Analiza FMEA. C04 MEK04
6 TK10 Ocena ryzyka zawodowego C05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne w formie pytań zamkniętych, pytań otwartych i zadań. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Podczas zaliczenia pisemnego sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na bardzo dobrym poziomie.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach i realizacja ćwiczeń oraz pozytywna ocena ze sprawdzianów. Przy zaliczaniu ćwiczeń sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK04, MEK06. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na bardzo dobrym poziomie.
Ocena końcowa Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona z ćwiczeń (40%) i zaliczenia pisemnego (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i zaliczenia pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 D. Stadnicka; E. Wyczewska Value Stream Mapping and Process Indicators Supporting Sustainable Development in Organizations – A Systematic Literature Review 2024
4 R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 2024
5 A. Bonci; G. Dec; S. Longhi; M. Pirani; D. Stadnicka A Concept of an SME Focused Edge Computing Self-managing Cyber-physical System 2023
6 D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation 2023
7 D. Stadnicka Systemy produkcyjne zorientowane na człowieka. Human-centric manufacturing systems. Monografia 2023
8 M. Burgos; G. Fantoni; E. Grivel; D. Stadnicka Sharing our experience of the ASSETs+ European Defence Challenge from the design to the implementation 2023
9 A. Bonci; S. Longhi; D. Stadnicka The Overall Labour Effectiveness to Improve Competitiveness and Productivity in Human-Centered Manufacturing 2022
10 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
11 D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
12 D. Stadnicka; Ł. Szczekala Knowledge Management as a Sustainable Development Supporting Method in Manufacturing Organizations – A Systematic Literature Review 2022
13 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
14 G. Dec; K. Kubiak; D. Stadnicka Possible Applications of Edge Computing in the Manufacturing Industry-Systematic Literature Review 2022
15 G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
16 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
17 R. Amadio; A. Carreras-Coch; D. Mazzei; J. Merino; J. Navarro; J. Sęp; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; T. Żabiński Industrial Needs in the Fields of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing 2022
18 W. Daź; D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Technical and Legal Relations in Aviation Industry from Technology Management and Sustainability Perspective 2022
19 D. Antonelli; G. Bruno; D. Stadnicka Evaluating the effect of learning rate, batch size and assignment strategies on the production performance 2021
20 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
21 D. Basara; J. Pater; D. Stadnicka Influence of temperature based process parameter compensation on process efficiency and productivity 2021
22 D. Stadnicka Lean Manufacturing: kompendium wiedzy 2021
23 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków 2021
24 D. Stadnicka Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków 2021
25 J. Pater; D. Stadnicka Towards Digital Twins Development and Implementation to Support Sustainability-Systematic Literature Review 2021
26 M. Mądziel; D. Stadnicka Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process 2021
27 A. Bonci; G. Dec; E. Lorenzoni; M. Pirani; D. Stadnicka Symbiotic cyber-physical Kanban 4.0: an Approach for SMEs 2020
28 B. Bukowska; D. Stadnicka Value stream mapping of a unique complex product manufacturing process 2020
29 D. Stadnicka; E. Wyczewska Sustainable development supported by lean tools in assembly processes-a systematic literature review 2020
30 J. Sęp; D. Stadnicka; J. Zając Przegląd wymagań stawianych specjalistom na rynku pracy w województwie podkarpackim w kontekście wymagań technologii Przemysłu 4.0 2020
31 A. Deif; D. Stadnicka A gamification approach application to facilitate lean manufacturing knowledge acquisition 2019
32 D. Antonelli; . D\'Addona; A. Maffei; V. Modrak; G. Putnik; D. Stadnicka; C. Stylios Tiphys: An Open Networked Platform for Higher Education on Industry 4.0 2019
33 D. Antonelli; D. Stadnicka Human-robot collaborative work cell implementation through lean thinking 2019
34 D. Antonelli; D. Stadnicka Predicting and preventing mistakes in human-robot collaborative assembly 2019
35 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
36 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
37 D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka Analysis of the Legal Risk in the Scientific Experiment of the Machining of Magnesium Alloys 2019
38 K. Antosz; D. Stadnicka Minimization of Fuel Consumption in a Logistic Company: Implementation of Six Sigma and Drivers’ Skills Management with the Use of Fuzzy Logic 2019
39 M. Rośkowicz; P. Rydzowski; D. Stadnicka Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy 2019
40 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
41 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
42 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
43 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019