logo
Karta przedmiotu
logo

Uczenie maszynowe w medycynie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 17926

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W25 L15 P15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Grzegorz Drałus

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Masłowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z możliwościami wykorzystania narzędzi i metod uczenia maszynowego w analizie i diagnostyce danych medycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z obszaru informatyki medycznej, głównie w zakresie analizy danych medycznych oraz metod ich pozyskiwania, kodowania, standaryzacji, przechowywania, udostępniania, analizy (klasyfikacji, wspomaganie decyzji, zliczania) i prezentacji. Zapoznanie studentów z przykładowymi systemami i narzędziami programistycznymi (zwłaszcza narzędzia i metody uczenia maszynowego) stosowanymi w informatyce ukierunkowanej na analizę i przetwarzanie danych medycznych i obrazów medycznych. Rozwijanie u studentów umiejętności projektowania i implementacji oprogramowania tworzonego na potrzeby zastosowań związanych analizą i przetwarzaniem danych medycznych z wykorzystaniem uczenia maszynowego. Kształtowanie u studentów umiejętności samodzielnego wyszukiwania i pozyskiwania informacji związanych z projektowaniem rozwiązań informatycznych dla medycyny, oraz umiejętności przygotowywania dokumentacji projektowej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lee Peter, Goldberg Carey, Isaac Kohane Rewolucja sztucznej inteligencji w medycynie Helion. 2024
2 Gobert Lee, Hiroshi Fujita Deep Learning in Medical Image Analysis: Challenges and Applications Springer. 2020
3 Sanjay Saxena, Sudip Paul Deep Learning Applications in Medical Imaging IGI Global. 2020
4 Géron A. Uczenie maszynowe z użyciem Scikit-Learn i TensorFlow Helion. 2020
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hadelin de Ponteves Sztuczna inteligencja. Błyskawiczne wprowadzenie do uczenia maszynowego, uczenia ze wzmocnieniem Helion. 2021
2 Fenner M. Uczenie maszynowe w Pythonie dla każdego Helion. 2020
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Chollet F. Deep Learning. Praca z językiem Python i biblioteką Keras Helion. 2019
2 Cytowski J., Gielecki J., Gola A. Cyfrowe przetwarzanie obrazów medycznych. Algorytmy. Technologie. Zastosowania AOW Exit. 2008
3 Raschka S. Python: uczenie maszynowe Helion. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Programowanie w Python, inżynieria oprogramowania, bazy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza dotycząca budowy systemów operacyjnych, rodzajów baz danych, wiedza w zakresie programowania obiektowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność programowania obiektowego, umiejętność programowania w Python, znajomość technologii sieci web i baz danych, umiejętność przetwarzaniem sygnałów i obrazów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować indywidualnie jaki i w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 umiejętność pozyskiwania informacji medycznych z baz danych i internetu wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna K_W04+
K_U02+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG
02 umiejętność przetwarzania danych statystycznych, obrazów i sygnałów wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. praktyczna, prezentacja dokonań (portfolio), raport pisemny. K_W04+
K_U01+
K_U04+
K_K06+
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
03 umiejętność analizy i wnioskowania informacji z danych medycznych oraz urządzeń medycznych wykład, laboratorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. praktyczna, raport pisemny K_W04+
K_U02+
K_K07+
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do Informatyki Medycznej Specyfika medycznych systemów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie systemów obrazowania medycznego i diagnostyki. Przedstawienie typów danych medycznych, ich źródeł, i specyfiki, w tym aspektów etycznych z nimi związanych. Omówienie zintegrowanych systemów informatycznych wykorzystywanych, ważniejsze standardy medyczne wykorzystywane do kodowanie i przesyłania danych medycznych. W1 MEK01
7 TK02 Prezentacja wybranych urządzeń diagnostyki medycznej, z podziałem na diagnostykę laboratoryjną, sygnałową, oraz obrazową. W2, L1 MEK01
7 TK03 Omówienie wybranych aspektów analizy danych diagnostycznych oraz prezentacja powiązanych standardów i rozwiązań informatycznych, w tym obrazowych medycznych baz danych PACS (Picture Archiving and Communication Systems), systemów RIS ( Radiology Information Systems). W3, L1 MEK01
7 TK04 Akwizycja danych medycznych: dane pomiarowe, dane obrazowe, formaty danych. Dane obrazowe w medycynie: typy, specyfika, metody pozyskiwania, przetwarzanie. Cyfrowe przetwarzanie obrazów medycznych, filtrowanie, operacje morfologiczne, segmentacja. W4, L2 MEK03
7 TK05 Przegląd zastosowań algorytmów uczenia maszynowego we współczesnej medycynie. W5, L3 MEK02
7 TK06 Zastosowania wybranych algorytmów ML do analizy i klasyfikacji danych medycznych. Klasyfikacja dwuklasowa – studium przypadku. Klasyfikacja wieloklasowa – studium przypadku. Klasyfikatory dla danych numerycznych i nienumerycznych (nominalnych). W6, L3 MEK02
7 TK07 Klasyfikatory regułowe w zastosowaniach medycznych. Przykłady - klasyfikacja cukrzycy u dzieci, klasyfikacja chorób serca. W7, L4 MEK02 MEK03
7 TK08 Płytkie sieci neuronowe jako klasyfikatory w zastosowaniach medycznych. W8, L4 MEK02 MEK03
7 TK09 Sieci rekurencyjne, modele LSTM w zastosowaniach medycznych. Zasady budowy i uczenia klasyfikatorów szeregów czasowych występujących w medycynie (EKG, EEG). Problemy predykcji szeregów czasowych w medycynie. W9, L5 MEK03
7 TK10 Głębokie sieci neuronowe do analizy i przetwarzania obrazów medycznych. Zastosowanie głębokich sieci konwolucyjnych (CNN) do wykrywania, rozpoznawania, lokalizacji i zliczania komórek krwi na obrazach mikroskopwych. W10, L6 MEK02 MEK03
7 TK11 Problem wykorzystania gotowych modeli w uczeniu transferowym w zastosowaniach medycznych. Modyfikacja i adaptacja modeli wstępnie nauczonych do klasyfikacji chorób płuc na podstawie obrazów radiologicznych. W11, L7 MEK02
7 TK12 Wykorzystanie sieci splotowych w budowaniu autoencoderów w celu przetwarzania obrazów medycznych (odszumianie, rekonstrukcja, poprawa rozdzielczości). Wykorzystanie sieci splotowych do segmentacji semantycznej. W12, W13 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test pisemny, zalicza min 50% punktów.
Laboratorium Oceny ze sprawozdań.
Projekt/Seminarium Ocena z zadania projektowego (waga 0.7), ocena z dokumentacji (waga 0.2), ocena z prezentacji projektu (waga 0.1) .
Ocena końcowa Średnia ważona ocen testu z wykładu (waga 0.30), ocena z laboratorium (waga 0.35) oraz ocena z projektu (waga 0.35).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie