logo
Karta przedmiotu
logo

Uczenie maszynowe w medycynie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 17935

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W10 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Masłowski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Grzegorz Drałus

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania narzędzi i metod uczenia maszynowego w analizie i diagnostyce danych medycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z obszaru informatyki medycznej, głównie w zakresie analizy danych medycznych oraz metod ich pozyskiwania, kodowania, standaryzacji, przechowywania, udostępniania, analizy (klasyfikacji, wspomaganie decyzji, zliczania) i prezentacji. Zapoznanie studentów z przykładowymi systemami i narzędziami programistycznymi (zwłaszcza narzędzia i metody uczenia maszynowego) stosowanymi w informatyce ukierunkowanej na analizę i przetwarzanie danych medycznych i obrazów medycznych. Rozwijanie u studentów umiejętności projektowania i implementacji oprogramowania tworzonego na potrzeby zastosowań związanych analizą i przetwarzaniem danych medycznych z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego wyszukiwania i pozyskiwania informacji związanych z projektowaniem rozwiązań informatycznych dla medycyny, oraz umiejętności przygotowywania dokumentacji projektowej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gobert Lee, Hiroshi Fujita Deep Learning in Medical Image Analysis: Challenges and Applications Springer. 2020
2 Sanjay Saxena, Sudip Paul Deep Learning Applications in Medical Imaging IGI Global. 2020
3 Lee Peter, Goldberg Carey, Isaac Kohane Rewolucja sztucznej inteligencji w medycynie Helion. 2024
4 Géron A. Uczenie maszynowe z użyciem Scikit-Learn i TensorFlow Helion. 2020
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hadelin de Ponteves Sztuczna inteligencja. Błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem Helion. 2021
2 Fenner M. Uczenie maszynowe w Pythonie dla każdego Helion. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cytowski J., Gielecki J., Gola A. Cyfrowe przetwarzanie obrazów medycznych. Algorytmy. Technologie. Zastosowania AOW Exit. 2008
2 Raschka S. Python: uczenie maszynowe Helion. 2020
3 Chollet F. Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras Helion. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Programowanie w Python, inżynieria oprogramowania, bazy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza dotycząca budowy systemów operacyjnych, rodzajów baz danych, wiedza w zakresie programowania obiektowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność programowania obiektowego, umiejętność programowania w Python, znajomość technologii sieci web i baz danych, umiejętność przetwarzaniem sygnałów i obrazów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować indywidualnie jaki i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 umiejętność pozyskiwania informacji medycznych z baz danych i internetu wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna K_W04+
K_U02+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG
02 umiejętność przetwarzania danych statystycznych, obrazów i sygnałów wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. praktyczna, prezentacja dokonań (portfolio), raport pisemny. K_W04+
K_U04+
K_K06+
P6S_KR
P6S_UK
P6S_WG
03 umiejętność analizy i wnioskowania informacji z danych medycznych oraz urządzeń medycznych wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny K_W04+
K_U02+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Wprowadzenie do Informatyki Medycznej Specyfika medycznych systemów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie systemów obrazowania medycznego i diagnostyki. Przedstawienie typów danych medycznych, ich źródeł i specyfiki, ważniejsze standardy medyczne wykorzystywane do kodowania i przesyłania danych nieobrazowych i obrazowych. rezentacji wybranych urządzeń diagnostyki medycznej, z podziałem na diagnostykę laboratoryjną, sygnałową, oraz obrazową. W1 MEK01
8 TK02 Omówienie wybranych aspektów analizy danych diagnostycznych oraz prezentacja powiązanych standardów i rozwiązań informatycznych, w tym obrazowych medycznych baz danych PACS (Picture Archiving and Communication Systems), systemów RIS ( Radiology Information Systems), oraz standardu DICOM. Akwizycja danych medycznych: dane pomiarowe, dane obrazowe, formaty danych. W2, L1 MEK01 MEK02
8 TK03 Przegląd zastosowań algorytmów uczenia maszynowego we współczesnej medycynie. Przegląd wybranych metod i algorytmów uczenia maszynowego dostępnych w bibliotekach TensorFlow, Keras, Scikit-Learn, PyTorch, Deep Learning - Matlab..Zastosowania wybranych algorytmów ML do analizy i klasyfikacji danych medycznych. Klasyfikacja dwuklasowa, klasyfikacja wielkoklasowa. Klasyfikatory dla danych numerycznych i nienumerycznych (nominalnych). Klasyfikacja szeregów czasowych (EKG, EEG, NIRS). W3, L2 MEK02 MEK03
8 TK04 Płytkie sieci neuronowe jako klasyfikatory binarne oraz jako klasyfikatory wieloklasowe. Przykłady klasyfikacji wybranych chorób i zaburzeń. Budowa modeli głębokich sieci neuronowych dedykowanych dla różnych zastosowań w medycynie, oraz uczenie, optymalizacja, regularyzacja, normalizacja, walidacja sieci. Sieci rekurencyjne i modele LSTM. Klasyfikatory szeregów czasowych (EKG, EEG). Przykłady takich klasyfikatorów w zastosowaniach medycznych. W4, L3 MEK02 MEK03
8 TK05 Głębokie sieci neuronowe do analizy i przetwarzania obrazów medycznych. Sieci konwolucyjne do przetwarzania danych wizualnych. Zastosowanie sieci konwolucyjnych jaka klasyfikatory danych obrazowych, przykłady. Zastosowanie sieci konwolucyjnych do wykrywania, rozpoznawania, lokalizacji i zliczania obiektów na obrazach medycznych, przykłady. Etykietowanie obiektów i klas na obrazach. Zastosowanie modeli konwolucyjnych do rekonstrukcji obrazów. W5, L4, L5 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 8) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny, zalicza min 50% punktów.
Laboratorium Oceny ze sprawozdań.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen testu z wykładu (waga 0.35), oraz ocena z laboratorium (waga 0.65)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie