logo
Karta przedmiotu
logo

Interpretowalne systemy decyzyjne sztucznej inteligencji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 17942

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 L10 P10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Jacek Kluska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest pokazanie możliwości konstrukcji i zastosowań interpretowalnych systemów wspomagania decyzji, wykorzystujące głębokie i płytkie algorytmy sztucznej inteligencji.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł podkreśla potrzebę rozwoju zrozumiałej sztucznej inteligencji (XAI).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kluska J. Analytical methods in fuzzy modeling and control Springer-Verlag, Berlin Heidelberg. 2009
2 Bishop C.M. Pattern Recognition and Machine Learning Springer. 2006
3 Ferreira C. Gene expression programming Springer-Verlag. 2006
4 Kluska J. New results in analytical modeling using Takagi-Sugeno expert system Issues in Intelligent Systems Paradigms, Exit. 2005
5 Kluska J. Transformation Lemma on Analytical Modeling Via Takagi-Sugeno Fuzzy System and Its Applications Artificial Intelligence and Soft Computing, ICAISC 2006, eds. Rutkowski, L., et al., Springer Berlin-Heidelberg, pp. 230-239. 2006
6 Kluska J., Madera M. Extremely simple classifier based on fuzzy logic and gene expression programming Information Sciences, 571, pp. 560-579. 2021
7 Kluska J., Żabiński T., Mączka T. Applications of Computational Intelligence Methods for Control and Diagnostics Automatic Control, Robotics, and Information Processing, 671-698. 2021
8 Kluska J., Kusy M., Obrzut B. The classifier for prediction of peri-operative complications in cervical cancer treatment Artificial Intelligence and Soft Computing, ICAISC 2014, Proceedings, Part II 13, pp. 143-154. 2014
9 Czmil S. Kluska J., Czmil A. CACP: Classification algorithms comparison pipeline SoftwareX 19, 101134. 2022
10 Żabiński T., Mączka T., Kluska J., Madera M., Sęp J. Condition monitoring in Industry 4.0 production systems-the idea of computational intelligence methods application Procedia CIRP 79, 63-67. 2019
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mathworks Inc. Matlab Online Documentation http://www.mathworks.com. 2024
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czmil S., Kluska J., Czmil A. An empirical study of a simple incremental classifier based on vector quantization and adaptive resonance theory International Journal on Applieg Mathematics and Computer Science, 34 (1), 149-165. 2024

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Studenci mają zaliczone kursy podstawowe z przedmiotów "Sztuczna inteligencja" i "Uczenie maszynowe".

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: K_W04

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: K_U08

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: K_K04

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potraf ocenić jakość i transparentność często stosowanych płytkich i głębokich modeli sztucznej inteligencji wykład, laboratorium, projekt indywidualny, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
02 umie przeanalizować działanie sieci Bayesa zbudowaną na podstawie danych statystycznych wykład, laboratorium, projekt indywidualny, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_W04+
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
03 rozumie problem uczenia przyrostowego i potrzebę konstrukcji łatwo interpretowalnych systemów sztucznej inteligencji wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U01+
K_U02+
P6S_UW
04 zna pewne przemysłowe zastosowania klasyfikatorów jednoklasowych, w szczególności systemy wykrywania anomalii wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UU
P6S_UW
05 rozumie ogólną zasadę działania rekurencyjnej sieci neuronowej, transformerów i technikę segmentacji obrazów, oraz potrafi wskazać przykłady ich praktycznego zastosowania wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_K01+
K_K07+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_UW
06 potrafi użyć przynajmniej jednej metody poszukiwania hiperparametrów głębokiej sieci neuronowej i rozumie potrzebę oraz ideę tworzenia łatwo interpretowalnych systemów regułowych, które potrafią wyjaśnić działanie głębokiej sieci neuronowej wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_U01+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Ocena jakości i transparentności płytkich i głębokich modeli sztucznej inteligencji - MEK01
7 TK02 Synteza i analiza sieci Bayesa na podstawie danych statystycznych - MEK02
7 TK03 Sieć neuronowa do uczenia przyrostowego oparta na teorii rezonansu adaptacyjnego i logice rozmytej - MEK03
7 TK04 Synteza łatwo interpretowalnego systemu wspomagania decyzji medycznych - MEK04
7 TK05 Interpretacja i zastosowanie klasyfikatorów jednoklasowych - MEK04 MEK05
7 TK06 W pełni splotowa sieć opisu danych do wykrywania anomalii - MEK04
7 TK07 Wykrywanie nieprawidłowości w procesach przemysłowych za pomocą rekurencyjnej sieci neuronowej - MEK04
7 TK08 Wykorzystanie transformerów do wspomagania procesów decyzyjnych w języku naturalnym - MEK04
7 TK09 Technika segmentacji obrazów oraz wyjaśnialnego uczenia głębokiego - MEK01 MEK04 MEK05
7 TK10 Zastosowanie technik i modeli przetwarzania języka naturalnego w przemyśle - MEK01 MEK03 MEK04
7 TK11 Poszukiwanie hiperparametrów głębokiej sieci neuronowej za pomocą optymalizacji bayesowskiej - MEK01 MEK05
7 TK12 Synteza systemu regułowego wyjaśniającego działanie głębokiej sieci neuronowej - MEK06
7 TK13 Implementacja interpretowalnego systemu predykcji błędów w kodzie źródłowym w systemach GEP i Python - MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie kolokwium.
Laboratorium Przygotowanie sprawozdania.
Projekt/Seminarium Wykonanie i ustne zaliczenie projektu.
Ocena końcowa Średnia ocena z zaliczenia laboratorium, projektu oraz egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie