logo
Karta przedmiotu
logo

Zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 17928

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L15 P15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Mariusz Oszust

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Igor Stępień

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie identyfikacji, analizy i zarządzania zagrożeniami związanymi ze sztuczną inteligencją.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu studenci będą poznawać różnorodne zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją. Omówione zostaną m.in. zasady etyki w dziedzinie, regulacje prawne, manipulacje danymi, ataki generowane przez algorytmy i ochrona przed nimi, ochrona prywatności oraz kontrola.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, and Aaron Courville Deep Learning, https://www.deeplearningbook.org/ MIT Press. 2016
2 Richard Szeliski Computer Vision - Algorithms and Applications, https://szeliski.org/Book/ Springer-Verlag London.
3 EU artificial intelligence law, EU AI Act https://artificialintelligenceact.eu/. 2024
4 Peter S. Park, Simon Goldstein, Aidan O'Gara, Michael Chen, Dan Hendrycks AI Deception: A Survey of Examples, Risks, and Potential Solutions https://arxiv.org/abs/2308.14752. 2023
5 Natali Helberger, Nicholas Diakopoulos ChatGPT and the AI Act Internet Policy Review, 12(1). https://doi.org/10.14763/2023.1.1682 . 2023
6 Matthew G. Gaber, Mohiuddin Ahmed, and Helge Janicke. Malware Detection with Artificial Intelligence: A Systematic Literature Review. ACM Comput. Surv. 56, 6, Article 148 (June 2024), 33 pages. https://doi.org/10.1145/3638552. 2024
7 Zhibo Wang, Jingjing Ma, Xue Wang, Jiahui Hu, Zhan Qin, and Kui Ren. Threats to Training: A Survey of Poisoning Attacks and Defenses on Machine Learning Systems. ACM Comput. Surv. 55, 7, Article 134 (July 2023), 36 pages. https://doi.org/10.1145/3538707. 2023
8 Lee, Peter, Sebastien Bubeck, and Joseph Petro Benefits, Limits, and Risks of GPT-4 as an AI Chatbot for Medicine New England Journal of Medicine 388.13 (2023): 1233-1239.. 2023
9 De Angelis, L., Baglivo, F., Arzilli, G., Privitera, G. P., Ferragina, P., Tozzi, A. E., & Rizzo, C. De Angelis, Luigi, et al. "ChatGPT and the rise of large language models: the new AI-driven infodemic threat in public health Frontiers in Public Health, 11, 1166120.. 2023
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, and Aaron Courville AI Deception: A Survey of Examples, Risks, and Potential Solutions https://arxiv.org/abs/2308.14752..
2 Zhibo Wang, Jingjing Ma, Xue Wang, Jiahui Hu, Zhan Qin, and Kui Ren. Threats to Training: A Survey of Poisoning Attacks and Defenses on Machine Learning Systems. ACM Comput. Surv. 55, 7, Article 134 (July 2023), 36 pages. https://doi.org/10.1145/3538707.. 2023
3 Ian Goodfellow, Yoshua Bengio, and Aaron Courville Deep Learning, https://www.deeplearningbook.org/ MIT Press.. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 LI, Bo, et al. Trustworthy ai: From principles to practices. ACM Computing Surveys, 2023, 55.9: 1-46.. 2023

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na 7 semestr studiów inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu metod uczenia maszynowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność programowania w języku obiektowym (Python lub C++)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Uczciwość, komunikatywność, umiejętność radzenia sobie z emocjami i ze stresem, odpowiedzialność i szacunek do innych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe zasady etyki w dziedzinie oraz regulacje prawne. wykład sprawdzian pisemny K_W06++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UU
P6S_WK
02 zna podstawowe zagrożenia związane z manipulacją danymi. wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W03+
K_W06+
K_U03++
K_U07+
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 zna zagadnienia związane z atakami z użyciem algorytmów sztucznej inteligencji i ochroną przed nimi oraz zagadnienia identyfikacji i zwalczania zagrożeń. wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W03+
K_W06+
K_U07+
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 zna zagadnienia związane z uczeniem metod sztuczniej inteligencji na danych osobowych. wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W03+
K_W06+
K_W12++
P6S_WG
P6S_WK
05 zna zagadnienia związane z kontrolą nad algorytmami sztucznej inteligencji. wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W03+
K_W06+
K_W12+
K_U07+
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
06 potrafi zastosować w praktyce zagadnienia z obszaru zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. projekt zespołowy prezentacja projektu, raport pisemny K_W03+
K_W06+
K_U03++
K_K01+
K_K07++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UU
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Etyka: zasady etyki w dziedzinie, odpowiedzialność za treści i przejrzystość działania, dyskryminacja i uprzedzenia, regulacje prawne, wpływ na rynek pracy. W01 MEK01
7 TK02 Analiza dyskryminacji w algorytmach, manipulacja danymi: generowanie fałszywych treści, np. deepfakes, analiza i wykrywanie fałszywych treści; skutki społeczne i polityczne; ochrona przed dezinformacją. W01, W02, W03, L01, L02 MEK02
7 TK03 Ataki generowane przez algorytmy sztucznej inteligencji i ochrona przed nimi, sztuczna inteligencja w identyfikacji i zwalczaniu zagrożeń, ataki adversarialne na modele. W04, W05, L03, L04 MEK03
7 TK04 Prywatność: uczenie na danych osobowych, identyfikacja preferencji, skutki, ochrona prywatności, strategie anonimizacji danych. W06, L05, L06 MEK04
7 TK05 Kontrola: utrata kontroli nad algorytmami sztucznej inteligencji, systemy autonomiczne i militarne, regulacje i strategie. W07, L07 MEK05
7 TK06 Projekt z zakresu zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. Projekt MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 15.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z testu pisemnego.
Laboratorium Ocena sprawozdań.
Projekt/Seminarium Ocena uzyskana z projektu.
Ocena końcowa Średnia ważona ocen.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Cymerys; M. Oszust Attraction–Repulsion Optimization Algorithm for Global Optimization Problems 2024
2 M. Oszust; I. Stępień No-Reference Image Quality Assessment of Magnetic Resonance images with multi-level and multi-model representations based on fusion of deep architectures 2023
3 M. Oszust; I. Stępień TIQA-PSI: Toolbox for perceptual Image Quality Assessment of Pan-Sharpened Images 2023
4 M. Bielecka; A. Bielecki; R. Obuchowicz; M. Oszust; A. Piórkowski; I. Stępień Blind image quality assessment of magnetic resonance images with statistics of local intensity extrema 2022
5 M. Oszust; D. Warchoł Augmentation of Human Action Datasets with Suboptimal Warping and Representative Data Samples 2022
6 M. Oszust; D. Warchoł Efficient Augmentation of Human Action Recognition Datasets with Warped Windows 2022
7 M. Oszust; D. Warchoł Time Series Augmentation with Time-Scale Modifications and Piecewise Aggregate Approximation for Human Action Recognition 2022
8 M. Oszust; I. Stępień A Brief Survey on No-Reference Image Quality Assessment Methods for Magnetic Resonance Images 2022
9 M. Oszust; I. Stępień No-Reference Quality Assessment of Pan-Sharpening Images with Multi-Level Deep Image Representations 2022
10 S. Dippel; V. Grossmann; R. Kiko; R. Koch; M. Oszust; M. Pastell; L. Schmarje; J. Stracke; A. Valros; N. Volkmann; C. Zelenka Is one annotation enough? - A data-centric image classification benchmark for noisy and ambiguous label estimation 2022
11 J. Krupski; M. Oszust Isolated Sign Language Recognition with Depth Cameras 2021
12 K. Cymerys; M. Oszust; G. Sroka A hybridization approach with predicted solution candidates for improving population-based optimization algorithms 2021
13 M. Oszust Enhanced Marine Predators Algorithm with Local Escaping Operator for Global Optimization 2021
14 M. Oszust; G. Sroka Approximation of the Constant in a Markov-Type Inequality on a Simplex Using Meta-Heuristics 2021
15 M. Oszust; M. Rajchel No-reference image quality assessment of authentically distorted images with global and local statistics 2021
16 R. Obuchowicz; M. Oszust; A. Piórkowski; I. Stępień Fusion of Deep Convolutional Neural Networks for No-Reference Magnetic Resonance Image Quality Assessment 2021
17 K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification 2020
18 M. Bielecka; A. Bielecki; R. Obuchowicz; M. Oszust; A. Piórkowski Magnetic resonance image quality assessment by using non-maximum suppression and entropy analysis 2020
19 R. Obuchowicz; M. Oszust; A. Piórkowski Interobserver variability in quality assessment of magnetic resonance images 2020
20 R. Obuchowicz; M. Oszust; A. Piórkowski No-reference image quality assessment of magnetic resonance images with high-boost filtering and local features 2020
21 M. Oszust Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma „SIGNAL IMAGE AND VIDEO PROCESSING” 2019
22 M. Oszust Local Feature Descriptor and Derivative Filters for Blind Image Quality Assessment 2019
23 M. Oszust No-Reference Image Quality Assessment with Local Gradient Orientations 2019
24 M. Oszust No-Reference quality assessment of noisy images with local features and visual saliency models 2019
25 T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się 2019