logo
Karta przedmiotu
logo

Programowanie w języku C++

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 1796

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W20 C10 L10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Mączka

Terminy konsultacji koordynatora: wg harmonogramu pracy.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Osiągnięcie podstawowej wiedzy z zakresu programowania obiektowego w języku C++

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z podstawową metodami programowania obiektowego C++. Realizacja tego celu odbywa się podczas wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych oraz indywidualnie realizowanego projektu.

Materiały dydaktyczne: http://e-learning.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stroustrup Bjarne Język C++. Kompendium wiedzy Helion, Gliwice. 2014
2 Prata Stephen Szkoła programowania Wydanie V, Helion, Gliwice. 2012
3 Grębosz Jerzy Symfonia C++ standard Wydawnictwo „Edition 2000”, Kraków.. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Vandevoorde David Język C++. Ćwiczenia i rozwiązania WNT, Warszawa. 2001
2 Delannoy Claude Ćwiczenia z języka C++. Programowanie obiektowe WNT, Warszawa. 1993
3 Stasiewicz Andrzej C++. Ćwiczenia praktyczne. Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kain Eugene Od C do C++ Wydawnictwo Helion, Gliwice. 1993
2 Eckel Bruce Thinking in C++. Edycja polska Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2002
3 Stroustrup Bjarne Projektowanie i rozwój języka C++ WNT, Warszawa. 1996
4 Kubiak Mirosław J. C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami Wydawnictwo Helion, Gliwice. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagana jest podstawowa wiedza w dziedzinie informatyki oraz algorytmów oraz umiejętność programowania w języku C

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagana jest dobra umiejętność posługiwania się komputerem i środowiskiem programistycznym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma podstawową wiedzę o klasach wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna,sprawdzian pisemny, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U08++
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
02 Student ma podstawową wiedzę na temat dynamicznej alokacji pamięci wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna,sprawdzian pisemny, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U08++
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
03 Student ma podstawową wiedzę na temat przeciążania metod i operatorów wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna,sprawdzian pisemny, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U08++
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
04 Student ma podstawową wiedzę na temat dziedziczenia wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna,sprawdzian pisemny, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U08++
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Techniki programowania, typy, operatory, instrukcje sterujące w c++ W1, C1, L1, L2 MEK01
3 TK02 Klasy, hermetyzacja W1, C1, L1, L2 MEK01
3 TK03 Dynamiczna alokacja pamięci W2, C2, L2, L3 MEK02
3 TK04 Konstruktor, destruktor W3, C3, L3, L4 MEK01 MEK03
3 TK05 Składnik statyczny klasy i wyrażenia lambda W4, C3, L3, L4 MEK01
3 TK06 Konstruktor kopiujący i przenoszący W5, C4, L4 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK07 Przeciążanie operatorów W6, C5, L4, L5 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK08 Lista inicjalizacyjna konstruktora W6, C4, L4, L5 MEK01
3 TK09 Dziedziczenie i polimorfizm W7, C5, L5 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny w formie testu i zadań
Ćwiczenia/Lektorat Sprawdzian pisemny
Laboratorium Średnia ocena z opracowanego programu i testów pisemnych
Ocena końcowa Ocena na podstawie wyników egzaminu lub średniej z ćwiczeń, laboratoriów i projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie