logo
Karta przedmiotu
logo

Elementy logiki i arytmetyki komputerów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-ZI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-ZI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych

Kod zajęć: 1783

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 C10 L10 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Mariusz Nycz

semestr 2: mgr inż. Mateusz Salach , termin konsultacji Aktualne terminy konsultacji znajdują się na stronie https://agerka.v.prz.edu.pl/

semestr 2: mgr inż. Alicja Gerka , termin konsultacji Aktualne terminy konsultacji znajdują się na stronie https://msalach.v.prz.edu.pl/

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia na module jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu techniki cyfrowej mających swoje praktyczne zastosowanie w budowie klasycznych systemów komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z logiczną strukturą oraz metodami projektowania, budowy i symulacji podstawowych układów w systemach komputerowych. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.

Materiały dydaktyczne: http://strzalka.sd.prz.edu.pl/pl/67/art593.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Majewski Układy logiczne WNT, Warszawa. 1993
2 J. Kalisz Podstawy elektroniki cyfrowej WNT, Warszawa . 1994
3 J. Siwiński Układy przełączające w automatyce WNT, Warszawa. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Piękoś, J. Turczyński Układy scalone TTL w systemach cyfrowych WNT, Warszawa. 1986
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Hajder, H. Lotuski, W. Stręciwilk Informatyka - Wirtualna podróż w świat informatyki WSIZ, Rzeszów. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu logiki, teorii mnogości, algebry zbiorów, algebry Boole'a.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć wiedzę w zakresie matematyki, wykorzystywaną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań inżynierskich związanych z informatyką w szczególności obejmujących algebrę.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien umieć użyć wiedzę matematyczną do sformułowania i rozwiązywania prostych zadań informatycznych w oparciu o metody analityczne i eksperymentalne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Demonstruje sposoby reprezentacji, konwersji i przetwarzania informacji w systemach komputerowych wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, sprawdzian pisemny (wejściówka) K_U02+
T1A_U01+
T1A_U07++
02 Wyjaśnia zasady funkcjonowania (na poziomie logicznym) podstawowych elementów techniki cyfrowej wykład egzamin pisemny K_W04++
T1A_W01+
T1A_W02+
T1A_W07++
InzA_W02++
03 Projektuje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa K_W04+++
K_U02++
T1A_W01+
T1A_W02+
T1A_W07++
InzA_W02++
T1A_U01+
T1A_U07++
04 Buduje i symuluje proste układy kombinacyjne i sekwencyjne wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, raport (sprawozdanie) pisemny z laboratorium, obserwacja wykonawstwa K_W04+++
K_U02++
T1A_W01+
T1A_W02+
T1A_W07+
InzA_W02+
T1A_U01+
T1A_U07++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Systemy liczbowe (pozycyjne i niepozycyjne) i kody. Kodowanie informacji w systemach komputerowych. Liczby stało i zmiennoprzecinkowe (standard IEEE 754). W01, W02, L01 MEK01
2 TK02 Arytmetyka w systemacj komputerowych: dodawanie i odejmowanie (systemy pozycyjne stało i zmiennoprzeciwnkowe), mnożenie (algorytm Booth'a) i dzielenie oraz inne operacje. W03, L01 MEK01
2 TK03 Algebra Boole’a. Funkcje (formy opisu) i funktory logiczne (bramki). Systemy NAND i NOR. Postać minimalna funkcji logicznej (metoda Karnaugh’a i Quine’a McCluskey’a). Hazard w układach kombinacyjnych. W03, W04, L02 MEK02
2 TK04 Układy kombinacyjne: sumator, dekoder, transkoder, komparator, układ kontroli parzystości, multiplekser i demulitiplekser. Projektowanie i symulacja układów kombinacynych. W04, W05, L03 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK05 Układy sekwencyjne. Struktura Moore'a i Mealy’ego. Synteza: opis, tworzenie siatek przejść i wyjść, minimalizacja liczby stanów wewnętrznych, kodowanie tablic przejść i wyjść (wyścigi). Układy asynchroniczne i synchroniczne. W05, W06, L04 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK06 Przerzutniki asynchroniczne (SR) i synchroniczne (statyczne i dynamiczne): JK, T, D. Realizacja układów sekwencyjnych na bazie przerzutników. W07, L04 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK07 Układy sekwencyjne (synteza): liczniki synchroniczne i asynchroniczne, rejestry, komparatory, sumatory. W08, W09, L05 MEK03 MEK04
2 TK08 Jednostka arytmetyczno-logiczna. W10 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 25.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego
Ćwiczenia/Lektorat
Laboratorium Na zajęciach laboratoryjnych obecność jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności należy: - dostarczyć dokument usprawiedliwiający nieobecność (np. zwolnienie lekarskie); - wykonać samodzielnie ćwiczenie i oddać sprawozdanie z jego przebiegu. Zajęcia laboratoryjne są realizowane przez studentów samodzielnie. Postępy w pracach są oceniane w skali od 0 do 3 pkt (1 pkt to obecność na zajęciach). Po zajęciach student samodzielnie przygotowuje sprawozdanie. Jest to warunek uczestnictwa w kolejnym laboratorium. Za sprawozdanie można uzyskać od 0 do 2 pkt. Łącznie z każego laboratorium student może uzyskać max 5 pkt. Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych są: - obecność na wszystkich zajęciach; - oddanie wszystkich sprawozdań; - uzyskanie co najmniej 51% liczby wszystkich możliwych punktów z zajęć. Ocena końcowa jest oceną wynikającą z liczby uzyskanych punktów według skali. 0-50% 2.0 51-65% 3.0 66-75% 3.5 76-84% 4.0 85-92% 4.5 93-100% 5.0
Ocena końcowa Ocena końcowa jest przyznawana jako średnia arytmetyczna ocen z egzaminu końcowego i oceny z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie