logo
Karta przedmiotu
logo

Prompt engineering

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 17947

Status zajęć: wybierany dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Jacek Kluska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Grzegorz Piecuch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie studentom podstawowej wiedzy i dobrych praktyk dotyczących konstruowania promptów w celu uzyskiwania od modeli AI zamierzonych efektów

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prowadzony jest na piątym semestrze studiów inżynierskich na kierunku "informatyka"

Materiały dydaktyczne: www.materialy.prz-rzeszow.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Olivier Caelen, Marie-Alice Blete Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem GPT-4 i ChatGPT. Buduj inteligentne chatboty, generatory treści i fascynujące projekty Helion. 2024
2 Holly Picano Generating Creative Images With DALL-E 3. Create accurate images with effective prompting for real-world applications Packt. 2024
3 James Phoenix, Mike Taylor Prompt Engineering for Generative AI O'Reilly Media. 2024
4 Gilbert Mizrahi Unlocking the Secrets of Prompt Engineering: Master the art of creative language generation to accelerate your journey from novice to pro Packt. 2024
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 James Phoenix, Mike Taylor Prompt Engineering for Generative AI O'Reilly Media. 2024
2 Gilbert Mizrahi Unlocking the Secrets of Prompt Engineering: Master the art of creative language generation to accelerate your journey from novice to pro Packt. 2024

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja/zgłoszenie na semestr studiów, podczas którego odbywają się zajęcia w przedmiocie Prompt Engineering.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie modeli i narzędzi AI .

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowa umiejętność obsługi komputera, internetu i narzędzi biurowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowa umiejętność pracy w grupach (2-3 osobowych)

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe pojęcia, zasady, dobre praktyki i trendy rozwojowe oraz typowe narzędzia stosowane do konstruowania promptów i uzyskiwania zamierzonych rezultatów wykład, projekt zespołowy prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, egzamin cz. pisemna K_W04+
K_U08+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi wyszukiwać narzędzia i korzystać z nich do generowania treści (np. tekst, grafika, wideo) na podstawie promptów. Jest świadom szybkiej ewolucji algorytmów AI i zmieniających się narzędzi. wykład, laboratorium, projekt zespołowy prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U08+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UU
P6S_UW
03 Potrafi wykorzystać narzędzia AI do realizacji zadanych celów, osiągnięcia zamierzonych rezultatów, ich prezentacji (złożone wielowątkowe zadania). Potrafi analizować otrzymywane wyniki i oceniać je. wykład, laboratorium, projekt zespołowy prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, egzamin cz. pisemna K_U19+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Modele językowe – wprowadzenie W01-W04, L01-L15 MEK01
5 TK02 Techniki tworzenia promptów W05-W06, L01-L15 MEK01 MEK02
5 TK03 Tworzenie promptów - zagadnienie kreatywności, kontekstu, personalizacji, iteracji W07-W08, L01-L15 MEK02 MEK03
5 TK04 Zagrożenia - etyka i treści zabronione W09-W10, L01-L15 MEK01
5 TK05 Generacja kodu W11-W12, L01-L15 MEK02 MEK03
5 TK06 Generacja obrazu, muzyki, wideo W13-W14, L01-L15 MEK02 MEK03
5 TK07 Analiza otrzymywanych rezultatów W15, L01-L15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 8.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Inne: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 8.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin
Laboratorium Na podstawie obserwacji, prezentacji projektu wykonywanego w ramach zajęć i raportu końcowego
Ocena końcowa Ocena stanowić będzie średnią arytmetyczną (zaokrąglaną zgodnie z zasadami) z wykładu (egzamin) i laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Czmil; S. Czmil; J. Kluska An empirical study of a simple incremental classifier based on vector quantization and adaptive resonance theory 2024
2 D. Mazurkiewicz; G. Piecuch; P. Sobecki; T. Żabiński Virtual tomography as a novel method for segmenting machining process phases with the use of machine learning-supported measurement 2024
3 A. Czmil; S. Czmil; J. Kluska GPR: A Python implementation of an extremely simple classifier based on fuzzy logic and gene expression programming 2023
4 M. Bolanowski; A. Paszkiewicz; G. Piecuch; D. Rączka; M. Salach; T. Żabiński Estimation of Tool Life in the Milling Process—Testing Regression Models 2023
5 M. Bolanowski; A. Paszkiewicz; G. Piecuch; M. Salach; K. Tomecki; T. Żabiński System Architecture for Diagnostics and Supervision of Industrial Equipment and Processes in an IoE Device Environment 2023
6 A. Czmil; S. Czmil; J. Kluska CACP: Classification Algorithms Comparison Pipeline 2022
7 G. Piecuch; R. Żyła Diagnosing Extrusion Process Based on Displacement Signal and Simple Decision Tree Classifier 2022
8 J. Kluska; M. Madera Extremely simple classifier based on fuzzy logic and gene expression programming 2021
9 J. Kluska; T. Mączka; T. Żabiński Applications of Computational Intelligence Methods for Control and Diagnostics 2021
10 L. Gniewek; Z. Hajduk; J. Kluska; T. Żabiński FPGA-Embedded Anomaly Detection System for Milling Process 2021
11 G. Piecuch Rotation Speed Detection of a CNC Spindle Based on Ultrasonic Signal 2020
12 J. Kluska Adaptive fuzzy control of state-feedback time-delay systems with uncertain parameters 2020
13 J. Kluska Członek Komitetu Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk 2020
14 J. Kluska Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma International Journal of Applied Mathematics and Computer Science 2020
15 J. Kluska Wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk 2020
16 J. Kluska; M. Kusy; R. Zajdel; T. Żabiński Fusion of Feature Selection Methods for Improving Model Accuracy in the Milling Process Data Classification Problem 2020
17 J. Kluska; M. Kusy; R. Zajdel; T. Żabiński Weighted Feature Selection Method for Improving Decisions in Milling Process Diagnosis 2020
18 J. Kluska; T. Mączka; T. Żabiński Zastosowania metod inteligencji obliczeniowej do sterowania i diagnostyki 2020
19 J. Kluska; T. Żabiński PID-Like Adaptive Fuzzy Controller Design Based on Absolute Stability Criterion 2020
20 G. Piecuch; S. Prucnal; T. Żabiński; R. Żyła Milling process diagnosis using computational intelligence methods 2019
21 J. Kluska Członek Komitetu Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk 2019
22 J. Kluska Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma International Journal of Applied Mathematics and Computer Science 2019
23 J. Kluska Przewodniczący Sekcji Systemów Inteligentnych w Komitecie Automatyki i Robotyki Polskiej Akademii Nauk 2019
24 J. Kluska Wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk 2019
25 J. Kluska; M. Kusy; B. Obrzut; M. Obrzut; A. Semczuk Prediction of 10-year Overall Survival in Patients with Operable Cervical Cancer using a Probabilistic Neural Network 2019
26 J. Kluska; M. Madera ; T. Mączka; J. Sęp; T. Żabiński Condition monitoring in Industry 4.0 production systems - the idea of computational intelligence methods application 2019
27 M. Madera ; G. Piecuch; T. Żabiński Diagnostics of welding process based on thermovision images using convolutional neural network 2019