logo
Karta przedmiotu
logo

Matematyka 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej

Kod zajęć: 1972

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W20 C20 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Paweł Bednarz

Terminy konsultacji koordynatora: https://pawelbednarz.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z podstawami algebry liniowej 1 i rachunku różniczkowego funkcji jednej zmiennej

Ogólne informacje o zajęciach: Treści modułu zawierają: liczby zespolone, macierze, wyznaczniki i układy równań liniowych, ciągi liczbowe, funkcje jednej zmiennej, pochodna funkcja i jej własności.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Wilczek, K. Piejko, K. Pupka i in. Matematyka teoria, przykłady zadania Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2013
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna . Definicje, twierdzenia, wzory GiS Wrocław. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Stankiewicz, K. Wilczek Algebra z geometrią, teoria, przykłady, zadania Oficyna Wyd. PRz, Rzeszów. 2007
2 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I PWN, Warszawa. 1987
Literatura do samodzielnego studiowania
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa 1, Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2001
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 1, Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z matematyki z zakresu szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowym aparatem matematycznym w zakresie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego zadania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 wykonuje działania na macierzach, rozwiązuje układy równań liniowych z zastosowaniem macierzy wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K_W01+
K_U04+
P6S_UU
P6S_WG
02 wykonuje działania na liczbach zespolonych wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K_W01++
K_U04+
P6S_UU
P6S_WG
03 umie liczyć granice ciągów i funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K_W01+
K_U04+
P6S_UU
P6S_WG
04 umie liczyć pochodne funkcji i wykorzystuje je do badania przebiegu zmienności funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin cz. pisemna K_U01+
K_U04+
P6S_UU
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Macierze i układy równań liniowych. Działania na macierzach. Rząd macierzy, wyznacznik macierzy kwadratowej. Macierz odwrotna. Twierdzenie Kroneckera-Capelliego. Wzory Cramera. W01, W02, W03, C01, C02, C03 MEK01
1 TK02 Liczby zespolone. Postać algebraiczna i trygonometryczna liczby zespolonej. Potęgowanie i pierwiastkowanie liczb zespolonych. W04, W05, C04, C05 MEK02
1 TK03 Podstawowe własności funkcji jednej zmiennej rzeczywistej. Funkcje cyklometryczne. Ciągi liczbowe. Granica ciągu. W06, C06 MEK03
1 TK04 Granica i ciągłość funkcji. Pojęcie ciągłości. Asymptoty funkcji. W07, C07 MEK03
1 TK05 Pochodne funkcji elementarnych. Rachunkowe własności pochodnych. Pochodna funkcji złożonej. Badanie monotoniczności i ekstremów funkcji przy pomocy pochodnej. Wypukłość funkcji i punkty przegięcia. Badanie przebiegu zmienności funkcji. W08, W09, W10, C08, C09 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu pisemnego. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w oparciu o pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Dwa kolokwia w terminach uzgodnionych ze studentami. Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń, student musi uczęszczać na zajęcia oraz na każdym z kolokwiów uzyskać co najmniej 50 % punktów z całej punktacji. Aktywność na ćwiczeniach oraz rozwiązywanie prac domowych pozwala uzyskać wyższą ocenę.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 P. Bednarz; M. Pirga On Proper 2-Dominating Sets in Graphs 2024
2 P. Bednarz Relations between the existence of a (2 − d)-kernel and parameters γ2(G), α(G) 2022
3 P. Bednarz On (2-d)-Kernels in the Tensor Product of Graphs 2021
4 P. Bednarz; A. Michalski On Independent Secondary Dominating Sets in Generalized Graph Products 2021
5 P. Bednarz; N. Paja On (2-d)-Kernels in Two Generalizations of the Petersen Graph 2021