logo
Karta przedmiotu
logo

Logika i teoria mnogości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 1789

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W10 L10 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. Krzysztof Wiktorowicz

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie podstawowych pojęć z logiki i teorii mnogości

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: http://kwiktor.prz-rzeszow.pl/dydaktyk.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wiktorowicz K. Logika i teoria mnogości. Materiały pomocnicze Oficyna Wydawnicza PRz. 2017
2 Rasiowa H. Wstęp do matematyki współczesnej PWN, Warszawa. 2003
3 Trzęsicki K. Logika i teoria mnogości EXIT, Warszawa. 2003
4 Ben-Ari M. Logika matematyczna w informatyce WNT, Warszawa. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Marek W., Onyszkiewicz J. Elementy logiki i teorii mnogości w zadaniach PWN, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na dany semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozwiązuje elementarne zadania z logiki wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W01+
K_U06+
P6S_UW
P6S_WG
02 Rozwiązuje elementarne zadania z teorii mnogości wykład, laboratorium sprawdzian pisemny K_W01+
K_U06+
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Funktory, formuły, funkcjonalna pełność, postacie normalne W, L MEK02
1 TK02 Tautologie, konsekwencje logiczne, elementy logiki pierwszego rzędu W, L MEK02
1 TK03 Algebra zbiorów, prawa algebry zbiorów, indeksowane rodziny zbiorów W, L MEK01
1 TK04 Iloczyn kartezjański, relacje, własności relacji W, L MEK01
1 TK05 Funkcje jako relacje, rodzaje funkcji, obrazy i przeciwobrazy, funkcja odwrotna W, L MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa Ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Wiktorowicz T2RFIS: type-2 regression-based fuzzy inference system 2023
2 K. Wiktorowicz RFIS: regression-based fuzzy inference system 2022
3 T. Krzeszowski; K. Wiktorowicz Identification of time series models using sparse Takagi–Sugeno fuzzy systems with reduced structure 2022
4 T. Krzeszowski; K. Przednowek; K. Wiktorowicz Sparse regressions and particle swarm optimization in training high-order Takagi–Sugeno fuzzy systems 2021
5 T. Krzeszowski; K. Wiktorowicz Training Sparse Fuzzy Classifiers Using Metaheuristic Optimization 2021
6 T. Krzeszowski; K. Wiktorowicz Approximation of two-variable functions using high-order Takagi–Sugeno fuzzy systems, sparse regressions, and metaheuristic optimization 2020
7 T. Krzeszowski; K. Wiktorowicz Combined Regularized Discriminant Analysis and Swarm Intelligence Techniques for Gait Recognition 2020
8 T. Krzeszowski; K. Wiktorowicz Training High-Order Takagi-Sugeno Fuzzy Systems Using Batch Least Squares and Particle Swarm Optimization 2020
9 J. Iskra; T. Krzeszowski; K. Przednowek; K. Wiktorowicz A web-oriented expert system for planning hurdles race training programmes 2019
10 J. Iskra; T. Krzeszowski; K. Przednowek; K. Wiktorowicz The Application of Multiview Human Body Tracking on the Example of Hurdle Clearance 2019
11 J. Iskra; T. Krzeszowski; K. Przednowek; K. Wiktorowicz Wspomaganie procesu treningowego w biegach przez płotki z wykorzystaniem modelowania komputerowego 2019