logo
Karta przedmiotu
logo

Grafika komputerowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 1785

Status zajęć: obowiązkowy dla programu AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W20 L20 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Ryszard Leniowski

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 4: dr inż. prof. PRz Sławomir Samolej , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Efektem kształcenia ma być umiejętność samodzielnego tworzenia oprogramowania i projektów grafiki 3D, przy wykorzystaniu uznanych światowych standardów

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prowadzony jest na czwartym semestrze studiów inżynierskich na kierunku "informatyka" EF-ZI-2(04)

Materiały dydaktyczne: Szablony projektów, przykładowe projekty

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R. Leniowski Grafika komputerowa manuskrypt. 2008
2 M. Jankowski Elementy grafiki komputerowej WNT. 1990
3 J. D. Foley Computer Graphics Prentice hall. 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 R. Wright, N. Haemel OpenGL ksiega eksperta Helion. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na czwarty semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza zakresu matematyki, fizyki i programowania w języku C/ C++

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowy poziom umiejętności programowania w języku C / C++

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rzetelność w realizacji podjętych zadań

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna elementarne obiekty graficzne, nadaje obiektom kolor i teksturę, definiuje parametry oświetlenia, wybiera rodzaj rzutowania, projektuje nieskomplikowaną scenę wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny K_W01++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
02 Ustala parametry materiałowe, włącza proste cieniowanie obiektów, wprowadza animację obiektów, komplikuje strukturę modeli, projektuje interfejs użytkownika wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny K_W04++
K_U20++
P6S_UW
P6S_WG
03 Wprowadza ruchoma kamerę, ustala scenariusz prezentacji wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu, sprawdzian pisemny K_W04+
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Charakterystyka przedmiotu, omówienie warunków zaliczenia, literatury i narzędzi programowych, wprowadzenie do grafiki komputerowej, prezentacja przykładowych projektów. W01 MEK01
4 TK02 Urządzenia graficzne. Pojęcia pixela i bufora obrazu. Algorytm rysowania linii i wypełniania wzorcem. Maszyna stanu. Model obserwatora i kamery. Podstawowe techniki dyskretne. W02 MEK01
4 TK03 Wprowadzenie do geometrii analitycznej. Projekcje przestrzeni 3D. Macierze, działania macierzowe. Model wierzchołek - krawędź - ścian. Struktury danych graficznych modeli. Wprowadzenie do OpenGL. Trójwymiarowe obiekty elementarne, wypukłe i wklęsłe wielokąty. Notacja macierzowa obiektów graficznych. Przykłady W03 MEK01
4 TK04 Modelowanie krzywych i powierzchni zdefiniowanych parametrycznie: typy helikalne, rotoidalne i spiralne. Kwadrygi. Implementacja komputerowa w standardzie OpenGL. W04 MEK01
4 TK05 Krzywe i powierzchnie nieparametryczne: wielomiany Hermite’a i Beziera. Krzywe i powierzchnie B-sklejane oraz NURBS różnych typów. Siatki trójkątne. Kolorowanie i cieniowanie powierzchni. Algorytmy zagęszczania siatek W04 MEK01
4 TK06 Przestrzeń wektorowa, transformacje jednorodne (translacja, rotacja, skalowanie), składanie przekształceń, ortogonalizacja. Przekształcenia zniekształcające. Pojęcie układu lokalnego i globalnego. Definicje kątów Eulera i RPY. Implementacja przekształceń jednorodnych w standardzie OpenGL. Analiza wybranych ciągów transformacji (przykłady). Podstawy animacji. W06 MEK01
4 TK07 Pojęcie obserwatora: układ wzrokowy człowieka, kamera, definiowanie ostrosłupa widzenia. Rzutowanie: rzut równoległy i perspektywiczny, relacje odległości, rzutowanie w układzie obserwatora, transformacje ekranowe, definiowanie okna. Obserwator dynamiczny. Odbicia lustrzane. Transformacje odwrotne. Prezentacja przykładów dotyczących technik obserwacji sceny. W07 MEK01
4 TK08 Podstawowe prawa teorii barw: standard CIE, modele RGB, HSV, CMYK, YUV. Paleta barw. Metody zwiększania liczby kolorów: halftoning, dithering, metody pochodne. Proste metody cieniowania obiektów. Przykłady technik kolorowania obiektów. Konwersja modeli barw. Mgła. W08 MEK02
4 TK09 Modelowanie oświetlenia, i cieniowania powierzchni przedmiotów: punktowe, liniowe i powierzchniowe źródła światła, cieniowanie powierzchni metodą Gourauda i Phonga, algorytm śledzenia promieni. Graficzne własności materiałów, mieszanie kolorów, przeźroczystość. Generowanie zjawisk atmosferycznych. Dym, chmury, ogień. Przykłady W09 MEK02
4 TK10 Pojęcie tekstury, mapowania środowiskowego, buforów obrazu i akumulacji. Przygotowanie tekstury. Sposoby przechowywania tekstury w plikach graficznych. Pojęcie przeźroczystości. Odczyt bitmap z plików DIB, BMP, PCX, JPEG. Metody teksturowania obiektów. Teksturowanie bezpośrednie i parametryczne. Współrzędne tekstury. Wybór parametryzacji. Mapowanie środowiskowe. Rozdaje mapowania. Atrybuty tekstury. Filtracja geometrii tekstury. Zjawisko aliasingu. Ciągi skalowanych tekstur – problem dokładności odwzorowania szczegółów. W10 MEK02
4 TK11 Metody teksturowania obiektów. Modelowanie wypukłości- algorytmy elementarne i złożone. Automatyczne definiowanie chropowatości powierzchni. Generowanie wysokości powierzchni na podstawie zdjęć – mapy terenu. Przykłady W11 MEK02
4 TK12 Relacja podłoże-tekstura. Przeźroczystość, kanał alfa. Formy przeźroczystości jako techniki mieszania barw. Bezpośrednie operacje na buforze obrazu. Wykorzystanie operacji logicznych. Napisy rastrowe. Pojecie fontu. Tworzenie tablicy znaków. Sposoby wyświetlania znaków. Przekształcenia znaków. Przykłady. Podstawy animacji. Podsumowanie wykładów. W12 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin
Laboratorium wejściówki, sprawozdanie końcowe
Ocena końcowa ocena końcowa= 0.5 oceny z egzaminu + 0.5 oceny z projektu laboratoryjnego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Leniowska; R. Leniowski; D. Ożóg; K. Tomecki A prototype adjuster for motion planning of redundant robots 2023
2 L. Leniowska; R. Leniowski Algorithm for inverse kinematics of a multi-link manipulator 2022
3 M. Grochowina; L. Leniowska; R. Leniowski; Ł. Ryk; K. Tomecki; M. Wroński Intelligent candidate recommendation system based on experimental calculation of the similarity model 2022
4 R. Leniowski; M. Wroński Vibration Analysis and Modelling of Light-weight Robot Arms 2022
5 L. Leniowska; R. Leniowski The multi-segment controller of a flexible arm 2020
6 R. Jasiński; B. Korga; R. Leniowski; D. Ożóg; D. Poliszak; P. Popielarz Weryfikacja modeli matematycznych manipulatora składającego się z 3 szeregowo połączonych przegubów Cardana sterowanych wewnętrznymi cięgnami na stanowisku laboratoryjnym 2020
7 L. Leniowska; R. Leniowski Przegub z napędem i sterowaniem łączący ramiona robota 2019