logo
Karta przedmiotu
logo

Marketing

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 1970

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W10 C10 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Weronika Wojtowicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z marketingiem i z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynku, kształcenie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów organizacji związanych z działalnością marketingową

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 2 semestru.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kotler Ph. Marketing Wyd.Rebis, Warszawa. 2005
2 Krawiec F. Marketing w firmie przyszłości Wyd. Difin, Warszawa . 2005
3 Kramer T. Podstawy marketingu PWE, Warszawa . 2004
4 Michalski E. Marketing: podręcznik akademicki Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2007
5 Wojtowicz W. konkurencyjność a systemowe podejscie do organizacji procesu produkcyjnego Uniwersytet Szczeciński. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bielski I. Współczesny marketing. Filozofia, strategie, instrumenty. Wyd. Studio Emka, Warszawa. 2006
2 Nowacka A., Nowacki R. Podstawy marketingu Wyd. Difin, Warszawa. 2004
3 Adamczyk J. (red.) Marketing: doświadczenia i trendy Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów. 2007
4 Wojtowicz W. Konkurencyjność a systemowe podejście do organizaci procesu produkcyjnego Uniwersytet Szczeciński. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kotler Ph. Marketing Wyd. Rebis. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu marketingu, identyfikuje zakres poszczególnych elementów marketingu mix

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi właściwie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania problemów w zakresie marketingu

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: jest przygotowany do uczestniczenia w budowaniu strategii marketingowej oraz do samodzielnego zdobywania wiedzy, a także do postępowania etycznego w ramach wyznaczonej mu roli

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia ekonomicznych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżyniera. Posiada umiejętności pozyskiwania i analizowania informacji z literatury, prowadzenia badań marketingowych i oceny konkurencyjności jednostek gospodarczych. wykład, zadania problemowe kolokwium pisemne K_W10+++
P6S_WK
02 Zna koncepcję marketingu mix oraz rozumie rolę marketingu we współczesnej organizacji. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji danych pierwotnych oraz wtórnych, formułować wnioski. ćwiczenia problemowe, realizacja projektu badań marketingowych celem oceny konkurencyjności produktu. zaliczenie cz. pisemna, obrona projektu badan marketingowych K_W11++
K_U01++
K_K05+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Istota i struktura marketingu. Marketing a cele działania organizacji. Orientacje biznesowe w działalności przedsiębiorstwa. Orientacja rynkowa jako podstawa marketingu. Marketing a otoczenie rynkowe przedsiębiorstwa. Koncepcja marketingu mix - istota i zakres. Zależnosci między narzędziami marketngu mix. W01 MEK01
2 TK02 Badania marketingowe jako źródło wiedzy o rynku i konsumentach. Pojęcie i istota badań marketingowych. Klasyfikacje badań marketingowych. Proces realizacji badań marketingowych i jego etapy. Wykorzystanie badań marketingowych w prognozowaniu zjawisk rynkowych. W02 MEK02
2 TK03 Segmentacja jako narzędzie wyboru rynku docelowego. Istota segmentacji rynku. Kryteria segmentacji rynku. Wybór rynku docelowego. Postępowanie nabywców na rynku. Potrzeby ludzkie, ich hierarchia. Konsument i jego cechy. Proces podejmowania decyzji wyboru i zakupu. Znaczenie zachowania nabywców dla projektowania strategii marketingowych przedsiębiorstwa. W03, W04 MEK01
2 TK04 Produkt jako element marketingu. Miejsce i funkcje produktu w marketingu. Klasyfikacje produktu. Strategia produktu. Kształtowanie struktury asortymentowej produktu. Cykl życia produktu i jego regulowanie. Marka jako element polityki produktu. Ochrona prawna marki. Opakowanie, oznakowanie produktu. W05 MEK02
2 TK05 Cena jako instrument marketingu. Miejsce i funkcje cen w marketingu. Metody kształtowania cen w przedsiębiorstwie. Strategie cenowe. Zależności pomiędzy ceną a jakością produktu. Zmiany i różnicowanie cen. W06 MEK02
2 TK06 Dystrybucja jako system udostępniania produktu na rynku. Pojęcie i funkcje dystrybucji. Kanały dystrybucji. Pośrednicy w kanałach dystrybucji. Rodzaje dystrybucji. Formy organizacyjne dystrybucji towarów: handel detaliczny, handel hurtowy. Logistyka marketingowa. W07 MEK02
2 TK07 Promocja jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Instrumenty aktywizacji sprzedaży. Funkcja i rodzaje reklamy. Promocja uzupełniająca i jej narzędzia. Sprzedaż osobista. Public relations – kształtowanie stosunków z otoczeniem. Sponsoring. W08 MEK02
2 TK08 Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwem. Określenie misji i celów przedsiębiorstwa. Plan marketingowy. Wdrażanie i organizacja marketingu w firmie. Kontrola efektywności działań marketingowych W09, W10 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 14.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym z wykładu sprawdzana jest realizacja efektu modułowego (MEK 01). Spawdzian obejmuje pytania obowiazkowe oraz pytania dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedż na pytania dodatkowe pozwala wyższą ocenę: 25%-3,5 40%-4,0 60%-4,5 80%-5,0
Ćwiczenia/Lektorat Na zaliczeniu praktycznym spawdziana jest realizacja efektów modułowych. Sprawdzanie wiedzy obejmuje treści obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie odpowiedzieć na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedzi na dodatkowe pytania pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25%-3,5 40%-4,0 60%-4,5 80%-5,0
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułów i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i zajęć praktycznych z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 V. Dzyura; V. Gurey; I. Hurey; T. Hurey; P. Maruschak; W. Wojtowicz Dynamic Analysis of the Thermo-Deformation Treatment Process of Flat Surfaces of Machine Parts 2023
2 V. Gurey; I. Hurey; T. Hurey; W. Wojtowicz Fatigue Strength of Steel Samples After Friction Treatment 2023