logo
Karta przedmiotu
logo

Energetyka wodorowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2023/2024

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Energetyka w Budownictwie, Energetyka w Inżynierii Środowiska

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Infrastruktury i Gospodarki Wodnej

Kod zajęć: 17763

Status zajęć: wybierany dla programu Energetyka w Inżynierii Środowiska

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Daniel Słyś

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr Przemysław Ogarek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką projektowania, eksploatacji i zarządzania infrastrukturą wodorową, biorąc pod uwagę kwestie techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i prawne.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot prowadzony na drugim semestrze. Obejmuje zakres wiedzy dotyczącej konstrukcji elektrolizerów, wodorowych ogniw paliwowych i magazynów wodoru oraz metod dystrybucji i transportu wodoru, a także możliwości wykorzystania tego nośnika energii w transporcie, przemyśle i energetyce.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Chmielniak Tadeusz, Chmielniak Tomasz Energetyka wodorowa Wydawnictwo Naukowe PWN. 2020
2 Chmielniak Tadeusz Technologie energetyczne Wydawnictwo Naukowe PWN. 2021
3 Jelley Nick Energetyka odnawialna Wydawnictwo Naukowe PWN. 2022
4 Romański Leszek Wodór nośnikiem energii Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. 2007
5 Dariusz Michalski Finanse zielonej transformacji Difin. 2022
6 Komisja Europejska Strategia w zakresie wodoru na rzecz Europy neutralnej dla klimatu Bruksela. 2020
7 Ministerstwo Klimatu i Środowiska Polska Strategia wodorowa do roku 2030 z perspektywą do roku 2040 Warszawa. 2021
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Chmielniak Tadeusz, Chmielniak Tomasz Energetyka wodorowa Wydawnictwo Naukowe PWN. 2020
2 Zoulias Emmanuel I., Lymberopoulos Nikolaos Hydrogen-based Autonomous Power Systems Springer. 2008
3 Lejda Kazimierz Wodór w aplikacjach do środków napędu w transporcie drogowym Wydawnictwo KORAW. 2013
4 Surygała Jan Wodór jako paliwo WNT. 2008
5 Léon Aline Hydrogen Technology - Mobile and Portable Applications Springer. 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Popkiewicz Marcin Zrozumieć transformację energetyczną Post Factum. 2022
2 Yergin Daniel Nowa mapa. Jak energetyka zmienia geopolitykę Wydawnictwo Sonia Draga Post factum. 2021

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone semestry poprzedzające.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiadanie wiedzy przekazanej w poprzedzających semestrach z zakresu budowy, zasady działania i eksploatacji odnawialnych źródeł energii. Znajomość podstawowych zasad funkcjonowania rynku energii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych, w tym związanych z konwersją jednostek energii.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w grupie. Świadomość konieczności samodzielnego doskonalenia. Aktywna postawa przedsiębiorcza.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna rolę energetyki wodorowej w transformacji energetycznej. wykład kolokwium K_K01+++
P7S_KK
P7S_KR
02 Posiada podstawową wiedzę z zakresu metod produkcji i eksploatacji wodoru. wykład kolokwium K_W32+
K_U09+
P7S_UW
P7S_WG
03 Zna metody magazynowania i transportu wodoru. wykład kolokwium K_W32+
K_U09+
P7S_UW
P7S_WG
04 Zna zastosowania i potrafi oszacować koszt produkcji i zapotrzebowanie na wodór. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U09++
P7S_UW
05 Potrafi opracować studium wykonalności inwestycji wodorowej przy uwzględnieniu zagadnień technicznych, środowiskowych, ekonomicznych i prawnych. wykład , projekt indywidualny kolokwium, obrona projektu K_W32+
K_U09+
K_K01+
P7S_KK
P7S_KR
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Trendy polityki energetycznej i klimatycznej – transformacja energetyczna W01 MEK01
2 TK02 Wprowadzenie do technologii wodorowych W02 MEK01 MEK02
2 TK03 Elektrolizery i ogniwa paliwowe W03 MEK02
2 TK04 Metody magazynowania i transportu wodoru W04 MEK03
2 TK05 Wykorzystanie wodoru w przemyśle, transporcie i energetyce W05 MEK04
2 TK06 Środowiskowa i ekonomiczna ocena cyklu życia technologii wodorowych W06 MEK01 MEK05
2 TK07 Normy prawne dotyczące wodoru W07 MEK01
2 TK08 Analiza eksploatacji infrastruktury energetycznej produkującej odnawialny wodór P01-15 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium
Projekt/Seminarium Prezentacja i obrona projektu
Ocena końcowa Średnia ocen z wykładu 50% i projektu 50%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie