logo
Karta przedmiotu
logo

Sztuczna inteligencja

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, S - systemy i sieci komputerowe, TT - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 1806

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W20 L10 P10 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Roman Zajdel

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest podanie matematycznych podstaw tworzenia narzędzi informatycznych opartych na metodach inteligencji obliczeniowej i drążenia danych, prezentacja istniejącego oprogramowania oraz podanie przykładów zastosowań.

Ogólne informacje o zajęciach: Zasadniczym tematem modułu jest prezentacja wybranych metod inteligencji obliczeniowej, w tym algorytmów min-max, A* oraz logiki rozmytej, sztucznych sieci neuronowych, systemów ekspertowych i algorytmów uczenia się ze wzmocnieniem.

Materiały dydaktyczne: http://materialy.prz-rzeszow.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Korbicz J., Obuchowicz A., Uciński D. Sztuczne sieci neuronowe. Podstawy i zastosowania Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa., . 1994
2 Driankov D., Hellendoorn H., Reinfrank M. Wprowadzenie do sterowania rozmytego WNT, Warszawa. 1996
3 Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L. Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte PWN, Warszawa. 1997
4 Rutkowski L. Metody i techniki sztucznej inteligencji PWN, Warszawa. 2005
5 Tadeusiewicz R. Sieci neuronowe Akademicka Oficyna Wydawnicza RM, Warszawa. 1993
6 Cichosz P. Systemy uczące się WNT, Warszawa. 2000
7 Russell S., Norvig P., Artificial Intelligence: A Modern Approach Prentice Hall, wydanie II. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mathworks Inc. Matlab Online Documentation http://www.mathworks.com. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sutton, R.S., Barto, A.G. Reinforcement learning: An Introduction MIT Press, Cambridge. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na szósty semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową wiedzę w zakresie matematyki deskretnej, algorytmów i struktur danych, metod numerycznych oraz podstaw programowania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować indywidualnie oraz w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i potrafi zastosować podstawowe algorytmy sieci neuronowych wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W07+
K_W09+
P6S_WG
02 Student zna i potrafi zastosować podstawowe systemy wnioskowania rozmytego wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W07+
K_U10+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
03 Student zna i potrafi zastosować proste algorytmy gradientowe uczenia sieci neuronowych wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W07+
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe zagadnienia sztucznej inteligencji. Reprezentacja wiedzy i wnioskowanie. W01,W02, P01
6 TK02 Sieci neuronowe W06-W09, L04, L05, P04, P05 MEK01
6 TK03 Logika rozmyta W03-W05, L01-L03 MEK02
6 TK04 Uczenie maszynowe W10 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny
Laboratorium Zaliczenie przy komputerze
Projekt/Seminarium Obrona projektu
Ocena końcowa Średnia ważona ocen powyższych

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Kusy; R. Zajdel A weighted wrapper approach to feature selection 2021
2 J. Kluska; M. Kusy; R. Zajdel; T. Żabiński Fusion of Feature Selection Methods for Improving Model Accuracy in the Milling Process Data Classification Problem 2020
3 J. Kluska; M. Kusy; R. Zajdel; T. Żabiński Weighted Feature Selection Method for Improving Decisions in Milling Process Diagnosis 2020