logo
Karta przedmiotu
logo

Interakcja człowiek-komputer

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, S - systemy i sieci komputerowe, TT - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 1786

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W20 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Joanna Marnik

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. prof. PRz Sławomir Samolej

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w nowoczesnych formach interakcji człowieka z komputerem.

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka modułu kształcenia obejmuje następujące zagadnienia: klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer, aspekty psychologiczne i ergonomiczne, wymagania stawiane interfejsom komunikacyjnym człowiek-komputer, zaawansowane koncepcje interakcji i ich podstawowe elementy: wielomodalność, działanie w wirtualnej rzeczywistości, wspomaganie użytkownika, techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka, przegląd rozwiązań układów peryferyjnych, wybrane metody i narzędzia programowe przetwarzania i rozpoznawania obrazów, tworzenia wirtualnego otoczenia 3D i postaci 3D, komunikacji z użyciem mowy, zgodność z typowymi zachowaniami i reakcjami ludzi, GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, interfejsy przyjazne dla osób niepełnosprawnych, analiza praktycznych zasad projektowania interfejsu, trendy rozwojowe.

Materiały dydaktyczne: Slajdy z wykładów oraz instrukcje do ćwiczeń umieszczane na stronach koordynatorów przedmiotu.

Inne: Special Interest Group on Computer Human Interaction (http://www.sigchi.org/).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Kasperski Projektowanie stron WWW: użyteczność w praktyce Helion. 2008
2 W. Malina, M. Szwoch Podstawy projektowania interfejsów użytkownika Helion. 2018
3 J. Levy Strategia UX: jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku Helion. 2017
4 J. Tidwell Projektowanie interfejsów: sprawdzone wzorce projektowe Helion. 2012
5 M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński Wizja komputerowa - materiały pomocnicze Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 S. Krug Przetestuj ją sam: o funkcjonalności stron internetowych Helion. 2010
2 J. Nielsen Funkcjonalność aplikacji mobilnych: nowoczesne standardy UX i UI Helion. 2013
3 J. Nielsen, M. Tahir Funkcjonalność stron WWW: 50 witryn bez sekretów Helion. 2006
4 M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński Wizja komputerowa - materiały pomocnicze Ofic. Wydawn. Politechn. Rzesz.. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Borucki User Interface in contemporary ergonomics: monograph Publishing House of Poznan University of Technology. 2009
2 D. Norman Wzornictwo i emocje Wydaw. Arkady. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr. Zaliczenie modułów poprzedzających przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawy algorytmiki i kodowania w wybranym języku programowania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi posługiwać się wybranym zintegrowanym środowiskiem programistycznym, zna język angielski w stopniu podstawowym umożliwiającym czytanie dokumentacji technicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi pracować w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W07+++
K_U27+++
K_U28+++
P6S_UW
P6S_WG
02 tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające z przyjętych norm i standardów wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W07++
K_W09+
K_U18+++
K_U27+
P6S_UW
P6S_WG
03 tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazów wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W07++
K_W09++
K_U10++
K_U26+
P6S_UW
P6S_WG
04 tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające ze sposobu przetwarzania informacji przez człowieka wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W07++
K_W09+
K_U18+++
K_U27+
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer. W01 MEK02 MEK04
5 TK02 Percepcja i przetwarzanie informacji u człowieka. W02, L01, L02 MEK04
5 TK03 Użyteczność, standardy ergonomiczne i wskazówki praktyczne, metodologie projektowania interfejsu użytkownika. W03, L01, L02 MEK02
5 TK04 GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, interakcja człowiek - komputer w aplikacjach internetowych. W04, L01, L02 MEK02 MEK04
5 TK05 Zaawansowane koncepcje interakcji. W05-W06 MEK02 MEK04
5 TK06 Techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka. W07, L03, L04 MEK03
5 TK07 Wybrane metody przetwarzania i rozpoznawania obrazów. W08, L03, L04 MEK03
5 TK08 Przegląd rozwiązań układów peryferyjnych. W09 MEK03
5 TK09 Przegląd technik i narzędzi programowych do generowania interaktywnych animacji 3D: biblioteki graficzne, silniki graficzne i silniki gier, techniki generowania trójwymiarowych modeli i animacji 3D. Integracja modeli i animacji z silnikami graficznymi. W10, L05 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin
Laboratorium kolokwium, sprawozdania z ćwiczeń
Ocena końcowa średnia z uzyskanych ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Kalandyk; T. Kapuściński Temporal signed gestures segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning 2024
2 R. Davidrajuh; T. Kossowski; S. Samolej Simulation in the GPenSIM Environment of the Movement of Vehicles in the City Based on Their License Plate Numbers 2024
3 T. Kapuściński; D. Warchoł A Four-Stage Mahalanobis-Distance-Based Method for Hand Posture Recognition 2023
4 K. Inglot; T. Kapuściński Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition 2022
5 T. Kapuściński Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing 2022
6 T. Kapuściński; M. Mis Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition 2022
7 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
8 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
9 K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification 2020
10 T. Kapuściński; D. Warchoł Hand Posture Recognition Using Skeletal Data and Distance Descriptor 2020
11 T. Kapuściński; D. Warchoł Human Action Recognition Using Bone Pair Descriptor and Distance Descriptor 2020
12 T. Kapuściński; M. Wysocki Recognition of Signed Expressions in an Experimental System Supporting Deaf Clients in the City Office 2020
13 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
14 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
15 T. Kapuściński; D. Warchoł; M. Wysocki Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images 2019
16 T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się 2019