logo
Karta przedmiotu
logo

AI w grafice komputerowej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 17924

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Ryszard Leniowski

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Dominik Ożóg

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z metodami, technikami i narzędziami wykorzystywanymi do interaktywnego generowania artystycznej grafiki komputerowej z zastosowaniem AI.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia realizowane są w formie wykładu (15 godz.) oraz laboratorium (15 godz.).

Materiały dydaktyczne: Prezentacje z wykładów

Inne: Oprogramowanie: Midjourney (Midjourney)- prompts, Deep Dream (Google), . Stable-Diffusion (Stability AI), . DALL-E (OpenAI).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dimitri Plemenos, Georgios Miaoulis Artificial Intelligence Techniques for Computer Graphics Springer. 2010
2 Tomas Akenine-Möller Real-Time Rendering, Fourth Edition CRC Press. 2018
3 Matt Pharr Physically Based Rendering MIT Press. 2023
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kent David Kelly Beginning with Midjourney: An Unofficial Starting Guide for AI Art Design Wonderland Imprints. 2022
2 Holly Picano Generating Creative Images With DALL-E 3. Create accurate images with effective prompting for real-world applications Packt Publishing. 2024
3 Andrew Zhu Using Stable Diffusion with Python: Mastering AI Image Generation, Covering Diffusers, LoRA, Textual Inversion, ControlNet and Prompt Design Packt Publishing. 2024
4 John Alan Nicolay Deep Dream: Lessons in Digital Art for Authors & Educators Lawrence Washington Press. 2022
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Handbook of Discrete and Computational Geometry, Third Edition CRC Press. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone pięć semestrów na realizowanym kierunku.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy programowania w języku C++, Python. Podstawy grafiki komputerowej bitmapowej i wektorowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi interfejsów programów graficznych i narzędziowych typu zintegrowane API.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna metody syntezy proceduralnych tekstur, parametryzuje tekstury mozaikowe, kontroluje proces dyfuzji generującej teksturę. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W04+
K_U04+
P6S_UK
P6S_WG
02 Tworzy artystyczne obrazy bitmapowe. Parametryzuje deformacje optyczne, potrafi wytworzyć zdeformowane obrazy oraz zjawiska kalejdoskopowe. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U06+
P6S_UW
03 Włącza do obrazu wizje surrealistyczne i elementy sztuki wizjonerskiej. Zna technologie: Midjourney, stable-Diffussion oraz Deep Dream. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_K07+
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 1. Synteza tekstur metodami proceduralnymi (algorytmy stochastyczne, chaotyczne mozaiki, losowo parametryzowane dyfuzje, …). W01, W02, L01, L02 MEK01
6 TK02 2. Cyfrowe malowanie i modelowanie przestrzenne (deformacje optyczne i przestrzenne, kalejdoskop, modele halucynacji, wizje psychodeliczne, surrealizm i sztuka wizjonerska). W03, W04, L03, L04 MEK02
6 TK03 3. Zastosowanie technologii Midjourney (Midjourney)- prompts. Szybkie prototypowanie wizji artystycznej. Generowanie wirtualnej sceny i jej parametryzacja. Łącznie scen. Manipulacje wirtualnymi obiektami. W05, W06, L05, L06 MEK02
6 TK04 4. Wykorzystanie technologii DALL-E (OpenAI). Opracowanie dialogu generującego wirtualny obraz. Wymuszanie pożądanej parametryzacji sceny. Zmiana dialogu połaczona z oceną powsatłych efektów. W07, W08, L07, L08 MEK02
6 TK05 5. Zastosowania technologii Stable-Diffusion (Stability AI). Przygotowanie "surowych" obrazów do eksperymentów. Przekształcanie "surowych" obrazów do postaci "artystycznych" , strojenie obrazów w kierunku docelowego, ale słabo zdefiniowanego efektu. W09, W10, L09, L10 MEK02
6 TK06 6. Użycie technologii Deep Dream (Google). Próba określenia wizji psychodelicznej i jej realizacja praktyczna. generacja surrealistycznego obrazu na podstawie wybranych dzieł sztuki, Salvadore Dali, Pablo Picasso. W11, W12, L11, L12 MEK02
6 TK07 7. Demonstracja syntezy obrazu w trakcie wykładu. Kompozycja impresjonistyczna W13. Kompozycja kubistyczna W14. W13, W14, L13, L14 MEK03
6 TK08 Podsumowanie wykładów. Nowe kierunki zastosowań AI w grafice komputerowej. W15, L15

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 4.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium Ocena z zajęć laboratoryjnych jest wystawiana na podstawie: 1. średniej z zadań wykonanych na zajęciach (50%), 2. sprawozdań z zajęć (40%), 3. aktywności (10%).
Ocena końcowa Ocena końcowa to ocena z laboratorium, która może być podwyższona za poprawne rozwiązanie zadań domowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie