Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć: 1996
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka
Terminy konsultacji koordynatora: https://dstadnicka.v.prz.edu.pl/
semestr 6: dr inż. Sławomir Świrad
Główny cel kształcenia: Student powinien posiąść podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu zarządzania jakością (ISO 9001) i zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (PN-N-18001).
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności
1 | Pacana A., Stadnicka D. | Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001. Wdrażanie, auditowanie i doskonalenie. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . | 2009 |
2 | Pacana A. | Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodne z PN-N-18001. Wdrażanie i auditowanie | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . | 2011 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
1 | Pacana A., Stadnicka D. | Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001. Wdrażanie, auditowanie i doskonalenie. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . | 2009 |
2 | Pacana A. | Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodne z PN-N-18001. Wdrażanie i auditowanie, | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . | 2011 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
1 | PN-EN ISO 9001:2009 | System zarządzania jakością – Wymagania’ | PKN, Warszawa. | 2009 |
2 | PN-N-18001:2004 | Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania | PKN, Warszawa. | 2004 |
3 | Dorota Stadnicka | Wybrane metody i narzędzia doskonalenia procesów w praktyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2016 |
Wymagania formalne: Rejestracja na semestrze 2
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy zarządzania
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy w zespole
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie, znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma | wykład | zaliczenie pisemne |
K_W10+ K_U01+ K_U10+ |
P6S_UW P6S_WK |
02 | Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. | wykład | zaliczenie pisemne |
K_W10+ K_W14++ |
P6S_WK |
03 | Zna zasady zarządzania jakością oraz narzędzia i metody zarządzania jakością. | wykład | zaliczenie pisemne |
K_U09+ |
P6S_UW |
04 | Potrafi zastosować wybrane narzędzia jakości, takie jak arkusz kontrolny, analiza Pareto-Lorenza, analiza Ishikawy, FMEA, karta kontrolna, drzewo decyzyjne. | wykład, ćwiczenia | sprawozdanie z ćwiczeń, zaliczenie pisemne |
K_W11++ K_U13++ K_U16+ |
P6S_UW P6S_WK |
05 | Dokonuje przeglądu literatury w poszukiwaniu rzetelnych informacji i kompiluje pozyskaną samodzielnie wiedzę. Rozumie potrzebę samokształcenia się. Realizuje pracę zdalną. | samodzielne studiowanie literatury | praca pisemna |
K_K01+++ |
P6S_UU |
06 | Potrafi dokonać oceny ryzyka zawodowego wybraną metodą. | wykład, ćwiczenia | sprawozdanie z ćwiczeń |
K_W11+ K_U10++ |
P6S_UW P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 MEK04 MEK05 | |
6 | TK02 | W02 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK03 | W03 | MEK04 | |
6 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK05 | W05 | MEK01 MEK06 | |
6 | TK06 | C01 | MEK04 | |
6 | TK07 | C03 | MEK04 | |
6 | TK08 | C04 | MEK04 | |
6 | TK09 | C05 | MEK04 | |
6 | TK10 | C06 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
4.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
20.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne w formie pytań zamkniętych, pytań otwartych i zadań. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia pisemnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Podczas zaliczenia pisemnego sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03, MEK04. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Rozumienie potrzebę zarządzania jakością i bezpieczeństwem pracy w przedsiębiorstwie. Rozumie znaczenie KAIZEN, TQM i Six Sigma. Wie, jakie są aktualne podstawowe normy dotyczące zarządzania jakością i bezpieczeństwem. Zna zasady zarządzania jakością. Zna i rozumie oraz wie jak zastosować narzędzia zarządzania jakością. na bardzo dobrym poziomie. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach i realizacja ćwiczeń oraz pozytywna ocena ze sprawdzianów. Przy zaliczaniu ćwiczeń sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK04, MEK06. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na wystarczającym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na dobrym poziomie. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi wykonać podstawowe analizy z zastosowaniem wybranych narzędzi jakości: arkusze kontrolne, wykres Pareto-Lorenza, diagram Ishikawy, drzewo decyzyjne, karta kontrolna, analiza FMEA, umie dokonać oceny ryzyka zawodowego na bardzo dobrym poziomie. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa ustalana jest jako średnia ważona z ćwiczeń (40%) i zaliczenia pisemnego (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i zaliczenia pisemnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka | Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing | 2024 |
2 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level | 2024 |
3 | D. Stadnicka; E. Wyczewska | Value Stream Mapping and Process Indicators Supporting Sustainable Development in Organizations – A Systematic Literature Review | 2024 |
4 | R. Amadio; A. Carreras-Coch; R. Figliè; D. Mazzei; J. Navarro; Ł. Paśko; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; A. Zaballos | Towards a Taxonomy of Industrial Challenges and Enabling Technologies in Industry 4.0 | 2024 |
5 | A. Bonci; G. Dec; S. Longhi; M. Pirani; D. Stadnicka | A Concept of an SME Focused Edge Computing Self-managing Cyber-physical System | 2023 |
6 | D. Antonelli; A. Christopoulos; V. Dagienė; A. Juškevičienė; M. Laakso; V. Masiulionytė-Dagienė; M. Mądziel; D. Stadnicka; C. Stylios | A Virtual Reality Laboratory for Blended Learning Education: Design, Implementation and Evaluation | 2023 |
7 | D. Stadnicka | Systemy produkcyjne zorientowane na człowieka. Human-centric manufacturing systems. Monografia | 2023 |
8 | M. Burgos; G. Fantoni; E. Grivel; D. Stadnicka | Sharing our experience of the ASSETs+ European Defence Challenge from the design to the implementation | 2023 |
9 | A. Bonci; S. Longhi; D. Stadnicka | The Overall Labour Effectiveness to Improve Competitiveness and Productivity in Human-Centered Manufacturing | 2022 |
10 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies | 2022 |
11 | D. Atzeni; A. Carreras-Coch; G. Dec; D. Mazzei; M. Mądziel; L. Pappa; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios | Plan and Develop Advanced Knowledge and Skills for Future Industrial Employees in the Field of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
12 | D. Stadnicka; Ł. Szczekala | Knowledge Management as a Sustainable Development Supporting Method in Manufacturing Organizations – A Systematic Literature Review | 2022 |
13 | E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka | Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 | 2022 |
14 | G. Dec; K. Kubiak; D. Stadnicka | Possible Applications of Edge Computing in the Manufacturing Industry-Systematic Literature Review | 2022 |
15 | G. Dec; R. Figliè; D. Mazzei; M. Mądziel; J. Navarro; Ł. Paśko; X. Solé-Beteta; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas | Role of Academics in Transferring Knowledge and Skills on Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
16 | P. Litwin; D. Stadnicka | Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process | 2022 |
17 | R. Amadio; A. Carreras-Coch; D. Mazzei; J. Merino; J. Navarro; J. Sęp; D. Stadnicka; C. Stylios; M. Tyrovolas; T. Żabiński | Industrial Needs in the Fields of Artificial Intelligence, Internet of Things and Edge Computing | 2022 |
18 | W. Daź; D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka | Technical and Legal Relations in Aviation Industry from Technology Management and Sustainability Perspective | 2022 |
19 | D. Antonelli; G. Bruno; D. Stadnicka | Evaluating the effect of learning rate, batch size and assignment strategies on the production performance | 2021 |
20 | D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang | Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals | 2021 |
21 | D. Basara; J. Pater; D. Stadnicka | Influence of temperature based process parameter compensation on process efficiency and productivity | 2021 |
22 | D. Stadnicka | Lean Manufacturing: kompendium wiedzy | 2021 |
23 | D. Stadnicka | Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 1. Proste metody w trudnych zadaniach. Studia przypadków | 2021 |
24 | D. Stadnicka | Problemy w obszarach produkcyjnych: Część 2. Pracownik i technologie przyszłości. Studia przypadków | 2021 |
25 | J. Pater; D. Stadnicka | Towards Digital Twins Development and Implementation to Support Sustainability-Systematic Literature Review | 2021 |
26 | M. Mądziel; D. Stadnicka | Application of Lean Analyses and Computer Simulation in Complex Product Manufacturing Process | 2021 |
27 | A. Bonci; G. Dec; E. Lorenzoni; M. Pirani; D. Stadnicka | Symbiotic cyber-physical Kanban 4.0: an Approach for SMEs | 2020 |
28 | B. Bukowska; D. Stadnicka | Value stream mapping of a unique complex product manufacturing process | 2020 |
29 | D. Stadnicka; E. Wyczewska | Sustainable development supported by lean tools in assembly processes-a systematic literature review | 2020 |
30 | J. Sęp; D. Stadnicka; J. Zając | Przegląd wymagań stawianych specjalistom na rynku pracy w województwie podkarpackim w kontekście wymagań technologii Przemysłu 4.0 | 2020 |
31 | A. Deif; D. Stadnicka | A gamification approach application to facilitate lean manufacturing knowledge acquisition | 2019 |
32 | D. Antonelli; . D\'Addona; A. Maffei; V. Modrak; G. Putnik; D. Stadnicka; C. Stylios | Tiphys: An Open Networked Platform for Higher Education on Industry 4.0 | 2019 |
33 | D. Antonelli; D. Stadnicka | Human-robot collaborative work cell implementation through lean thinking | 2019 |
34 | D. Antonelli; D. Stadnicka | Predicting and preventing mistakes in human-robot collaborative assembly | 2019 |
35 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation | 2019 |
36 | D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka | Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation | 2019 |
37 | D. Habrat; W. Habrat; D. Stadnicka | Analysis of the Legal Risk in the Scientific Experiment of the Machining of Magnesium Alloys | 2019 |
38 | K. Antosz; D. Stadnicka | Minimization of Fuel Consumption in a Logistic Company: Implementation of Six Sigma and Drivers’ Skills Management with the Use of Fuzzy Logic | 2019 |
39 | M. Rośkowicz; P. Rydzowski; D. Stadnicka | Pull-off test of adhesive joints based on polyester-glass laminate and aluminum alloy | 2019 |
40 | P. Litwin; D. Stadnicka | Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development | 2019 |
41 | P. Litwin; D. Stadnicka | Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis | 2019 |
42 | P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka | TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 | 2019 |
43 | P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka | Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes | 2019 |