Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki
Kod zajęć: 1786
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W20 L10 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Joanna Marnik
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w nowoczesnych formach interakcji człowieka z komputerem.
Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka modułu kształcenia obejmuje następujące zagadnienia: klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer, aspekty psychologiczne i ergonomiczne, wymagania stawiane interfejsom komunikacyjnym człowiek-komputer, zaawansowane koncepcje interakcji i ich podstawowe elementy: wielomodalność, działanie w wirtualnej rzeczywistości, wspomaganie użytkownika, techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka, przegląd rozwiązań układów peryferyjnych, wybrane metody i narzędzia programowe przetwarzania i rozpoznawania obrazów, tworzenia wirtualnego otoczenia 3D i postaci 3D, komunikacji z użyciem mowy, zgodność z typowymi zachowaniami i reakcjami ludzi, GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, interfejsy przyjazne dla osób niepełnosprawnych, analiza praktycznych zasad projektowania interfejsu, trendy rozwojowe.
Materiały dydaktyczne: Slajdy z wykładów oraz instrukcje do ćwiczeń umieszczane na stronach koordynatorów przedmiotu.
Inne: Special Interest Group on Computer Human Interaction (http://www.sigchi.org/).
1 | M. Kasperski | Projektowanie stron WWW: użyteczność w praktyce | Helion. | 2008 |
2 | W. Malina, M. Szwoch | Podstawy projektowania interfejsów użytkownika | Helion. | 2018 |
3 | J. Levy | Strategia UX: jak tworzyć innowacyjne produkty cyfrowe, które spotkają się z uznaniem rynku | Helion. | 2017 |
4 | J. Tidwell | Projektowanie interfejsów: sprawdzone wzorce projektowe | Helion. | 2012 |
5 | M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński | Wizja komputerowa - materiały pomocnicze | Ofic. Wydaw. Politech. Rzesz. | 2004 |
1 | S. Krug | Przetestuj ją sam: o funkcjonalności stron internetowych | Helion. | 2010 |
2 | J. Nielsen | Funkcjonalność aplikacji mobilnych: nowoczesne standardy UX i UI | Helion. | 2013 |
3 | J. Nielsen, M. Tahir | Funkcjonalność stron WWW: 50 witryn bez sekretów | Helion. | 2006 |
4 | M. Wysocki, J. Marnik, T. Kapuściński | Wizja komputerowa - materiały pomocnicze | Ofic. Wydawn. Politechn. Rzesz.. | 2004 |
1 | A. Borucki | User Interface in contemporary ergonomics: monograph | Publishing House of Poznan University of Technology. | 2009 |
2 | D. Norman | Wzornictwo i emocje | Wydaw. Arkady. | 2015 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 5 semestr. Zaliczenie modułów poprzedzających przedmiot.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawy algorytmiki i kodowania w wybranym języku programowania.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi posługiwać się wybranym zintegrowanym środowiskiem programistycznym, zna język angielski w stopniu podstawowym umożliwiającym czytanie dokumentacji technicznej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi pracować w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych | wykład, laboratorium | kolokwium, obserwacja wykonawstwa | ||
02 | tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające z przyjętych norm i standardów | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny | ||
03 | tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazów | wykład, laboratorium | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_U08++ K_U20+ |
P6S_UW |
04 | tłumaczy zasady projektowania interfejsów użytkownika wynikające ze sposobu przetwarzania informacji przez człowieka | wykład, laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK02 | W02, L01, L02 | MEK04 | |
6 | TK03 | W03, L01, L02 | MEK02 | |
6 | TK04 | W04, L01, L02 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK05 | W05-W06 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK06 | W07, L03, L04 | MEK03 | |
6 | TK07 | W08, L03, L04 | MEK03 | |
6 | TK08 | W09 | MEK03 | |
6 | TK09 | W10, L05 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | |
Laboratorium | |
Ocena końcowa | średnia z uzyskanych ocen |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | D. Kalandyk; T. Kapuściński | Temporal signed gestures segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning | 2024 |
2 | T. Kapuściński; D. Warchoł | A Four-Stage Mahalanobis-Distance-Based Method for Hand Posture Recognition | 2023 |
3 | K. Inglot; T. Kapuściński | Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition | 2022 |
4 | T. Kapuściński | Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing | 2022 |
5 | T. Kapuściński; M. Mis | Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition | 2022 |
6 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
7 | K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust | Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification | 2020 |
8 | T. Kapuściński; D. Warchoł | Hand Posture Recognition Using Skeletal Data and Distance Descriptor | 2020 |
9 | T. Kapuściński; D. Warchoł | Human Action Recognition Using Bone Pair Descriptor and Distance Descriptor | 2020 |
10 | T. Kapuściński; M. Wysocki | Recognition of Signed Expressions in an Experimental System Supporting Deaf Clients in the City Office | 2020 |
11 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
12 | T. Kapuściński; D. Warchoł; M. Wysocki | Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images | 2019 |
13 | T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki | Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się | 2019 |