logo
Karta przedmiotu
logo

Rekurencyjne sieci neuronowe i transformery

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 17922

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński

Terminy konsultacji koordynatora: https://office.kia.prz.edu.pl//index.php?action=konsultacje

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Marian Wysocki

Terminy konsultacji koordynatora: https://office.kia.prz.edu.pl//index.php?action=konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedstawienie podstaw sieci LSTM i transformerów oraz ich zastosowania w prognozowaniu szeregów czasowych oraz klasyfikacji, obrazów sekwencji wizyjnych i tekstu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest prowadzony na szóstym semestrze na kierunku Informatyka, specjalność Sztuczna inteligencja

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Muraszkiewicz, R. Nowak Sztuczna inteligencja dla inżynierów. Metody ogólne Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej. 2022
2 V. Zocca et al. Deep Learning. Uczenie głębokie z językiem Python Helion, Gliwice. 2018
3 MATLAB Deep Learning Toolbox, Documentation Matlab R2024a. 2024
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 V. Zocca et. al. Deep Learning. Uczenie glębokie z językiem Python Helion, Gliwice. 2018
2 MATLAB Deep Learning Toolbox, Documentation Matlab R2024a. 2024
Literatura do samodzielnego studiowania
1 I. Goodfellow, Y. Bengio, A Courville Deep Learning. Systemy uczące się PWN, Warszawa. 2018
2 A. Dosovitskiy et al. An Image is Worth 16x16 Words: Transformers for Image Recognition at Scale Proc. 9th International Conference on Learning Representations (ICLR). 2021
3 A. Vaswani et al. Attention Is All You Need Proc. 31st Conference on Neural Information Processing Systems (NIPS). 2017
4 S. Wajjala, B. Majumder, A. Gupta, H. Surana Przetwarzanie języka naturalnego w praktyce Helion, Gliwice. 2023
5 J. Delvin et al. Pre-training of Deep Bidirectional Transformers for Language Understanding Proc. NAACL. Vol. 1. 2019

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr. Zaliczenie modułów poprzedzających przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ogólna wiedza o sieciach neuronowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność korzystania ze środowisk informatycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w niewielkich zespołach

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna architekturę, parametry uczenia i możliwości zastosowania sieci LSTM wykłady, ćwiczenia laboratoryjne dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium K_W04++
P6S_WG
02 zna pojęcie uwagi i podstawy zastosowania uwagi w uczeniu głębokim wykłady i ćwiczenia laboratoryjne dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium K_U01++
P6S_UW
03 zna podstawy budowy i trenowania transformera oraz transformera wizyjnego wykład, ćwiczenia laboratoryjne dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium K_W04++
P6S_WG
04 zna podstawy klasyfikacji tekstu wykład, ćwiczenia laboratoryjne dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium K_U08++
P6S_UW
05 potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i poznane narzędzia programowe w zastosowaniach do prognozowania, rozpoznawania obrazów i sekwencji wizyjnych, klasyfikacji tekstu, oraz tłumaczenia wykład, ćwiczenia laboratoryjne dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych, kolokwium K_U01+++
P6S_UW
06 orientuje się w kierunkach rozwoju technologii wykład kolokwium K_K02++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawy sieci rekurencyjnych, budowa i uczenie sieci LSTM W01,L01 MEK01
6 TK02 Koncepcja uwagi i jej wykorzystanie w sieciach rekurencyjnych W02, L02 MEK02
6 TK03 Budowa i uczenie transformera W03, L03 MEK03
6 TK04 Transformer wizyjny W04, L04 MEK03
6 TK05 Model językowy oparty na architekturze transformera (BERT) W05, L05 MEK04
6 TK06 Zastosowania sieci rekurencyjnych i transformerów: prognozowanie na podstawie szeregów czasowych, rozpoznawanie obrazów i sekwencji wizyjnych, klasyfikacja tekstu, tłumaczenie. W01-W07,L01-L07 MEK05
6 TK07 Kierunki rozwoju i zastosowań W08 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Laboratorium dokumentacja ćwiczeń laboratoryjnych
Ocena końcowa średnia z ocen zaliczenia wykładu i zaliczenia laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Kalandyk; T. Kapuściński Temporal signed gestures segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning 2024
2 T. Kapuściński; D. Warchoł A Four-Stage Mahalanobis-Distance-Based Method for Hand Posture Recognition 2023
3 K. Inglot; T. Kapuściński Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition 2022
4 T. Kapuściński Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing 2022
5 T. Kapuściński; M. Mis Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition 2022
6 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
7 K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification 2020
8 K. Sidor; M. Wysocki Recognition of Human Activities Using Depth Maps and the Viewpoint Feature Histogram Descriptor 2020
9 M. Wysocki Zaawansowane systemy informatyczne: studia wybranych przypadków 2020
10 T. Kapuściński; D. Warchoł Hand Posture Recognition Using Skeletal Data and Distance Descriptor 2020
11 T. Kapuściński; D. Warchoł Human Action Recognition Using Bone Pair Descriptor and Distance Descriptor 2020
12 T. Kapuściński; M. Wysocki Recognition of Signed Expressions in an Experimental System Supporting Deaf Clients in the City Office 2020
13 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
14 T. Kapuściński; D. Warchoł; M. Wysocki Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images 2019
15 T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się 2019