logo
Karta przedmiotu
logo

Uczenie maszynowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Podstaw Elektroniki

Kod zajęć: 17921

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Maciej Kusy

Terminy konsultacji koordynatora: Środa: 12-14

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Teoretyczna wiedza i praktyczne wykorzystanie wybranych metod uczenia maszynowego

Ogólne informacje o zajęciach: Omówienie kluczowych zagadnień z zakresu uczenia nadzorowanego, nienadzorowanego, klasteryzacji, selekcji cech i instancji, drążenia danych; przedstawienie problemu klasyfikacji, regresji; ocena skuteczności metod uczenia maszynowego.

Materiały dydaktyczne: Dostępne w wersji elektronicznej na stronie http://maciejkusy.sd.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bishop C.M. Pattern Recognition and Machine Learning Springer. 2006
2 Kecman V. Learning and Soft Computing. Support Vector Machines, Neural Networks and Fuzzy Logic Models MIT Press, Cambridge. 2011
3 Quinlan J.R. C4.5: Programs for machine learning Morgan Kaufman Publishers, San Meteo. 1993
4 Lundberg S.M., Lee S.-I A unified approach to interpreting model predictions Proc. of NIPS, Long Beach, USA. 2017
5 Christoph M. Interpretable Machine Learning: A Guide For Making Black Box Models Explainable Independently published. 2022
6 Aggarwal C.C. Neural Networks and Deep Learning: A Textbook Springer International Publishing AG. 2023
7 Foster D. Generative Deep Learning: Teaching Machines To Paint, Write, Compose, and Play O'Reilly Media. 2023
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mathworks Inc. Matlab Online Documentation http://www.mathworks.com. 2023
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Żurada J., Barski M., Jędruch W. Sztuczne sieci neuronowe PWN. 1996
2 Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L. Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte PWN, Warszawa. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na 5 semestr.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie informatyki wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania zadań problemów badawczych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do tworzenia modeli, zapisu algorytmów, formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych, korzystając z metod analitycznych i eksperymentalnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały. Rozumie potrzebę praktycznego stosowania nabytej wiedzy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie informatyki, a w szczególności języków programowania, komunikacji człowiek-komputer, sztucznej inteligencji. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_W04+
P6S_WG
02 Ma podstawową wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki, patentów, ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych. Rozumie zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_W06+
P6S_WK
03 Zna i rozumie wybrane aspekty funkcjonowania człowieka, sposoby organizacji i motywacji pracy badawczej. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_W12+
P6S_WG
04 Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę matematyczną i informatyczną do tworzenia modeli, zapisu algorytmów, optymalizacji rozwiązań programowych oraz do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych, korzystając z metod analitycznych i eksperymentalnych. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_U01+
P6S_UW
05 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, a także integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_U02+
P6S_UW
06 Ma umiejętność formułowania algorytmów i ich programowania. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_U08+
P6S_UW
07 Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_K01+
P6S_KK
P6S_UU
08 Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały. wykład, laboratorium Raport/sprawozdanie pisemne i ustna obrona K_K05+
P6S_KO
P6S_UK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wstęp do problematyki uczenia maszynowego W01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK07 MEK08
5 TK02 Ocena wydajności modeli uczenia maszynowego W02 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK03 Drzewa decyzyjne W03, L01 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK04 Klasteryzacja parametryczna i nieparametryczna, wskaźniki doboru środków W04, L02 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK05 Algorytm wektorów wspierających:wymiar VC, problem liniowo/nieliniowo separowalny, rozwiązania C-SVM i ν–SVM, klasyfikacja jedno i wieloklasowa W05, L03 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK06 Sieci neuronowe płytkie: MLP, RBF, SOM, CP, PNN W06, W07, L04 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK07 Selekcja cech: metody filtrujące i opakowujące, sekwencyjne, CART, las losowy, wartości Shapley’a; istotność cech i analiza wrażliwości; ekstrakcja cech W08, W09, L05 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK08 Selekcja instancji/przypadków; łączna redukcja instancji i cech W10 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK09 Metody regresji: liniowa, wielomianowa, drzewo regresji, las losowy, wektory wspierające W11, L06 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK10 Wybrane zagadnienie wyjaśnialnej sztucznej inteligencji (explainable AI) W12 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK11 Głębokie sieci neuronowe W13, W14, L07 MEK04 MEK05 MEK06
5 TK12 Duże modele językowe, uczenie generatywne W14, W15, L07 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Brak
Laboratorium Sprawdzenie wyników analizy badawczej
Ocena końcowa Na podstawie oceny z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie